Behöver jag kosttillskott?
Jag funderar i bland på om jag verkligen får i mig allt jag behöver… (det fick jag säkert inte innan LCHF heller…) Jag äter rätt mycket ägg (kan bli sex st. på en dag), nästan aldrig inälvsmat eftersom barnen ratar det. Det samma gäller lax. Mest kött i olika former, smör, ost, grädde, cf, broccoli och blomkål.
Tror jag fått med den vanligaste maten.
Du som äter kosttillskott: Vad äter du?
Jag äter (när jag orkar bry mig om att komma ihåg det…
)
Omega3
Ledins komplett
D-vitamin nu under vinterhalvåret
Algtabletter- eftersom min hy blir bättre då jag äter dem, har annars ofta utslag "av något slag".
Sporadiskt så äter jag B-Calm och magnesium också, men det gör jag mest de perioder då jag inte äter mjölkprodukter. Just nu äter jag fil till frukost samt hårdost dagligen, så då hoppar jag över dessa två.

Tack för ditt svar Magma. Behöver du äta omega3 och D-vitamin om du äter en komplett vitamintablett?
Ni andra då? Klarar ni er på LCHF kosten utan tillskott?

Hej!
Enligt vad jag förstått är det inte nödvändigt att använda kosttillskott. För egen del använder jag i alla fall D vitamin, B- och C vitamin samt fiskleverolja för omega 3.
Samma här + magnesium/kalcium
Behovet av näringstillskott varierar med ålder och om man är frisk eller har ngt besvär. Jag är 65 och tycker mig märka att jag nu behöver mer än när jag var ung.
Jag äter Omega3 i form av e-epa, sedan försöker jag se till att jag får b vitaminer, får hudbesvär annars, d-vitamin på vintern, mineraler lite då och då.
Krahso,
Du skrev i en annan tråd att du har Hypotyreos och för oss gälle lite speciella omständigheter. Vår sjukdom innebär att vi har sämre näringsupptag och för att ämnesomsättningen skall fungera över huvud taget är det jätteviktigt att alla vitaminer och mineraler är påfyllda till max. Jag skrev om detta i denna tråd: http://www.kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=575d79a9-f4a8-41d3-a700-981b8ae1ce6e&GroupId=a630f057-d111-4d7a-8041-50a7590e22f5&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
#13 och #21. Usch måste lära mig att göra de där snitsiga länkarna.
#2: Jag har problem med inflammationer i muskelfästen i ryggen, har haft ont i ryggen sedan jag var 24 år och är nu snart 36. Det är därför jag äter omega3- jag tror faktiskt inte att Ledins komplett innehåller omega3? Det måste jag kolla upp. Äter inte fet fisk så ofta heller för att få i mig tillräckligt omega3.
D-vitaminen jag tar är Holistics på 2000IE vilken är den jag tycker har rätt styrka, de flesta andra kommer inte upp i den nivån.

Gitten: Jag hade ju läst det där - men eftersom jag fått sänka min dos Levaxin så har jag inte själv gjort någon koppling ditåt… Men jag tror nog jag skall ta och skaffa mig Great Earth… Var hittar jag det?
Varför kompletterar du med selen, zink etc?
Ägg innehåller allt man behöver, men på vintern även D-vitamin.

Mikaelj: Hur många ägg fyller dagsbehovet, vet du det? Jag äter ju rätt många.
#8 Zink och selen är de absolut viktigaste tillskotten för sköldkörteln och där räcker inte det som finns i multivitamintabletterna. Zink är på gränsen men eftersom jag hade väldigt dåligt hår och naglar valde jag den högre dosen för att åtminstone fylla på i början. Jag har ätit så här sedan september.
Däremot orkade jag inte släpa med mig burkarna över julen och då mådde jag jättedåligt.
Great Earth kan köpas i hälsokostbutiker eller på nätet.

Jag tar Mivitotal plus finns allt man behöver utom järn, och till det tar jag 1 tsk linfrö olja (finns massor av omega 3 idet), det jag märker är att hår och nagler växer som ogräs.
Krahso,
Inte en aning.
Men jag tänker naivt inbilla mig att jag får i mig all näring jag behöver när jag äter maten jag är anpassad till.