Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3623 ggr
elisabeth83
0

Tandborstning

Om man nu inte äter kolhydrater (eller i alla fall minimalt) behöver man då borsta tänderna? Det är väl stärkelsen som skadar tänderna?

Kanske för god smak i munnen och fräsch andredräkt i och för sej ;)

Annica38
0

Jag vill nog inte sluta borsta tänderna! Obestämd

Men jag märker stor skillnad på mina tänder sen jag började äta lchf i augusti i fjol. Det både ser och känns renare ut.

Vet inte om det är inbillning eller önsketänkande, men jag tycker de ser vitare ut också! Skrattande

nyborjare08
0

0# Du har helt rätt! Glad Tandhälsan blir ofta mycket förbättrad på LCHF. Själv fortsätter jag iofs att borsta tänderna ändå av samma skäl som du, och för att jag ibland "småfuskar" med lite större mängd kolhydrater. Här kan du läsa mer om funderingar om tandhälsan!

elisabeth83
0

tack för lästipsen! Själv är jag fanatisk med flour (som jag vet inte är bra tec för benstommen) men jag har tack vare ätstörningar förstört emaljien på mina tänder och vill inte att d ska blir sämre.

JAUS
0

Flour är inget kroppen behöver, tvärtom det är giftigt.

andreas0
0

#0, Ett tag efter jag började med LCHF så slutade jag ta tandkräm när jag borstade tänderna. Numera borstar jag bara med vatten, för att göra rent. Min tändhälsa (som alltid varit hyffsad) är bättre än någonsin.

Visst är det socker och andra kolhydrater som gör mest skada för tänderna. Om fluor är så bra kan diskuteras, det är många som anser att det gör mer skada än nytta. Det är inte bara benstommen som kan skadas av fluor, utan även t.ex. sköldskörteln.

Annica38
0

Googlade just på fluor och blev riktigt mörkrädd!!! Förvånad

Det är ju JÄTTEGIFTIGT!

Och inte finns det några bevis för att det ger färre hål i tänderna heller! Skrikandes

Nu ska jag leta rätt på fluorfri tandkräm!

Margareta
0

Jag har använt fluorfri tandkräm (Weleda) länge och var hos tandläkaren häromdagen.

Jag har helt friska tänder och ingen tillstymmelse till karies. Däremot tandsten, men det går att åtgärda.

Numer pensionär i Nynäshamn

wimawe
0

Urtekrams aloevera tandkräm är jättebra, smakar gott också - de har haft i lite mandarinolja (kostar runt 30-40 har jag för mig). :o) Weleda har också naturliga tandkrämer, men jag gillar Urtekrams bäst.

Anninni
0

Sluta inte borsta era tänder!!!!Förvånad

Det är olika faktorer som gör att man kan få skador på tänderna. tex ph värdet i saliven.

Den lilla mängden fluor som finns i tandkrämen borde nog inte göra någon skada.

Jag för min del brukar spotta och skölja efter jag borstatFlört och då blir det inte mycket kvar….

Annica38
0

Men jag tänker på min dotter också (5 år)! Hon spottar inte lika duktigt. Dessutom finns det fluor i kranvattnet, en del mat och så ger de nån slags fluortabletter eller tugummi till barnen på dagis efter maten.

Många små bäckar…

[ngupa]
0

Ska/får  inte finnas flour i svenskt kranvatten, efter vad jag läst.

lizaohman
0

I USA måste de ha varningstext på fluortandkräm, precis som vi har varningstext på cigg. Så jag har köpt Wiledas örttandkräm och är nöjd med den. Däremot skulle jag inte fixa att helt sluta borsta tänderna, det är en helt ingrodd vana och jag känner mig inte fräsch om jag inte får ta ett litet svep med tandborsten :)

Bengt-Olov
0

"Det är olika faktorer som gör att man kan få skador på tänderna. tex ph värdet i saliven."

"Den lilla mängden fluor som finns i tandkrämen borde nog inte göra någon skada."

Vad vet vi egentligen om detta, när den medicinska s.k. vetenskapen är så jävla opålitlig som den är!?

elisabeth83
0

Alla säger att flour är farligt. Men varför? Hur påverkar flour oss?

flikkan77
0

Någon som vet en tandkräm utan flour som inte smakar mint?

"You just have to belive…"

Bengt-Olov
0

En sammanställningen av de rön som snarare ser flour som ett gift, än något som skulle vara bra för våra tänder, finns på grannforumet:

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=510f568b-cd0b-466d-976b-028c03ac9bb7

Ett flourfritt tandkräm som jag kan rekommendera, är Aloa Vera-tandkrämen "Forever Bright". Det framgår inte att det är "MINT" i, men smakar måhända ändå lite åt det hållet… Gissar att detta tandkräm endast kan köpas genom någon återförsäljare i MLM-företaget Forever Living, dock…

wimawe
0

#15 Se inlägg ovan: Urtekram och Weleda har utan mint! FInns även trevliga tea tree oil tandkrämer på hälsokosten. Man får pröva sig fram för att hitta sin favvo!

flikkan77
0

#17 Kanske får ge mig in på hälsokost då, i alla fall om jag inte ska ha nått med flour i. Nu använder jag barntandkräm med tuggummismak, fattar inte varför det är så dåligt med tandkräm för vuxna som inte smakar någon form av mint.

Fast det är lite småroligt att komma med en tub med Byggare Bob eller Bamse på. Oskyldig I alla fall i vissa sammanhang.

bullmagen
0

Man bör vänta med att borsta tänderna minst en halvtimme efter att man har ätit. Det kör jag på, men nu ska jag nog byta ut min flourtandkräm…

lizaohman
0

Varför ska man vänta en halvtimme?

JAUS
0

Har också alltid avskytt pepparmint. Jag använder Urtekrams aloe vera. Den är mycket bra och man kan äta direkt efteråt, lämnar ingen eftersmak och man känner sig ren och fräsh, inte steril som med vanlig tandkräm, i munnen. De har också barntandkräm.

berndt
0

MLM företaget LR INternational har en tandkräm utan fluor som innehåller aloe vera - INTE mint…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

flikkan77
0

Men hur smakar aloe vera?

Skulle vilja ha provsmakningstuber där man köper tandkräm. Jag är jättekinkig när det gäller just det.

JAUS
0

Urtekrams tandkräm smakar mandarin pga mandarinoljan.

berndt
0

jag har lärt mig att inte gå o säga åt folk vad något smakar - var och en har sin egen smak och upplevelse… jag tycker aloe veran ger en fräsch eftersmak i munnen som håller i sig ganska länge.

aloe vera i sig smakar inte illa - det är bara om den är en sån sort där man har använt hela bladet, då blir det beskt.. men ordentligt gjord (dvs lite dyrare) aloe vera där man gjort sig besvär att skära bort det beska bladet smakar det man smaksätter med - i drycken är det oftast honung. Den dryck vi t.ex dricker smakar lite olika varje gång - beroende på var bina har tagit sin honung som finns i flaskan. (kring 9 % av innehållet) Resten, minst 90 % är bara aloe vera, så då förstår man att det är ganska neutralt i smaken när det mankänner är honungen…

nu med LCHF har jag gått över till den sort som har tillsats av nässlor, för den med bara honung till känns för söt i smaken… så är det med LCHF!

Sockerberoende.

Pasi
0

flikkan77 - testa Weledas oranga tandkräm -calendula. Tror den är smaksatt med fänkål eller nåt liknande (lite lakritsliknande, friskt)…..den är så god att man inte vill ha nåt annat efter att ha testat den.Flört

SirfalasEmy
0

Själv har jag LRs tandkrämer, både utan och med Fluor. Börjar använda den utan mer och mer nu. Den med flour tycker jag smakar lakrits, den utan kan jag inte definiera. Goda båda två iaf.

flikkan77
0

berndt: Nä, det är svårt att beskriva en smak. Har för mig att jag har smakat aloe vera någonstans minns bara inte var och varför…

Kan man dricka aloe vera med? Det jag mest förknippar det med är en salva som vi hade till hästarna. Oskyldig

Pasi: Fänkål är gott så det kan ju vara nått!

flikkan77
0

Hittade en återförsäljare till Weleda bara 3 mil från mig! Skönt att det fanns i närheten med, lite jobbigt att behva köra land och rike runt för tandkräm. Glad

Tänk vad det här forumet är bra! Till och med tandkrämstips går att få.

Pasi
0

#29 Köra land och rike…..vadå, har du inte internet?Flört

Caena
0

"26 Pasi

vad säger du? jag köpte den tidigare och visst smakar den lakritsaktigt, men efter att ha smakat den ett par ggn, så LÄNGTAR jag tillbaka till de vanliga tandkrämerna med mint.. suck.. jag började ju också köra med tandkräm utan flour..
blev lite intresserad av Urtekrams aloe vera när det sagts nu att den e så go..  
lite jobbigt tycker jag att det inte "löddrar" på samma sätt..

Pasi
0

#31 Det kan du inte mena!?
Jaja, vissa begåvas med dålig smak.Flört
Jag tyckte också avsaknaden av det kemiska löddret kändes skumt i början men nu saknar jag det inte alls….vanesak.

Caena
0

jag hoppas att du har rätt.. allts att det e nått jag kankse vänjer mig vid.. ska då använda upp tuben iaf.. =)

shamani
0

Angående fluor i vattnet… Jag bodde i ett hus för många år sedan där man till och med kände SMAKEN av fluor (en del säger att man inte känner fluorsmak, men det gjorde i alla fall jag). Det jag märkte under den tiden var hur bra mina tänder var då! Inte dog jag heller… Inte blev jag sjuk heller. Men det kommer kanske senare? Över 20 år sen jag bodde där (om nån undrar).

JAUS
0

Naturligt flour i vatten är betydligt harmlösare industriellt producerad. Flera hundra gånger om jag minns rätt.

berndt
0

# 28 Jo, aloe vera dryck ger kroppen ett tillskott av de viktigaste vitaminerna och många har fått hjälp med olika åkommor, såsom allergier och magproblem. Man måste prova och se hur den egna kroppen reagerar.

dessutom finns det massor med salvor o andra produkter också för människan, inte bara för djur.

Nätet svämmar över - som sagt - av rapporter över hur aloe vera kan hjälpa, så det hör inte till det här forumet.

Sockerberoende.

[ngupa]
0

Här kan man läsa vilka länder i världen som tillsätter flourid i sitt vatten

starhawk
0

Fluor oroar mig inte särskilt, däremot håller jag utkik efter om Listerin ingår i tandkrämen, då bojkottar jag den, en intensiv reklamkampanj pågår ju just nu för Listerin, men dom säger ingenting om risken för magsår och att de flesta bakterier i munhålan är "snälla" bakterier som är en del av immunförsvaret, dessutom lämnar man ju fältet fritt för dom resistenta bakterierna genom att undanröja konkurrensen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

Min kommun har naturligt flour i kranvattnet vilket inte skall vara någon större fara. Jag filtrerar ändå mitt dricksvatten för att få bort tungmetaller och klor.

flikkan77
0

Pasi: Internet, är det också en tandkräm? Flört

lizaohman
0

JAUS: hur filtrerar du ditt dricksvatten? jag har nog läst något om det någonstans, men eftersom jag bor i en kommun med Sveriges näst godaste vatten så har jag inte lagt det på minnet. Vill dock minnas att det var rätt dyrt - eller?? Var, hur och hur mycket med andra ord :)

wimawe
0

#41 Vet att ditt inlägg var riktat åt någon annan, men jag filtrerar även jag mitt dricksvatten. Jag har en Anna-kanna som man får köpa filterpatroner till. Får byta ca varje månad, men vi dricker å andra sidan mycket vatten här. Kanna : ca 200-250 kr om jag minns rätt (finns lite olika storlekar), filterpatroner 3-pack för ca 160 kr. Man märker verkligen skillnad, även om man har gott vatten!