Jag har inte råd =(((((
Jag VET att man mår bättre på LCHF.
Det är inget snack om saken………….MEN !!!!
Jag HAR INTE RÅD !!!!!
Det är aldeles för dyrt för mig och min dotter att äta LCHF och sen köpa vanlig mat till min son.
Dessutom har jag inte råd endå , eftersom kött, mjölk,ost,smör mm har blivit så dyrt.

Att fortsätta äta samma mängd ost, kött och ägg som förut och byta ut kolhydratkällorna mot smör eller grädde är väl inte så fasligt dyrt!?
Förklara gärna.
Grönsaker däremot är urdyrt om man skall tillgodose ett dagsbehov av kalorier.
Smör ca 45:-/kg = 6,25:- / 1000 kcal.
OBS Är själv mycket fattig (student) och äter dessutom mycket (5000kcal/dag) …men mitt matkonto har hållt sig konstant trots att jag äter mycket bättre kvalitet idag

Tycker inte sonen om kött? Eller är det bara protester mot att förändra saker och ting? Hur gammal är han?
Jag flyttar tråden till "billiga ingredienser" och ser om Du inte kan får mer hjälp att komma vidare.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tycker det är lätt att anpassa efter den (lilla) kassan. Jag äter billigare nu än när jag åt "nyttigt" och då handlar jag ändå övervägande ekologiskt.
Vad köper du som gör att det blir dyrt? Dessertostar? Lever på entrecôte? Berätta! 

Som Pasi säger, fett är billigt.
Smör, grädde, olivolja, kokosfett.
Samtliga borde kunna hamna under 20-25 spänn för ett dagsbehov kalorier.

Ägg är billigt och kokosfett i silverpaket. Näringsmässigt kan man livnära sig på ägg (enligt SSS i GI-noll). Det är bara C-vitamin som saknas. Hur mycket pengar kan du lägga på mat per dag? Hur gamla är barnen daagisbarn, skolbarn eller tonåringar?
Det som i stort sett försvann, eller minskade drastiskt i vårt skafferi var: Margarin mjöl bröd pasta socker gryn flingor potatis ris rotsaker sylt marmelad ketchup glass kaffebröd saft öl läsk kaffe
Två i min familj käkar på det gamla viset, pasta ris potatis.Jag lagar ofta mat åt familjen, dottern äter mitt blomkålsmos tex. Hon älskar alla typer av kött, skär visserligen bort fett. Köttfärsen äts av alla, rullas och steks utan bröd.Det finns alltid kall kokt potatis i kylen, utmärkt att smörsteka dagarna efter koket. Lågt GI, passar alla. ex.
Blir lite nyfiken åxå som hemul

Pasi 5000 kcal om dagen? Om jag får undra, vad väger du och håller du den vikten? Själv äter jag säkert 3000+ om dagen, och känner att det är för mycket.. jag går upp. Men jag ska sluta med ägg och nötter och se om det vänder. Jag är dock inte överviktig enligt bmi (22.6) Men jag har en hel del underhudsfett jag inte vill ha.
Jag tycker att vi inte lägger mer pengar i maten nu än när vi var vegetarianer. Alla grönsaker och all frukt är jättedyrt. Jag räknar inte så noga då jag inte behöver snåla men jag märker att det inte går åt lika mycket. Jag brukar köpa kött när det är bra priser. Det är alltid något som säljs med extrapris. Och man behöver inte köpa de finaste bitarna utan nöja sig med det fetare och billigare som även är nyttigare.
Jag kan tänka mig att många barnfamiljer väljer gärna pasta som snart är helt gratis. Jag såg i affären erbjudande på nudlar. 10 påsar 18 kr. Alltså 1,80 påsen. Det var massa mammor och pappor med barn och plocka.
Jag brukar köpa högrev när det säljs billigt och göra massa kalops och frysa in tex. Och sill är billig och god mat.
Jag vet att det inte är lätt att få pengarna att räcka till allt .

reamdn - ca 100kg (198cm) just nu, tror jag….har gått upp lite pga stress (gör alltid det…och går sen ner när jag är avslappnad igen) men inte av att äta så trots min inaktivitet.
Har dock börjat småträna igen under veckan som gått…. efter 1 års uppehåll, så jag ska bli lite mera aktiv framöver.
För min del, som fattig student, så har matkontot minskat drastkt sen jag började med LCHF.
Smör och ägg är ju jättebilligt! Jag köper ägg i lösvikt 23,90 kr per kilo. Fläskfärs brukar ligga på 40-50 kronor kilot och grönsaker i form av broccoli o spenat är också bland det billigare. Vitkål ska vi ju inte tala om hur billigt det är.
Visst kan man tro att pasta är billigt men man måste ju äta nåt annat än pasta, eller hur? Äter du pasta o ris kommer du ändå att äta grönsaker eller kött till, annars lär du ju få näringsbrist snart. Man kan inte leva på enbart pasta och bröd…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fryst fisk finns för 13:-/paket och uppåt , tillsammans med cremefraiche och kryddor får man världens godaste fisk för en liten peng.
Jag tycker att man märker vad mycket pengar man sparar på att inte behöva köpa läsk ,chips,godis,glass osv.
Lever defenitivt billigare idag än förut!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Fläskfärs är ofta billigt, på en del affärer mycket billigare än nötfärsen.

Intressant pasi.. jag får se om mina förändringar hjälper, jag bantade bort 35 kilo (av vilka jag återfått ca 5) för ca 1.5-1 år sedan ochär rädd att återfå vikten.

Köper också smör på Lid´l en liten lagom pkt att ha med till
jobbet. Jättegott!

reamdn - Du behöver inte vara så överdrivet rädd för det…..testa lite o se hur din kropp reagerar på olika matmängder. Om du har muskelunderskott och överäter så är det nog inte omöjligt att få extra muskler bara genom att överäta lite, och sådan viktökning är oftast välkommen…. så titta inte för mycket på vågen då den bara visar hur hårt fotsulorna pressar mot backen, som SSS brukar säga.

Mizzi, JAG förstår dig iaf! Detta är även ett problem för mig. Det är svårt när man måste handla till två olika dieter i ett hem! Jag har en son som också ska ha mat och inte äter kött annat än i färs (vilket inte är billigt idag, tyvärr) och han äter inte heller fisk eller grönsaker. Bortskämd och mitt fel, absolut, men det åstadkom jag i mitt tidigare liv :o)
Det blir mycket pasta, så länge som man kan köpa det för typ 6 kr/kg så mättar det många hungriga och en gryta ris räcker ganska långt. Sen finns det ju alltid pannkaka som drygar ut kassan.
Långkok som kalops, grytor av alla dess slag gör jag endast till mig, så jag försöker verkligen att få det att gå ihop ekonomiskt. Men detta innebär ändå att jag fortfarande handlar hem kolhydrater i form av bröd, ris och pasta + det som jag ska äta och det blir dyrt, jag håller med dig!. Korv på extrapris som innehåller prylar som jag egentligen inte vill äta såsom potatismjöl, glukos mm, blir det också, tyvärr. För dom som nu tänker, ja, ja, men all läsk o chips o sånt? Nä, det förekommer sällan, inte ens en gång i månaden!
Om jag hade ett "egen" hushåll eller att det fanns mer än en inkomst så tror jag att det skulle fungera bättre, men nu gäller det att hålla även en liten familj mätt, på en liten lön!
Oj det här blev långt, men det berör och jag förstår!

Mat är dyrt, det tycker väl alla. jag är inget undantag. har jag dåligt med pengar, då äter jag mer ägg, mer färs, tonfisk etc. Anväänder smör och majonnäs som fettkälla. När det är "bra " tider, så köper man kanske stekfläsk, goda ostar, helt kött och annat lite dyrare. Men övria familjen kan ju fortarande grunda med ris , potatis och pasta. Här gör vi så, för det är bara jag som äter LCHF, dom andra äter HFHC. Det är okej för mig.
Du säger att köttfärs är okej..det är ofta extrapris, köp många kilo och frys ner,,Pojken kan väl få köttfärs fem dar i veckan ,spelar faktiskt ingen roll ju. Och färsbiffar är ju grunden i SSS kosten! Och köp korv till honom, men ät omelett till middag själv. man måste inte äta dom dyra sakerna, fälja recept, utan vill man verkligen undvika kolisar, så kan man välja den billiga basen.

Jag har nog muskelunderskott men jag märker på t.ex. bältet att jag blivit bredare. Dock behöver ju inte det enbart vara fett.. armarna har nog blivit grövre :)

Jag tycker INTE att det blivit dyrare med LCHF mat. Nu är det mycket lättare att handla när man går i butiken. Förr föll man för massor av lockvaror som gjorde att det blev dyrare än vad det är nu. Nu vet man precis vad man ska ha och köper inte en massa impulsvaror. Allt det söta gjorde även att man var ständigt sugen, vilket gjorde att man åt mer.
Vi har komit på att det blir billigare att till fredagskvällen steka sig en bit entrecote med bearnaisesås till och en liten sallad, än att köpa hem en pizza. Det känns mycket lyxigare och vi brukar kalla det för snabbmat för det tar inga tider att laga till.
Så jag tycker inte att det blivit dyrare, däremot mycket godare.
Själv har jag mäkt att jag har nästan 1000 spänn över mer per månad nu än innan jag började på LCHF. En stor del av dom är pizza, godis, cola och frukt som har gått bort. Inget småätande/mellanmål eftersom man inte blir hungrig mellan måltiderna på den här kosten.
Men jag har även blivit smartare vad gäller inköp i övrigt. För ett par månader sen så slumpade dom bort köttfärs för 19.90 kr kilot på coop här i närheten, jag köpte på mig 9 kilo tillsammans med lite lök, ägg, och grädde, och ställde mig den eftermiddagen och gjorde färdiga pannbiffar som jag fryste in. Resultatet blev 20 middagar för 11.50 kronor styck! Jag har fortfarande kvar, och äter ca två sådana middagar i veckan.
Håll koll på vilka erbudanden dom lite större matkedjorna har. Coop har t.ex fläskkotletter för 30 spänn kilot med ett par månaders mellanrum, då köper man på sig många kilo sådant och fryser in. Förra veckan hittade jag fläskfile för 40 kronor kilot! Visserligen fryst och inte svensk, men den var ändå otroligt god. Fläskfile kostar ju över 100 kronor kilot i vanliga fall. Ägg och smör som andra har nämt mättar bra och är billig mat. När man äter LCHF i allmänhet så äter man mindre eftersom fett är mycket mer energitätare än annan mat, fett ger dessutom en otrolig långvarig mättnatskänsla, en del behöver bara äta två gånger om dagen.
Så att få det ekonomiska att gå ihop är inga problem för min del i alla fall, istället har jag 1000 spänn extra i månaden att göra roliga saker för (eller spara, vilket jag gör med dom just nu).
Jag är ensam som kör med LCHF här hemma. Maken vill absolut äta som vanligt (utländsk mat) det betyder att jag lagar två rätter, en till mig och en till honom och lilla dottern. Det är verkligen inte så lätt eftersom de felsta varor måste köpas från oriental-affären. Och det går åt mkt grönsaker för honom, dyra sådana som baby sqautsh, baby aburginer, baby gurka, kvisttomater och annat dyra importerade grönsaker. Men ändå tycker jag det inte är så farligt då vi slutat med godis, läsk, chocklad och annat onyttigheter som kostar en hel del.
Jag äter t.e.x tre rätter/dag med LCHF, men förr åt jag oftare och mycket. Man blir inte lika hungrig med andra ord.
Du har ju fått många bra tips redan.
En annan billig ingrediens är alfalfagroddar. I synnerhet om man gör själv, och det är ju busenkelt! Det kostar nästan ingenting då. Frön för flera månaders daglig, riklig groddkonsumtion kostar kanske 20-25 spänn. Och så få kolhydrater sen: kolla här.
Mellanmål: En ostskiva, lite smör på den och så en stor hög alfalfagroddar. Rulla ihop till en rulle, och ät. Eller på tallriken, som grönsak till middagsrätten.
För mig har det blivit dyrare. Allt som jag slutat med och sparar in på har sambon tagit igen med råge. Han har aldrig ätit så dåligt som han gör nu och han mår ju därefter.
Han är inte övertygad om fördelarna med denna kost och hävdar bestämt att vi inte har råd att äta så båda två… Han jobbar ju hårt och klarar sig inte utan kolhydrater, har vi hört det förut eller? Men cola och energidrycker är väl inte de allra bästa kolhydraterna man kan peta i sig men att försöka övertyga honom
…
Spannmålspriserna har visst också gått upp. I så fall kanske prisskillnaderna mellan pasta-/pizzakost och lchf minskar. Någon som vet hur det ligger till med spannmålspriser från någon mer trovärdig källa än sagda tidning?
Jag tycker också att det är dyrt - i alla fall för vår familj!
Jag är den enda som äter LCHF, resten - 4 personer - äter vanlig mat. Det innebär att förutom deras mat - flingor, bröd, pasta korv, mjölk osv, tillkommer ju min mat. Vi har aldrig förut handlat 2 kg karréskivor, 2 pkt smör, 0,5 dl grädde, 4 kg kyckling, en stor platta ägg mm - extra per vecka! Det är klart att det blir dyrt när den kostnaden tillkommer, utanpå det som normalt går åt. Om hela familjen däremot åt LCHF tror jag att det skulle billigare Det skulle ju vara jättebra men alla i familjen är tyvärr inte överens om huruvida barn ska äta så här…
Det blir dyrt att handla i små affärer för mig. Billiga priserna hittar jag i storköp. Men det gäller att ha huvet med sig! Alla röda priser är inte billiga, bara lockande..
Jag hittade fryst fläskkarré för 19 kr/kg. Nu är det revbenspjäll som har det lågpriset. Storpack bacon på Willys och ägg. Detta är min grundmat.Jisses! kom plötsligt ihåg kycklingen jag tänkt ha till lunch idag. Den ligger och tinar i kylen - också 19 kr/kg.
Kanske inte kött av högsta kvalité, men bättre än pasta och falukorv för mig.

Man måste handla förnuftigt
.
Det är inte alldeles säkert att det blir billigare bara för att man storhandlar!
Jag har en kompis som är konsumentrådgivare och han säger att dom har börjat omvärdera nyttan med att handla rejält och sällan.
Om man tex handlar mycket frukt och grönt och tvingas slänga hälften innan man hunnit käka upp det är det ju en klar förlust..
Eller om man köpt på sig så mycket att man inte kan nyttja extrapriser när dom dyker upp.
Man måste plocka godbitarna när dom dyker upp
Tintaglia - när våra barn vill får de både ris, pasta och potatis. Det händer oftast när de har kompisar hemma och inte vill skämmas. Då lagar jag samma mat som vanligt - men kokar detta till dem vid sidan om. Den stora skillnaden på vår mat och traditionell är ju dessa tillbehör. Barnen lär sig automatiskt att de blir mättare och det går åt mindre tillbehör. Om man skall bli en tvårättersrestaurang hemma - förstår jag att det blir dyrare.
Jo, jag förstår så väl vad du menar… Jag skulle så gärna föda upp mina barn på LCHF men min man och jag har nyligen haft en inte alltför trevlig diskussion om just detta. Han anser att det säkert inte är skadligt men att växande barn behöver äta allsidigt, dvs även kolhydrater och han är mycket bestämd på den punkten. Däremot har han lättat lite på "ät din potatis nu" utan låter dem äta bara kött och sås om de vill. Men som tur är tycker han att det är rätt med riktigt smör och grädde - så det kanske finns hopp?
Jag märker ingen skillnad just. Sonen och gubben äter sk normalkost, vilket förvårar för mig. Men jag försöker att inte äta ders ris och past. potatis och bröd äter jag fortfarande. När de äter ris eller pasta, så tar jag 1 potatis. Kokar några extre, när jag har grytan på.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Tintaglia - fråga honom någon gång när det inte känns provocerande - vad han tycker att kolhydraterna innehåller för näringsämnen som barnen inte kan vara utan. När till och med de risproducernade kineserna serverar ris som bukfylla när maten inte räcker…
Margartea, lite of topic men…
Har en kompis som lyckades ganska snabbt göra sig impopulär när hon var på besök i kina. Hon och hennes vänner bad nämligen att få ris till sin mat när de var i restaurang. Kineserna tolkade det då som att min kompis med vänner ansåg att portionerna var så små att det inte gick att bli mätt på det. :)
Amiechan hade förresten hittat ett fint diagram någonstans med en listning på näringsvärden i frukt kontra kött. Man såg knappt fruktens stapla :D

Undrar om man lurar sig själv lite. Smöret har som sagt blivit dyrare, ca 10 kr /kg, vilket gör ungefär en femma på ett normalpaket på 500 g. Som "normalätare" så reagerar man ju inte så mycket på om frukten är 5 kr dyrare per kg beroende på vilken vecka det är och vilken affär man handlar i. Förmodlgen köps den ändå. Nu sticker det nya smörpriset i ögonen på en. Att spannmålspriserna har gått upp har jag hört från flera håll. Det beror på ökad efterfrågan från bl a Kina. Högre spannmålspriser = högre priser på bl a köttprodukter eftersom foderkostnaden stiger. Har för mig att även mjöl blivit dyrare, men eftersom jag inte köper mjöl så vet jag inte säkert.
Det är inte dyrt att köpa en påse 10kg basmatiris för 75kr som räcker hur mycket som helst . En 5kg påse pasta för 45kr. Inte blir det dyrt heller att handla favvo grönsakerna på oriental-affärerna, det är billigare där än stora affärer som Willys eller ICA. Gör man egen ghee blir det säkert billigare än att köpa en 2kg burk från oriental-affären.
Hela detta kräver att man planerar vad man köper, var man köper och passa på när det blir extrapris i affärerna.

Jo, lite planering krävs, men det kan vara rätt kul att leta fynd också
.
Dom fetaste produkterna är ju ofta billigare än de "smala" pga den allmänna fettskräcken
Äter man billig "ickeföda" så kanske man får dyra medicinräkningar istället i framtiden..
Efter avslöjandet med ICAs köttfärshantering har min butik numera ALLTID kött på rea.
Varje gång jag varit och handlat den senaste tiden har det alltid funnits köttfärs, lövbiff och andra köttbitar till 50%. Detta har jag ALDRIG varit med om tidigare.
Hallå Skadlig - det är Doc_ - Andreas - som gjort diagrammet.
Diagrammet finns att se i större format på hans nya blogg http://www.kostdoktorn.se Läs den och visa frugan.
Hälsa henne förresten att vi inte bara saknar henne - vi VRÅLLÄNGTAR efter henne….
Tack för att du tog upp källan Margareta. Jag är något källlös när det gäller LCHF. Jag litar på mitt uppslagsverk Amiechan i vanliga fall och struntar i källor :)
Väldigt praktiskt att kunna säga "Äääääälskling…. vet du var man hittar siffror på medeltillväxten för bebisar?" och genast få en bra länk så som jag gjorde i mitt senaste bloggalster :)
Undrar vad som är dyrare att äta så här hela fam får väl äta eller vara hungriga. jag har 3 barn 1 äter som jag de andra + sambo gör jag alltid lite pasta,potatis eller nått till så det täcker det de behöver i fullkorn då naturligtvis. jag kan säga att vår mat kassa per månad minskat med 1000 kr. det blir ju inte allt för mycket frukt inga köpta smörgåsar, inget extra godis att äta innan ungarna kommer hem, inget chips i bilen inga mc donaldbesök för mig när jag var hungrig utan ett mellan mål. sen är det en sak som man tenderar att glömma.. MATPLANERING skriva inköpslista sitta med fam och planera en vecka i förväg vad vi ska äta där deras önskemål läggs in som LC kost. men jag är väl en person som inte ser problem utan bara utveckling och lösningar.
Jag tror att vi är lurade!
Kolhydrater mättar?
Nej en mindre mängd köttgryta lagad med fett och smak tillfredställer äve tonåringar. Deraså hål i magen tror jag beror på blodsocker.
Mina döttrar som båda är lakto-fisk-vegetarieaner säger att deras matkonto är mycket lägre sedan de kör med ldhf.och kör vi med god, fet mat som mättar lägger vi inga pengarpå snacks
Om man kollar i de större kedjornas butiker, så har de ju egna billiga alternativ, tempo har sitt eldorado, ica har euroshopper(?), coop har sitt, och jag gissar att de övriga har sina billigare alternativ, plus att i större städer, eller var de nu valt att etablera sig, har man tillgång till lågprisbutiker, typ willys och robin hood, så letar man hittar man billig och bra mat. Man skall inte stirra sig blind på de etablerade märkena, som tror att de kan ta ut mer bara för att de är etablerade och kända sedan tidigare.
Har jag fått med allt nu? Om någon vill spinna vidare på det här, välkommen att göra så, för vi vill väl alla ha mesta möjliga för våra surt förvärvade slantar.
Jag själv vill gärna ha lite "krispighet" och tar alltså vitkål istället för pasta, potatis eller ris. Vitkål är mer mättsamt än annan kål och sallad tycker jag. Men jag syndar ibland…
Jag har gått ner 5-6 kg UTAN att träna. TVÄRT om så har jag blivit MER stillasittande än tidigare! Det är flera som sagt åt mig att nu får jag inte gå ner i vikt, men jag vill gå ner några kilo till..
Men några tips med vitkål som jag gillar är att ha vitkål som "bröd" dvs ta ost eller annat pålägg på det som mellanmål. Jag har även haft vitkålen som "skål" och lagt i köttfärssås med ost på och haft som måltid. Det har även barnen gillat.
Så mitt tips är VITKÅL! Det håller länge och är mättsamt. Men tänk på att bryta loss blad för blad istället för att skära direkt från huvudet om man inte tar slut på hela…
Om kyckling, jag köper nästan aldrig filéer numera. Använder klubbor istället. De blir godare, fetare och jag inbillar mig att det blir billigare, trots att det går bort skräde.. Ca 15 kr/kg orensat!!
Lever är rätt billigt.. Helstek karre/skinstek i ugn och skiva tunna skivor sen - drygt, gott och ofta till bra pris.
Jag tror att totalt sett så kommer jag gå med vinst ekonomiskt på detta livskoncept. Det är så mycket som jag numera är totalt ointresserad av att köpa… och det finns många indirekta vinster. Skrev om detta i en annan tråd - t ex går det åt mindre fuktighetskräm och mindre stickgarn till yllesockor för att jag slutat frysa!
#43, vitkål är dessutom fullpackad med vitaminer och mineraler

#43 Skall jag äta mitt kaloribehov i vitkål så blir min kost dyr nu när vitkålen kostar 10:- /kg och mer.

Hörde på tv:n höromdan att kötpriserna gått upp 15% i ett nafs.
I en enkätundersökning förra året om familjers "maträtter" var pasta med ketchup på pallplats.
Det äts stora mängder billiga kolhydrater i barnfamiljerna, osm alla med barn säkert vet. Och det beror inte bara på felinformation utan på plånboken. Vill man äta lax en dag och köper ett inplastat fyrpack ( som ofta är det enda som finns) går det ju åt och räcker knappt till en middag. Som ensamstående kan det bli 4 middagar.
I takt med att efter frågan på livsmedel ökar globalt så kommer
Lchf-kosten att bli en klassfråga och en fråga om i vilken livsfas man är.
Barnfamiljerna är de stora förlorarna, men det är barnen man särskilt vill ge bra kost.
Än så länge går det att köpa kyckling och visssa grisdelar billigt, men hur länge. EU stoppar det brasilanska köttet, så det irländska kan bli mer lönsamt. Fisken håller på att bli lyxmat.
Vill man köpa ekologisk mat eller vilt får man punga ut med kanske 20-50% mer.
Som samhället ser ut nu går det ändå att göra val.om man har en någorlunda genomsnittli ekonomi. Man kan köpa en billigare bil och köpa mera kött stället tex.

Ja jag har ju ingen bil eller någon annan lyx jag kan dra in på =(.
Dessutom så orkar varken jag eller barnen äta samma sak dag ut o dag in bara för att det är billigt, jag vill kunna variera maten .
Och dom som anser att det blir billigare att äta LCHF måste vara ensamstående/sambos utan barn , eller ha jobb med bra lön i så fall .
Och inte ensamstående tonårsmamma med 2 tonåringar på 18 och 15 år och dessutom vara sjukskriven med sjukbidrag som inkomst som jag.
Ingen är så ekonomisk som jag kan jag lova, men inte fasen kan jag hålla med om att hushållskassan blev billigare av LCHF.
Dessutom ville jag ju gå ner i vikt det var anledningen till att jag började, men det gick inte om jag inte åt fakir och då går det ju åt än mer kött,fisk,ägg mm.
Just den mat som kostar mest.
Frågan är egentligen vad som är billigast: Att leva på billig pasta ris och potatis och betala för medicin när man får diabetes och liknande, eller att leva på artriktig mat.
Jag gissar på att det senare är billigare, om man är smart när man planerar maten. Möjligen att det första är billigare för individen, men kollar man på samhället totalt så lär det andra alternativet vara mycket billigare.
#25 skriver
"Om man tex handlar mycket frukt och grönt och tvingas slänga hälften innan man hunnit käka upp det är det ju en klar förlust."
Kanske lite off-topic, ursäkta, men precis så upplever jag det också. Jag rensar inte kylen varje vecka för att slänga en massa dyr frukt och grönt.
(Till saken hör att jag bor i Västindien där frukt och grönt verkligen är dyrt.)
Allting äts upp (ost, kött och ägg huvudsakligen) och därför känner jag till och med att man med gott samvete kan kosta på sig dyrare köttbitar då och då.
Om man jämför alla kringkostnader det blir med ett antal sorters grönsaker, dressingar och fetaost mm för att få smak på grejerna, jämfört med att bara äta en (dyr) köttbit med vitlökssmör… Jag har inte räknad på det men jag tror ändå att det blir billigare.

#49: Ja, men det hemska är ju att det första kan vara nödvändigt. Det finns fler än man vill tro som av någon anledning har väldigt lite pengar att röra sig med.
Exempelvis lågavlönade, arbetslösa, sjukskrivna och förtidspensionerade (som kanske dessutom har barn) utan rejäla a-kassor eller försäkringar. Det går liksom inte att moralisera över att folk inte väljer att äta bra och dyrt om de faktiskt inte har råd. Jag säger inte att du gör det, Andreas, men det är ett problem!
Det är klart att detta är dyrare än billig klh-mat! Har man inte ekonomi så har man inte. Jag har också levt på gränsen och då hade jag inte haft en suck att klara av denna kost. Det räcker inte at omprioritera sina kostnader en sån gång, finns inte pengarna så finns dom inte.

#49 Frågan är vad som är billigast, skrev du. Jo, visserligen håller jag med dig och att man säkert sparar in medicin- och sjukskrivnings- mfl kostnader osv MEN det är en besparing på sikt.
Mizzi står där i affären IDAG och får inte pengarna att räcka till. (Kassaflöde heter det för oss ekonomer) Det är en akut situation, inte en placeringsfråga.
Mizzi, i ditt läge skulle jag nog bita ihop och tänka 1) Mina barn är ganska stora - de flyttar om några år - så genom att äta så lchf-inriktad jag kan/har råd med får jag i alla fall hälsovinster även om jag inte går ner i vikt än 2) En sjukskrivning är också något som går över för det mesta, även om det kan ta tid.
Ja, helt enkelt vänta och flyta med lite. Göra så gott du kan just nu och ta krafttag när det lättar lite
Fabricati diem, pvnc!
För mig har det blivit mycket dyrare. Jag handlar visserligen det mesta ekologiskt, grönbeteskött o.s.v. Dessutom "vanlig" mat till familjen även om de inte klagar alltför mycket om det bara blir grönsaker till köttet/fisken.
På något sätt så känns det viktigare med riktigt bra mat om man skall äta LCHF. Det smakar verkligen inte med dåligt producerat kött, utfiskad fisk och dåliga korvar… Men vad gäller kolhydratmat så känns inte skillnaden (i smak och konsistens) så stor om man köper det billigaste, billigaste och kanske inte det allra bästa. Jag menar, maten skall ju vara god också och vara varierad annars blir man ju deppig. Inälvsmat är billigt, men det har jag själv svårt för. Så jag förstår att man inte kan ha råd om man har vissa kvalitetskrav.
Det är så klart en stor skillnad med ensamstående sjukskriven mamma med tonårsbarn och två vuxna som båda arbetar och äter LCHF. Vi (min man och jag) har nog minskat kostnaderna något men vi behöver inte snåla. Förr köpte vi massor med frukt och grönt, kakor, godis, öl osv. Idag har denna kostnad försvunnit och då kan vi köpa fisk, kött osv. utan att behöva kolla priserna så noga.

# 53 Det är precis så jag gör nu, äter så nära LCHF jag kan.
Har uteslutit ris o pasta och väljer grönsaker i stället, men äter potatis ibland.
Undviker bröd förutom några bitar wasa sportknäcke ibland.
Sedan blir det än del billig korv när kassan är skral.
Fast fettet tänker jag aldrig byta ut, det är smör och olivolja som gäller fortfarande.
Sedan äter jag ju inte socker eller något som innehåller socker men det slingker ner en och annan apelsin eller blodgrape då och då.

#56 Då måste jag ärligt säga att du ska ha strykekramar för att du gör så gott du kan i din sits. Du har plockat bort de största socker/stärkelse-bovarna, du har bytt till bättre fett, frukt är bättre godis än koncentrerade sockerbomber osv. Jag vet inte om du skulle kunna göra annat och ändå få vardagen att fungera.
Fabricati diem, pvnc!

Håller med Greensis. Har man hyfsad ekonomi om än i nederkanten, och om man inte varit jätteekonomisk innan så kanske det kan bli billigare. Men det finns också såna som jag och förmodligen Mizzi också, som har extremt lite pengar (själv lever jag ungefär 1000:- UNDER socialbidragsnivå varje månad av olika skäl), och alltid har varit extremt ekonomisk. Det där med att slänga en massa frukt och grönsaker känner jag inte igen - eller jo, på senaste tiden har jag börjat göra det ibland eftersom jag köper mer sallad till maten för att det inte ska kännas så konstigt när jag inte kan äta en massa potatis och pasta.
Men potatis är ganska billigt, pasta kan vara otroligt billigt om man handlar rätt sort på rätt ställe, och vita bönor i tomatsås är också hyfsat billigt. Euroshoppers opecifika "matfett" kostar 1/4 av ett lika stort paket riktigt smör.
Har man små marginaler kan man också sällan utnyttja rabatter och erbjudanden eftersom de har en tendens att dyka upp just när man faktiskt inte har mer än en tia till en liter mjölk, och när pengarna kommer in nästa vecka är erbjudandet borta.
Så jag hejar på dig Mizzi, jag vet precis hur svårt det är att få det att gå ihop! Enda anledningen till att jag kan äta såpass bra nu är att jag har en snäll pojkvän med bättre inkomst som köper kött åt mig. Och inga glupska tonårssöner! 

Tack #57 o # 58
Och # 58 Du har så rätt i det där med erbjudanden, det är precis så det alltid är för mig.
Dom kommer när hushållskassan är i stort sett slut, och man inte har råd att utnyttja dom endå.
Jag rekommenderar att investera i Skaldemans bok GI-noll. Där finns massor med recept med billiga råvaror. Det är min enda kokbok nu och min ledstjärna. Tack SSS, än en gång, för din bok.
Erbjudandena är till för att locka människor till affären trots att pengarna börjar tryta. Precis som McDonalds har aktiviteter för barn helgen innan lön. Vid lön kommer barnfamiljerna ändå men när pengarna börjar tryta behövs barnens tjat. Det är noga uträknat precis som allt annat inom affärsvärlden.

#61 Så tror jag också att det är. Det är väl ingen som inbillar sig att affärerna har erbjudanden bara för att vara snälla och hjälpa folk att spendera mindre pengar i deras affär…?
Sen får vi inte glömma erbjudandena av typen "köp mat till två hela kompanier till priset av ett". Skulle säkert vara jättebra att kunna köpa och bunkra om det inte var för att jag inte kan bränna hela månadens matbudget på en enda matvara…

#60 Men Agape. om jag köper den boken måste jag ju vara helt utan mat i en hel vecka… (Ja, så snål budget har jag!)

#63 Kolla på biblioteket, finns den där har du råd både att läsa boken och äta mat en hel vecka.
Fabricati diem, pvnc!

Lyfter fram den här tråden. 

Så klart låna boken på biblo, det finns en del billiga fiskblock att köpa frysta och kycklingklubbor är inte heller så hemskt dyra man behöver inte äta bantarbiffar för att äta strikt fakirkost. Tänk såhär: fett+proteiner om proteinerna är fisk ,kött,fågel spelar inte så stor roll.

#64 Jag var väl inte helt allvarlig där. Faktum är att jag klarar mig rätt bra tack vare en kombination av ekonomiskt sinne och gemensamt matkonto med pojkvännen, så jag känner inget stort behov av bokhjälp, men om jag gjorde det skulle jag kunna gå till biblioteket. Det är ju lätt att glömma den möjligheten, så en påminnelse är aldrig fel!
Har länge tänkt att skriva lite i denna tråd, men det har inte blivit av förrän nu.
Jag förstår dig precis Mizzi! Jag är ensamstående, långtidssjukskriven (14 år) och har en funktionshindrad 10-årig dotter, så jag vet precis hur det är.
När jag började med LCHF hände samma sak med mig. Pengarna räckte inte och ett tag höll jag på att ge upp.
Men det jag kan se nu, som är den stora skillnaden mot hur jag tänkte då, är just det du skriver om VARIATION. Jag tyckte också det var jätteviktigt i början, att ha olika saker, olika rätter, olika tillbehör o s v.
Nu äter vi i princip samma mat varje dag, och det går jättebra.
Vi sitter så fast i det där med variation och hur det "ska" vara. Man tycker att man inte orkar äta samma sak dag ut och dag in.
Men egentligen är ju inte det jobbigare än att äta olika saker!
Jag tycker det är så skönt att ha minimerat matlagningen till steka eller grilla. Serverar och äter med smör. Punkt. Vi mår bra på detta, och det är värt mycket.
Så mycket annat jag plötsligt både vill och KAN göra med min tid. Mycket roligare saker än att stå och diska ur pytsar och karotter och spara i burkar. Sånt som ändå blir slängt…
Ägg, smör, köttfärs och vitkål, tomatpure, grädde/creme fraiche, sallad och gurka, billig fisk (Alaska pollock t ex) är en bra grund som troligen inte spräcker hushållsekonomin. Och som faktiskt går att variera rätt bra också.
Önskar dig lycka till i alla fall!
Kram!

Kolhydratrika livsmedel kan ofta lagras länge. Färsk mat, kött, fisk, ägg och mejeri går däremot inte att lagra i butiken. Vill man spara pengar skall man därför lära sig att pruta. Om jag ser att det står en hel pall med ägg med bäst-före-datum i övermorgon eller om några dagar, så kontaktar jag sjävklart någon från butiken och erbjuder mig att köpa 60 ägg om jag får dem för halva priset. Samma med t.ex. gammeldags ekologisk mjölk (3 kr/l iställer för 12 kr/l) eller om det ligger travar med jul/påskskinka kvar i kyldisken. Det fungerar alltid. Fick skinkan för 9.90 kr/kg. Fråga också butikspersonalen när på dagen de brukar lägga ut sina kort-datum varor. De bästa bitarna går ju först. Det man köper som har kort datum måste tillagas direkt men man behöver inte äta upp dem direkt utan de klarar sig i kyl/frys som vanligt.

#69 Alldeles på pricken, dessutom kan man slippa ifrån nån dag då och då vid spisen om man redan har färdigmat i frysen!
#69 Kan tillläggas också att när det gäller ägg så är bästföredatumet satt utifrån tanken att man ska förvara dem i rumstemperatur, något som är mer vanligt i europa. Förvarar man dem i kylen så håller de alltså mycket längre.

Jag tror faktiskt att jag har sparat en hel del pengar på att gå över på denna kosten. Då kan jag tillägga att jag är "halvvegge" och maken är storkonsument av kött. Både jag och maken kör lchf, våra två barn äter ganska traditionellt med potatis och dylikt. Jag tror att besparingen ligger i att vi numera inte köper något halvfabrikat alls. Vi gör det mesta från grunden. Inte så att jag ystar osten själv men ni förstår…
Hade jag själv bara slutat att vara vegge så hade det blivit ännu billigare. Nu måste jag ju försöka att få i mig protein och många gånger blir det då genom quorn/soja-produkter vilket inte är så där himla bra.
Här finns ju jättebra tips i denna tråden mizzi/(minns inte ditt nya namn) så jag hoppas att du hittar något som gör att du kan fortsätta äta gott och nyttigt och samtidigt må bra.
Lycka till/ 
Jag bidrar med mitt bästa tips för att få matpengarna att räcka! Jag tar _alla_ reklamblad som dimper ner varje måndag och sätter mig och bläddrar igenom dom och skriver upp allt som är på extrapris eller erbjudande i varje butik. Sedan tar jag en shoppingrunda, vi har tre olika matbutiker som ligger nära varandra.
Vi äter alltid mycket kött här, men jag tror inte att jag betalt fullpris för något av det på flera år. Fläskkotletter, högrev och köttfärs kostar ofta 39 kronor kilot och jag bunkrar upp och stoppar i frysen. Kycklingvingar eller andra delar köpte jag två kilo för 15 kronor förra veckan tex. Om man orkar kolla fler butiker går det att hitta en massa bra priser varje vecka.

Lyfter upp den här diskussionen eftersom det kommit många nya.
Missa inte gruppen "Mat-billiga ingredienser", där finns det fler tips om man har ont om pengar.

#0 Är sonen 18 år så har du inte ekonomisk ansvar för honom längre.
#75: Jo det har man, framtills att barnet har tagit studenten eller fyllt 20.

#76 Där ser man.
Personligen så tycker jag att så pass stora barn kan bidra till hushållet genom extra-arbete (för att inte tära så hårt på matkontot). Större ansvar på 18-åringen. Det är knappast något negativt. Alt. att han får äta den mat som finns och serveras. Bli mätt på mindre mängd.
#77 Jag håller med. Framförallt så får man äta det som bjuds eller köpa och laga egen mat.
Njaaa… Jag tycker nog att om sonen går i skolan så är det jämförbart med ett heltidsarbete, och sedan tillkommer studier/läxor både kvällstid och på helger. Så att begära att han ska ta ett extraarbete är enligt mig att ställa orimliga krav. Dygnet har bara 24 timmar…
Däremot att hjälpa till i hushållet och acceptera den mat som serveras är förstås en självklarhet- eller borde vara!
jag lever på socialbidrag och klarar av denna kost utan problem nu har jag ju bara ätit denna kost i en vecka men jag har köp massor av kött för att frysa in billigt, jag har köpt skinkstek,fläskfile,sidfläsk,bacon, även nåt nötkött köpte för 50 kr och de räckte till två måltider till mig och dottern samt att frysa in en köttbit. dottern är inte stor i maten så vi delar på en köttbit.och så tar jag lite extra fett för att bli mätt. jag brukar alltid köpa hem massor av mat för att ha när pengarna tar slut.
sen har jag tur att ha ett ex som hjälper till, han är chef så han tjänar rätt så bra med pengar. fast han betalar bara normalt underhåll och så köper han kläder och skor, samt matpåsar ibland. och när de är extra pris nånstans sista veckan i månaden så får jag pengar av han eller min pappa för att kunna handla och stoppa i frysen på den tiden när pengarna tog slut.
samt att jag har betalat mitt ex busspengar vid ett flertal tillfällen då han har följt med till ett shopingcentrum och handlat kläder och skor och leksaker till dottern. samt att jag har köpt en stor elbil till dottern till julklapp som jag hittade billigt. samt att jag betalt försäkring för mig ett helår denna månad trots detta har jag 1000 kr kvar och de är lite mer en två veckor kvar. den 6 varje månad brukar jag få gå till ex;et och fråga om jag får en 500 kr så att jag klarar mig i två veckor. har ju maten full med mat så jag klarar mig på 500 kr.
anledningen till detta är att jag har mycket bättre impulskontroll med denna kost jag köper inte en massa leksaker när jag går på affären. samt att jag inte hetsäter.
Jag räknade lite på det där idag för att se hur billigt man kan komma undan.
Frukost: 3 små ägg eller 2 stora (tot. 150g), 50g smör
Lunch: som frukost
Middag: 200g blandfärs (15%) stekt i 50g smör, 2 dl creme fraiche.
Totalt 2500 kcal, uppdelat på 80g protein, 7g kolhydrater och 250g fett. Proteinmängden bör (givet 0,6-regeln) räcka för någon som väger uppemot 133 kg, alltså räcker det för nästan alla.
Ett 6p Kravmärkta ägg kostar, säg, 14 kr, creme fraiche ~8 kronor och blandfärsen ~8 kronor. Köper man större pack av allt kommer man billigare undan. 30 kr/dag, och om du utesluter creme fraichen blir det istället 22 kronor.
#81 men smöret då? Det räknar du inte inn där. Det är inte alls gratis. och för mig är jag inte alls mätt fram mot lunch heller på 3 ägg. inte ens med 100 gram smör till.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tittade efter i mitt xls-ark över utgifter. September månad har 1500:- i utgiftsposten "mat". I den summan ingår även allt jag handlar i en mataffär utöver mat, t.ex. toapapper, rengöringsprylar, osv.
Då har jag även handlat så att jag fyllt på frysen allt eftersom jag tömde den. Det ingick även förlustelser som ost och chark köpt i delibutiker.
Det krävs rätt mycket för att man skall kunna säga att det här är en dyr livsstil.
Oops. Ja, det har du faktiskt rätt i.
Tyvärr kommer du inte ner i mindre än gissningsvis 1000 kr/månad om du vill äta mat. (Andra förslag?)
Möjligtvis kan man byta ut smöret mot rapsolja, men jag är tveksam till att det är särskilt hälsosamt då omega3 i rapsolja sägs omvandlas till omega6 i magen ändå. Du kan hitta billigare ägg än 14 kr/6st, och antagligen biligare kött än 40 kr/kg också.

Betalade exakt 997 kr för maten under september. Och då tycker jag att jag äter jättebra mat! Behöver inte köpa några grönsaker eftersom jag odlar. Har med mig mat till jobbet. Fick en del av äggen som jag åt. Enligt min gamla kassaböcker åt jag för ca 2000 kr/månaden före lchf.
#84 Smör är nog mycket bättre enn rapsolja tror jag, men man kan kanske kombinera lite med kallprässad rapsolja?
Det är vad jag har förstått det dom gör i bregott iaf, blandar i lite kallprässad rapsolja.
Sen är jag fan av SSS's bok med snabba billiga recepter, det går ju att göra billigare mat om man har orken att spendera en del tid. Man kan fynda kött, eller köpa direkt av bonde där det finns, (här i Delsbo finns det bönder som sälger fårkött/lamkött, nöt och fläsk direkt, mer enn halva priset från affären blir det då vet jag) och där kan man spara mycket pängar. Fisk är inte det som är dyrast heller.
Jag som bor med min mann, inga skulder, 2 innkomster, inga barn har inga problem med kosten och priserna, men jag kan lätt se för mig att nån på sjukpensjon med tonårs-pojkar får det. Pojkar äter mycket i tonåren, när dom växer.
Men, Mizzi, om en av dina barn jobbar tycker jag faktisk dom kan bidra med pängar iaf till maten hemma. Det gjode jag när jag bodde hemma och jobbade efter fyllda 18 år. âven om dom bara jobbar deltid kan dom bidra med en liten slant till maten tycker jag. Inte mer enn rätt och rimligt heller dessutom får jag säga.
Och sen som jag sa över, forsök hitta andra sätt att få tag på tex köttet direkt från nån bonde, du kanske kan dra inn kostnaderna mycket enbart på det?
Visst är det billigare med att köpa rent fysiska ingredienser till kolhydratskost, men jag har upptäckt att när jag äter low carb äter jag fysisk mindre mängd mat. Det går inte för mig att överäta till den grad jag kunde utan problem på kolhydratskost. Så även om ingredienser kostar mer så äter man lite mindre. Inte att det gör det billigare att handla inn men över lag kanske?
Sen som folk säger, färskvara som kött och fisk går ju inte lagra länge i kylskåp, men då har man frys.
Jag hoppas du kan hitta nåt sätt att stanna på denna kost ändå, trots motbörden just nu! Lycka till!

Färskvaror kan inte butikerna lagra. Därför säljer en del butiker ut varor med kort datum dagligen. De flesta butiker går igenom hyllorna på morgonen och därför kan man göra fynd om man är tidigt ute. Jag köper sällan någonting som inte är nedsatt 50%. Viktigt att man lagar till mat med kort datum samma dag man köper den men sedan håller den ju en tid i kyl eller frys.
Rapsolja är dåligt, eftersom kortkedjade omega 3-syror bara görs om till en ytterst liten del i kroppen, resten blir omega 6.
Hursom.. istället för smör kan man äta kokosfett. Mättat fett av typen MCT skall vara bra enligt diverse studier. Om inte annat är det en tia billigare per halvkilo, tål högre temperaturer och härsknar inte.
Precis. Jag har en hel del mejerivaror som är ca en vecka gamla. Bäst före betyder inte "exploderar efter". Sänk temperaturen i kylen lite bara.
Måste säga att ja maten jag köper nu mer är klart dyrare men jag ätare så mycket mindre !!
Maten jag köper är både till mig o "vanlig" till resten av fam ..dvs . min mat med bukfylla ;-) Jag kan säga att det har blivit en del fel .. jag har köpt hem mat som inte gått åt! det händer mycket eftersom ingen småäter o att alla blir mätta länge med mina feta såser o fettiga grytor !
det är ju klart bra att köpa bra stekfett jag har både Gehee o sparar bacon fettet det gör allt godare !
För vår familj, två vuxna en tvååring och en tonåring, har matkontot minskat sen jag började med LCHF.
Tidigare handlade vi i stort sett bara lightprodukter vilka ofta är mycket dyrare än de fetare produkterna. Men lightprodukter är inte bara dyrare de är också smaklösa så därför köpte vi hem en massa kryddor och tillbehör för att våra smaklökar skulle bli nöjda. Det kunde röra sig om färska kryddor, torkade kryddor (massor av olika sorter), soltorkade tomater, balsamvinäger, vitvinsäger, rödvinsvinäger, olivolja, solrosolja, tryffelolja osv. Jag skulle kunna räkna upp i det oändliga.
Förutom kryddtillbehören köpte vi hem en massa olika bönor, linser och gryn. Skafferiet bångnade med cous cous, bulgur, quinoa, sushiris, jasmineris, basmatiris och mycket annat.
Grönsakskontot var skyhögt eftersom halva tallriken skulle bestå av grönsaker och då pratar vi inte om salladsblad utan genomarbetade sallader med flera olika sorters grönsaker i.
Idag äter vi rena avskalade och SMAKRIKA måltider. Det vi har som smaksättare idag är smör, grädde och salt och peppar.
Det är en befrielse att slippa sätta en massa tid på att hitta nya goda recept i jakten på att får god mat av allt det magra. Så idag sparar vi tid, pengar och tålamod genom min kostförändring.
Den största vinsten är förstås att jag mår bra och har kommit ifrån mitt hetssätarbetende.
Det är kul att numera titta på coucsous/pasta/bulgur/ris/… och tycka att "meh, socker som socker". :)

Men det gäller väl att tänka om när det gäller matinköp. Jag har själv ofta hört hur många skyller på att man inte har råd. MEN det blir säkert avsevärt billigare att leva på det här än att leva som en vanlig för då kommer du att unna dig både det ena o det andra som inte är nyttigt o dessutom öka i vikt.
Välj o gör det bästa av situtationen, man kan variera mkt med billig mat även om man lever på liten fot.
Kram Luccy 
#93 mitt matbudget är större enn nånsinne, och synnerligen om vi skulle ätit ägg varje dag. Och det efter mer enn 1 år på kosten och på trots att vi båda äter fysisk mindre mängd mat så är matbudgettet det tredubbla nu mot vad det var innan. Det skiljer mycket på matpriser på vart man bor i landet.
Nu har ju JAG råd, vi har två innkomster, inga skulder, inga barn eller nåt och bara oss själva så vi klarar kostnaden ändå, men det är inte "bara att" med ekonomi och matinnköpet för alla andra ändå.
Jag tycker det är ganska taskigt att säga folk bara "skyller på" utan att man har anelse om hur det ser ut för folk faktisk.

Skyller behöver bara dom som har dåligt samvete ta på sig, vi är många missbrukare av mat här, jag är en av dom. Jag bor på landsorten så jag har inte tillgång till billigare mat heller, men jag ser ändå att det blir en lägre kostnad nu i maten.
Hur hög matkostnaden blir, är ju väldigt inviduellt tycker jag. Alla äter ju inte lika. Vissa äter enformigt, andra vill ha variation. Vissa äter mer andra mindre. Många vill ha grönsaker, andra inte. En del väljer dyrare kött, andra billigare.
Vad och hur man åt innan lchf spelar ju också roll om man ska jämföra kostnaderna innan och nu.
Vi får helt enkelt acceptera att för vissa har det blivit billigare och för andra dyrare.
För min egen del har det blivit billigare. Äter enformigt, men trivs med det. Äter mycket köttfärs, ägg, tonfisk, smör. Köper inte ens hem grönsaker längre, mest för att jag inte ens känt mej sugen på det. Tidigare åt jag mycket ost, kunde bli nästan 2 kg i veckan och det blev ju dyrt. Men har slutat med ost nu ett tag, dels för att jag hade svårt att sluta äta när jag började och att jag blev hård i magen. Äter just nu ofta äggröra istället när jag vill ha nåt snabbt.
#95 mycket möiligt det är så för dig, men det är då altså inte alls det jag ser själv här hemma.
Hos mig är det lika fullt tredubbla mot när vi åt ris och pasta. Även om vi handlar på lågpriserbjudande, åker till Lidl, storpack som vi delar upp och fryser ned, mycket fryspåser med blomkål, broccoli och annat lagligt i stället för färskvara, struntar i superekologisk och köper "det vanliga" (men jag ratar fortfarande ägg från burhöns ändå=) ) osv. Det är fortfarade högre kostnader varje månad på maten här i huset. kostnaden gick ju mycket ned första halva året medan våra kroppar vänjde sig och matmängden gikk ner, men ned till prisnivåen vi hadde med ris och pasta har vi inte nått. för min del är det ju inget problem, jag betalar gladligen den prisen det kostar att leva så som min mage mår så bra av. Men det är inte alla som har det utrymmet i ekonomien ändå, vilket jag har full förståelse för.
#97 Jag tror det som många försöker säga är, att det GÅR att leva supersnålt och må bra på LCHF; om man t.ex. tar bort sånt som creme fraiche, skär ner på grönsaker osv.
Kan man leva på ris och nudlar i en månad kan man leva på enbrt fläskfärs eller det billigaste köttet och smör PLUS att man mår bättre i längden på det senaste! Man ska alltså inte jämföra enbart ris o nudlar med en "lyxig" LCHF-kost, då blir det ju lite orättvist. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Just så menar jag att VILL man så går det, så är det ju med allt. Jag handlar det mesta på affärn så klart, men ägg o kött kan jag handla direkt från gård, inte alltid billigast, men godast.
Missi:
Jag känner igen i det du skriver i första inlägget. (Har inte läst svaren dock)
Men vi har alltid köpt det billigaste billigaste billigaste och när jag började med LCHF så blev det mer än dubbelt så dyrt.
Vi levde på typ pasta och köttfärssås och mackor. Ja det var typ det enda vi åt.
Jag har gett mig den på att jag ska gå ner för jag kan tyvärr inte bli gravid och det är antagligen på grund av övervikten.
Vi hade en sån jäkla tur att vi oförutsett fick ett par tusen extra en månad och kunde köpa på oss grunden för LCHF.
Men matkontot är fortfarande mycket högre varje månad så det går sisådär.
Jag började med att köpa billig bacon på LIDL och ägg och det blev min frukost i många veckor.
Sen bytte jag bara bort mackorna mot yoghurt, pastan mot extra grädde eller annat i köttfärssåsen.
Äter nästan aldrig mackor längre.
Gick ner 10 kilo på en månad ungefär.
Lycka till!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Köpte nöthjärta för 25 kr/kg. Det är bra kött till låg kostnad och kan lagas till på många olika sätt. Se länken om nöthjärta.
Jag förstår absolut. För mig har det blivit billigare med LCHF än innan när jag ofta åt halvfabrikat, färdigmat, läsk och godis. Men jag har svårt att tro att det blir billigare om man inte haft dyra vanor innan. Om jag jämför med en tid (min vv-period och då jag var fattigare än nånsin) då jag blandade ut köttgrytorna med linser och drygade ut maten med ris/pasta/potatis i stället för grönsaker, åt torrt, vitt bröd för 5 kr limpan i stället för ägg och bacon till frukost, gjorde sås på mjölk och mjöl (eller burktomater) i stället för creme fraiche och grädde och åt korv i stället för rent kött så är det väldigt mycket dyrare att äta nu. Jag vet inte hur de som säger att man ska äta smör och grädde i stället för kolisar tänker, är det mat ni kan sleva i sig som makaroner..? Och att tänka på framtida eventuell diabetes eller övervikt är inte så lätt när det inte finns pengar i plånboken just NU eller helst i går. (Var finns förståelsen och varför verkar det som att om man inte väljer LCHF så är man sämre eller ljuger?) Speciellt om man inte är den enda som ska äta sig mätt. Fast någon gyllene medelväg kanske går. Det finns ju bra och dåliga alternativ även om man väljer kolhydraterna. Lycka till.
Hm, att det kan vara så olika vad gäller matkostnad… Själv hade jag nästan panik i början när jag och sambon började med LCHF. Antog att allt kött och tillbehör han stoppade i matvagnen skulle kosta skjortan.
Första månaden var det väl lite "barnsjukdomar", alltså att vi köpte på oss en massa för att unna oss nu när vi inte "fick" äta kolhydrater. Månad 2 och 3 dock, så har det gått åt mycket mindre (säkert 20-25%) matpengar, då vi inte köper alla godsaker jämt längre (typ goda ostar, färdigsås, finare kött…). Man behöver ju inte äta alla lyxvaror jämt, vad blir det då för skillnad på vardag och fest?
Grunden är numera ägg och kött till bra pris, kyckling, lax, broccoli, färska champinjoner, sallad ibland, mycket smör och grädde. Barnet får ev. lite pasta till om det vill, men det ligger oftast kvar på tallriken.
Det vi inte köper numera och som kan läggas på ex. kött istället är: bröd, frukt (numera kanske 1-2 frukter var i veckan + 1 per dag till barnet), charkvaror, läsk, godis, fikabröd ute (numera bara latte med vispad grädde). Det blir ganska många kronor att omfördela!
Den största vinsten är dock att slippa det dåliga samvetet. Tänk att få göra gräddsås utan dåligt samvete! :-)
God Jul allihopa, njut av julbordet i år!

Smör kostar nu, 25,90 kronor halvkilo, ägg 18 pack kostar 26,90 kronor, bacon 10 kronor, 140 gr.
Våran matkonto per månad var förra månad 2700 kronor, 2 vuxna personer, sparar ungefär 1000 kronor per månad, har egen älgkött i frysen,men (alla avgifter:jaktkort med mera…kostar)!
Kolla här http://airamsmat.webblogg.se Jag äter ren LCHF, min man som har ett fysiskt krävande jobb äter lite mer kolhydrater ( vita bönor i tomatsås till brunchen och någon frukt och jordnötter ibland.) Vår son äter en potatis, ris eller pasta till middagen. I övrigt äter vi samma saker. Det går nästan inte åt något bröd, pålägg eller frukt och sånt är dyrt.

Vi handlar i stort sett all mat på lidl, det är som tur är vår närmaste affär.
Det är dyrare med lchf tycker jag! Vi brukade aldrig köpa kött förut, det var för dyrt, vi åt nästan bara pasta eller potatis, ris med ångkokta grönsaker - vårt matkonto låg på kanske tio kr om dagen.. Titta bara på skillnaden prismässigt på smör och margarin..
Så vi äter absolut dyrare nu… :( Men med tiden så har jag lärt mig, vad som går åt och inte, vilka rätter som är billigast, att titta efter bra kilopriser i kött av okej kvalité, osv - Innan jag började äta lchf hade jag ingen koll alls på det här med kött.. Jag var vegetarian, nu har jag börjat förstå mer om hur man ska äta.
Mitt tips är att handla i billiga affärer, och lära dig nya rätter och variationer. Vad man kan laga av vitkål tex, olika köttgrytor och kycklingrätter, billiga ingredienser och många olika variationer på dessa så att man inte tröttnar på en råvara.. Att göra upp en budget och sedan handla en gång i veckan är jättebra - då får man mer kontroll över vad man köper, lagar, spenderar.
och att köpa hem kolhydrater och laga olika måltider, det skulle jag inte göra.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

#106 Klart det blir dyrare att äta en lämplig kost än sågspån och strösocker, som man självklart inte kan leva av med livet i behåll en längre tid.
Mao menar jag att det går inte att byta ut kött mot bröd och behålla hälsan och därför är detta inte ett alternativ.
Men om man innan kostomläggningen åt en kost med de essentiella näringsämnena så ökar knappast matkostnaderna…dvs man byter bara ut bröd, pasta, socker, baljväxter och ev grönsakslass mot främst smör, kokosfett, grädde och ev väljer fetare köttdelar.
Ja, det är lustigt hur vegetarianer och veganer ofta anser sig vara hälsosamma när de i själva verket äter extremt näringsfattig mat. Pasta/ris/etc ger energi men innehåller nästan ingenting som är nyttigt. Grönsaker i all sin ära, men fullvärdigt protein innehåller de inte och fettkvaliteten är i regel inte heller något vidare.
Undrar när det blev trendigt att vara vegetarian?
Fett kött är ju billigare, oftast. Vi köpte några paket med karré (tror jag det var) på ica maxi för 39 kronor kilot förut. Billigt och bra! Men jag klarar inte av att äta det. Fettet är så vidrigt! Jag kan inte med varken konsitensen eller smaken. Lite insprängt fett KAN vara ok, men inte ens en liten rand på julskinkan går ner. Uuuurrrhh.. Det blir lite för dyrt om man bara vill äta finsmakarkött som jag, morr.
#109 Finsmakarkött styrs inte av att det är lite fett i det, så lev inte i villfarelsen att dina smaklökar är bättre, :) Bra köttkvalitet kostar.
#110, Nej, varför skulle jag tro att mina smaklökar är bättre? Och jag vet mycket väl att fett på köttet inte handlar om dålig kvalitet. Det är bara det att det ofta är billigare. Annars skulle jag inte stå och svära över att jag inte kan äta fläsk och måste välja fläskfile. Förmodligen är mitt kött av sämre kvalitet, eftersom jag köper det billigaste jag kan hitta, kvalitetfläskfilé är nämligen ännu dyrare.

#106 Vadå 10 kr om dagen??? Lyckas man äta för 300 kr i månaden kan det inte vara speciellt nyttig mat o man bör lägga mera pengar på sin kost………………………..

#112 Ja? Läs inlägget igen, det skriver jag ju.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Jag har inte följt hela tråden men vill bara hålla med om att visst blir det dyrare för mig med. Men det är det värt. Tidigare åt jag nudlar och snabbmakaroner flera gånger i veckan utan något kött till, och det blir rätt billigt

Det finns massor man kan göra för att hålla nere kostnaderna. Man kan storhandla, köpa rea varor och storpack som man delar upp.
Spara all mat! Jag sparar allt kött/pannbiffar/korvar mm som blir över, gör sedan en god gräddsås och låter diverse rester koka med så får jag en kanongod gryta av mat som annars bara skulle kastats. Grytor har ju en förmåga att räcka längre. Man kan äta billigare saker till. Vitkål är kanonbilligt och kan användas på massor av olika sätt. Blomkål har jag hittat till bra pris osv.
halvfabrikat av olika slag och småförpackningar kan vara jättedyrt liksom "märkesvaror". Det har man ju lärt sig att märket inte är en garanti för att kvalitén är bra. Sen kan man kanske köpa samma sak i en billigare affär.
Med billigt kött kan man göra massor av god mat - kryddningen kan ju vara det som gör skillnaden. Fläskfärs är superbilligt - Ibland hittar jag det för 19 kr/kg. Man kan inte ha "oxfilé-smak" med begränsad ekonomi - så bortskämd eller kräsen har ingen råd att vara. Man måste anpassa sig efter plånboken.
Vårat matkonto har ökat något bara. Vi spenderar 5000 kr/mån för 6 personer. (varav 2 vuxna, 2 tonårspojkar, ett barn och en bäbis med blöjor osv) Då ingår tvättmedel, toapapper, mm. Liksom vårat godis i form av nötter och ost. I kostnaden unnar vi oss också fläskfilé och lammkött ibland men även fläskkaré och fläskfärs. Jag kastar inget - matlådor är mat det med - arbetet :-) En stor del av kostnaden för oss är dessutom blöjor, tvättlappar mm.

#115 Hoppas du inte tar illa upp, men vitkål och blomkål ÄR INTE speciellt billigt om man räknar på ett vettigt sätt, dvs på vad ett dagsintag kostar/vad livsmedlet tillför per krona (kg-pris tillför inget då vatten alltid är billigast i SWE).
Om du räknar vad ditt dagsbehov kostar så ser du det reella priset för livsmedlet.
Sedan måste jag säga att super billig fläskfärs och annat existerar aldrig uppe i norrlandsskogarna (tyvärr). De få gånger man åkt in till storstaden (Ö-vik) har de aldrig haft så billiga köttvaror utan man får vara glad de gånger man hittar "någon" färs under 50:-.
Annat var det då man bodde i sörlandet….men åandra sidan hade jag ingen tillgång till ren och älgkött då.
Men ni lever allt ganska billigt. Själv köper jag så billigt jag kommer över och hamnar oftast (en person) över 2500:-…..tyvärr är jag ju stor i maten(>4000kcal). Kanske får amputera några kroppsdelar, det skulle innebära både lägre vikt och matkostnad.

#116 I Norrland är det väl bara att hämta en björn- eller älgstek runt stugknuten

#117 Nä, tjuvjaktsäsongen har inte börjat ännu!
Ni som inte bor i lägenhet skulle tjäna massor på att ha några hönor .
Jag har 6höns som springer lösa året runt , dom kan så klart gå in om dom behöver.
Dom kostar mej inget i foder så länge marken inte är fryst sen får dom våra matrester på vintern + lite havre som kostar ca 1,50kilot hos en lokal bonde.
På det varma halvåret lägger dom ca 2ägg var om dagen :)
Vill man tänka ett steg längre så kan man ju ha en tupp oxå o låta dom ta fram kycklingar så har man färk mat sen till vintern .
Man får ha ett litet bestånd höns även i villa områden.

#Har faktiskt tänkt på det - bor på landet och kan ha höns ostört.
Men… bonden i byn en lite bit bort har hönor - som springer ute på sommarn - och det känns bra att stötta honom också
Men nån gång ska jag testa - kanske när dotterns kaniner skuttat vidare till kaninhimlen - så att jag kan använda kaninburen (stor och fin med uterum) till hönor
.
Skuttat vidare… Lite skjuts på vägen dit också? *ahem*

Kaningryta,,,, kanske lite magert, men med en stooor klick smör!

Kaningryta,,,, kanske lite magert, men med en stooor klick smör!
OOPS, blidde dubbelt!
Har ännu en gång insett hur lyckligt lottad man är som är självförsörjande på kött. (Lamm, fläsk och älg). Just nu skissar jag på ett hönshus. Har varit utan egna ägg i drygt 3 år men nu går det inte längre. För att inte tala om de övertaliga tuppkycklingarna
.
Maken har börjat yra om en egen mjölkko oxå-men då får han stå för mjölkningen!!

Någon som vet vilka djur man får ha inom stadsplanerat område och antal, för självhushållning?
Kanin, höns, kalkon, struts, får, get, karp?
När hackers och terrorister slutligen lyckas få stopp på all datakommunikation och inga kassor eller bensinpumpar fungerar längre kan det även vara bra att ha en överlevnadsreserv.

När vi hade dvärghöns i villaområde på 80-talet så var det max tre som gällde. Vet även några som hade en ponny.

#126 Hamburgerkött…?
Karp i dammen är nog mitt enda alternativ. De är i alla fall tysta! Är inte hemma tillräcklig ofta för att kunna ta ansvar för andra djur. Några getter kanske skulle kanske klara sig. Får fråga några pensionärsgrannar om de behöver hjälp med rabatterna.
Klart det blir dyrt om man ska behöva laga flera måltider bara för att någon inte vill äta. Skulle själv aldrig tolerera det, speciellt då det bara är jag som står för matlagandet. Min sambo får helt enkelt gilla läget och så länge han inte tar ett eget initiativ vid spisen så inser även han att det är hopplöst att försöka få något annat.
Och att dra denna gräns för sina barn är sunt. De vänjer sig och äter tillslut, och det går fortare om man inte ger dem något annat som alternativ! På sin höjd att de kan få komplettera med potatis om de vill (som dessutom inte är dyrt), Men att ställa sig och laga separata rätter…

#127 Nä, det var barnen som hade den som ridhäst :)