Göra äggsås? (for real dummies)
Hur beter man sig för att få ihop en bra äggsås? Alltså typ vitsås med skivat ägg i.
Jag är ganska bedrövlig när det gäller matlagning har jag märkt. Så gärna en variant som det knappt går att misslyckas med.
Tänkte uttöka kostcirkeln till fisk också. 

Snott från Abbas receptsida:
En god äggsås gör du enkelt. Värm en burk med lätt crème fraiche och bland ner ett finhackad hårdkokt ägg. Smaka av med lite nymalen svartpeppar
Du kanske ska ta den helfeta varianten istället

"smyger in lite fisk" skulle det stå men nu kan jag inte "hantera inlägg" för det måste man göra inom en timme sedan man skrev det?!
Vanlig vitsås är ju med mjölredning. Men det skippar vi. Rekommenderar att du tar grädde, fiskbuljong och salt, vitpeppar. Låt puttra ihop till lite krämig konsistens. Vänd sedan ner hackat kokt ägg och servera på en gång. Det behöver inte stå och värmas, det blir varmt på en gång.
Man får välja "redigera" (tror jag det var) när man klickat på hantera inlägg.
Det var ett bra recept, svårt att misslyckas med tror jag. Kan man späda ut såsen med vanlig grädde också kanske?
Brukar göra pastasås ibland, med bacontärningar och cf. Fast nu är det ju ingen pasta kvar. :)
Tack nobban7! :)

Klart att du ska ta grädde i !!
Gör pastasåsen som vanligt och strunta i att du bara äter sovlet, så är det ju för oss alla mer eller mindre nu för tiden!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#6; Jag har inga problem med att inte äta pasta/potatis. Det enda som är lite pinsamt är när man sitter på jobbet och dricker upp det sista flottet ur matdosorna!
Man sitter och låtsas att det är småbitar kvar, när man egentligen bara dricker….
Förra veckan, sju förmiddagar så var min matdosefördelning: 4 dosor med köttfärsbiffar & bacon, sen 3st med bacon/ost och två stekta ägg.
Fast jag åt ju lika enformigt förut också, fast då med pasta som utfyllnad. Men nog skulle det vara kul om man hittade nya lämpliga saker att stoppa i dosan. Inte alla rätter som är särskilt roliga dagen efter. Och så är jag ju kräsen som en bortskämd och vrång 10-åring. 
jag tycket det är svårt att låta grädde puttra, det liksom blir bara smörolja kvar efter ett tag! Det kokar aldrig ihop och blir tockt för mig tycker jag, bara övergår till olja… bättre kanske med CF då.
Gjorde kokt torsk med äggsås och basen var grädde, äggula som redning och sist in med ägghacket, blir inte lika tjockt som med mjölredning men det gör ingenting.
Jäklar i min låda vilken god persilje och äggsås jag gjorde till torsken idag. Ett par dl vispgrädde ca 2 dl cf fet variant en rejäl klick smör lite buljong, peppar och lite salt. En rejäl klick puckost sedan fem kokta hackade ägg och 1 dl persilja.
Det blev en tjock och god sås, behövdes ingen redning där inte.

#10 Vad är puckost? *nyfiken*
En gräddsmältost som produceras av Arla och finns att köpa på "invandrarbutiker". Har ej tillsatts av löpe. Fetthalt 30%
Smaken påminner om Raketost som fanns när jag var barn.
Jättegod att ha i omelett eller såser.
I vår familj består äggsåsen av smält smör och hackat ägg, ev lite salt.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Vad jag skrattade åt beskrvningen at sitta och dricka upp resten av den feta såsen.
Jag är fet och jag kan se mina stackars arbetskamraters miner när jag gör det, så bland skonar jag de fettskrämda och gör det alldelels innan jag stoppar lådan i diskmaskinen.
min äggsås från min barndom har aldrig varit vit
fiskbuljong en slurk vitt vin om det finns hemma i med massor av persilja och äggen ska inte vara så hårdkokta då krämar de till såsen lite, på med en rejäl klick smör
Så här gör jag:
ca 2-3 portioner
3 dl grädde
1 äggula
3 kokta ägg
ca: 3 msk creme fraiche
en klick smör
Salt, peppar, persilja eller dill
* Koka äggen och hacka dom.
* Häll i grädde + smör i en kastrull. Koka upp och lått puttra en liten stund och dra ner värmen.
* Vispa i äggulan
* Vispa i creme fraiche (såsen ska inte koka när du rört ner äggula & creme fraiche)
* Smaksätt med salt & peppar och ev dill eller persilja
* Rör ner ägghacket
* KLART!
Blir väldigt bra, inte alls lös/rinnig. Lycka till!
Vilken blandning av förslag, jag vill prova alla. sitter och saglar över recepten.
Vilken blandning av förslag, jag vill prova alla. sitter och saglar över recepten.