Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1512 ggr
Dame
0

LCHF - extrem diet!

Jag har så mkt tankar och åsikter men svårt att få ner dom på papper.

Jag stöter på folk som anser LCHF är en extrem diet, det enda rätta är att äta allt men inte alltid, typ. Jag kan lätt argumentera för varför man äter så mkt fett, att man kan leva utan kolhydrater, i min hjärna. Men att skriva ner det är svårare. Behöver dock lite argument på papper. Så hjälp mig!

Varför ska man äta så mkt fett för att gå ner i vikt?
Det kan inte vara bra att äta så mkt fett med tanke på kolesterolet!
Hur ska du orka träna utan kolhydrater?
"Att äta "normalt" innebär att äta av allt men olika mycket, i lagom mängd och inte jämt." - jag skulle ju vilja säga att det kanske är förlegad kunskap utifrån ny forskning, som säger att kroppen inte behöver kolhydrater, som man väl förr trodde var sanningen?

Har precis läst ett blogginlägg där vi alla som äter LCHF klassar som hetsätare och bulimiker, vi är osunda och har ett stört ätbeteende. Nu vill jag svara, men hur gör jag det bäst, för jag blir så ilsken och lessen. Jesus amalia det är ju nu jag kommer ur mitt taskiga ätbeteende och frossande i kolhydrater. Fett har jag då aldrig frossat i….När jag äter nu så är det mat, inte godis och kakor. Jag blir mätt på mindre portioner och har inget behov av att gå och kika i kylskpet efter nåt att trycka i mig….gosh….

Så hjälp mig att skriva ner hur jag bäst förklarar för folk som inte vill förstå, varför det är så bra med LCHF, för många, men kanske inte alla…..

Margareta
0

Ställ frågor istället - det brukar vara effektivt!

Vilken näring i kolhydrater är det som är så viktig för dig?

Vilka näringsämnen använder kroppen som byggstenar?

Vilka näringsämnen höjer blodsockret?

Vad händer om vi får för högt blodsockret?

Vad händer när blodsockret tvärsjunker?

osv

osv

Numer pensionär i Nynäshamn

fia1
0

Blodsocker vid intag av kolhydrater /\/\/\/\/\/\/\

Blodsocker vid GI ~~

Blodsocker med lchf-------------

Vill jag minnas Maxiq sa….

Margareta
0

#2 Den är bra!

Numer pensionär i Nynäshamn

Dame
0

Tyvärr är de jag ska försöka övertyga väldigt till att herrgud, det går inte att skylla på blodsockret.

Men det fattas väl grundläggande fysiologiska kunskaper helt enkelt. Och har man fått för sig att den enda rätta vägen är min väg så kanske det inte är så mkt att göra åt det hela. Personen gav upp LCHF mkt snabbt då den inte orkade träna och bara det tyder ju på en hel del okunskap.

Om någon vill ha länken till helablogginlägget så skickan ett privat meddelande till mig.

Greddelin
0

Jag tycker nog inte man MÅSTE argumentera med folk om man vet att de har sin ståndpunkt klar för sig och inte tänker låta sig ruckas på. Då spelar det ingen roll hur rätt man själv har!

Nej, låt det bara passera (med ett hemligt monalisa-leende) och läs på i lugn och ro och så berättar du om det du lärt dej och tror på för de som är nyfikna.

Så besparar du dej magont och utdragna hårtussar i frustration.

hoppet
0

Jag håller med Greddelin, man måste inte argumentera. I början var jag frälst och tyckte att ALLA borde fatta att lchf är det rätta. Säg bara att du äter på ditt sätt och de får äta på sitt. Att du inte har någon åsikt om hur de äter.

linda85
0

Jag förstår om du blir irriterad av detta, men tror det är bra att välja sina strider.

Jag har själv varit väldigt kritiskt till lchf tidigare pga mina lärare och kurskamrater när jag läste kostvetenskap. Sen gick det upp ett ljus för mig för några år sedan.

Jag skulle nog inte ha lyssnat på några argument till lchf kost nyttighet för några år sedan. Och jag tror inte mina gamla kurskamrater är särskilt vänligt inställda till mitt val av kost…

Men lycka till om du väljer att argumentera!

Dame
0

# 5 och 6

Jag förstår och håller eg med. Men när man eg får det här till svar, att LCHF främjar hetsätnign och bulimi, när man det snarare är tvärtom.

Jag tänker inte klanska ner på någon som äter annat, absolut inte. Men att skriva så nedvärderande. Iof visar ju bara på att den här personen har sämre förståelse…

Ja ja, ska ta lite mer kaffe med kokkosfett innan jag bestämmer hur jag gör;-)

mikaelj
0

Adress till bloginlägget?

anneliehurtig
0

Hej!

Varför ens lägga energi på det? Lägg den på något trevligare än trångsynta människor!

Trevlig helg!

Annelie

Dame
0

Ni har rätt, ska inte lägga för mkt enerig. Men iom att det var en diskussion på en officiell site där många kan få totalfel uppfattning om LCHF, folk som kanske vill prova men nu drar sig efter att ha läst inläggen. Det framgick inte i mitt ursprungsinlägg, men det kanske förklarar mer varför jag ville ha argument;-)

bazz
0

Vill du ändå ge dig in i leken har kostdoktorn.se jättemycket bra och lättfattlig info på sin hemsida.

Greddelin
0

Länka till Annika Dahlqvists hemsida och låt folk läsa på själva?

Det kanske kan väcka mer intresse än att ge sig in i ett ordkrig. Jag försöker lära mej att aldrig diskutera när jag är upprörd, det är så lätt att låta otrevlig och då framstår man bara som osympatisk.

linda85
0

Dame

Kan du inte lägga ut adressen till blogginlägget så att de som vill kan få läsa det och argumentera?

hennessommar
0

Jag vill också läsa det ursprungliga inlägget! Vilken adress?

linda85
0

Dame

Din sajt ät inte aktiverad så det går inte att skicka ett personligt inlägg till dig och be om adressen till blogginlägget.

Lägg ut länken här så kan vi andra få gå in och läsa