går upp
Ni med normalvikt som börjat med lchf, gick ni upp ngt eller har ni stått still hela tiden?
Jag känner att efter två veckor så börjar byxorna sitta åt i benen, något som inte var önskvärt. Ville inte gå ner i vikt men absolut inte gå upp!

Min erfarenhet är ungefär densamma. Jag har hållit på i två veckor, varav jag tror att jag gick upp något den första veckan. Nu känns det som det börjar gå åt andra hållet…Skönt i så fall!
Jag känner ändå att jag kommer fortsätta med den här kosten eftersom mitt sötsug har minskat markant. Dessutom är jag inte i behov av lika många mellanmål och sådant. Tidigare var jag bara mätt 1-2 timmar, medans jag nu kan klara mig minst dubbelt så länge!

Jag gick ner tre kilo i raketfart när jag började. Var helt normalviktig. Sen åkte vi utomlands och då fuskade jag rejält, gick upp allt plus två kilo till. Nu är jag minus två kilo igen och ska snart få bort de tre resterande kilona. Så att jag får på mig favvojeansen
.

Jag skulle inte bli orolig angående vikten efter bara två veckor. Det är en stor omställning för kroppen, i hela livet har vi gått på sockerdrift, så man får nog ge kroppen lite lugn och ro i några månader.
Eftersom man inte blir fet av fett, så måste det vara omställningen som ställer till, om jag fattar det hela rätt. Njut av att må bättre.

#3 Ska försöka lugna mej lite. Jag tycker dock att min kropp borde vara lite vadn vid fettdrift. Hela hösten har jag ätit mycket mindre kolhydrater utan att vikten rört sig. Det var nu för ca två veckor sen som jag tänkte gå över helt, skillnaden är att jag äter mindre grönsaker och mer fett nu. Men kanske måste jag vara tålmodig och låta kroppen aklitmatisera sig lite…

Jag tror att gränsen ligger ngnstans mellan 70-100 gr kolhydrater max. för att man fortfarande ska vara i ketos. Äter man mer så går man på 'sockerdrift' Under det använder man ketoner som drivmedel.
Men jag vet inte hur det fungerar när man tex äter 130 g kolhydrater, det är väl fortfarande mindre än 'normalt' men hur förbränningen och omställningen fungerar, har jag ingen aning om.
Hoppas att det stabiliserar sig för dig. Jag gick inte upp i vikt, derämot stod jag stilla i tre månader innan jag tappade en del av övervikten.
Sedan stod jag stilla i ett halvår, och nu försvann ett kilo till helt plötsligt. Man nästan 'ger upp' att bli smalare, då händer det plötsligt.
Jag gick upp 4kg efter 7veckor har inte gått ner dom, men jag kämpar vidare för jag mår så bra av denna kost.

Jag har ju själv fått endel fördelar som jag inte vill byta bort (bla handskas bättre med min ätstörning) tyvär rör det ju upp en massa nya känslor att gå upp i vikt när man inte gjort det på ett bra tag nu…. men jag kämpar på, för övrigt så mår man ju så bra :)
Jea59 Hur länge har du ätit lchf? ändrade du på något när du gick upp eller fortsatte du som innan? varför tror du att du gick upp? var du väldigt smal innan?
elisabeth83,
Midjemått, muskeldefinition och annat är mer intressant än absoluta siffror på vågen.
Dessutom, om du tidigare haft ätstörningar, lär du skaffat dig problem med ämnesomsättningen. Det bästa är nog att fortsätta leva ditt nya, förbättrade liv och njuta av fördelarna, så kommer det säkert bli bättre allteftersom din kropp återställer sig.

Tack mikaelj för dina varma ord! Jag ska var lite mer snäll och överseende med min kropp.
Dock är det nog bara fett jag lagt på mej då jag inte tränar alls just nu, vill vänta med löpningen tills jag kommit in i nya kosten…. och tills våren kommer :)
Hur förändrades din kropp när du började med lchf?
Jag blir glad om det jag säger hjälper!
På samma mängd träning som innan tycker jag att jag hade bättre muskelutveckling, faktiskt. Kan vara illusion, men framförallt benen fick bättre definition.
Löpning bygger förresten inte muskler. Det allra bästa ur styrkesynpunkt & att höja energiomsättningen (kom ihåg att du blir hungrigare när du får högre förbränning…) är stenhård styrketräning.
Mer info finns i t.ex. "Hormonally Intelligent Exercise" och "TNT Diet", kan dock tänkas vara lite överkurs…

Jag tränade mycket styrka förut, lite väl mycket kanske, men har tappat nästan alla muskler nu :/ Dock vill jag inte in i den fanatiska träningen igen, jag började springa i höstas för att orka med långa dagar i skolan (frisk luft gör susen) men visst, det bygger man inga direkt muskler genom :)
Hur mycket och vad tränar du?
Just nu är jag förkyld, men planen är att återuppta tidigare träningsmängd…
Vilket innebär 1 mil cykel om dagen (till och från jobbet, men jag cyklar intensivt!), styrketräning två gånger i veckan, något gympapass på Friskis och, om allt går som jag tänkt, fortsätta med kampsport.
Jag började med lchf för fem dagar sen. Har nog tappat runt 3 kg. Minus 4 cm i midja. Sammanlagt har jag nog tappat 10-12 cm fördelat på vad, midja, rumpa, lår och överarm.
Jag körde lchf under några veckor förra våren, men då hände ingenting. Den här gången har jag dock förberett mig väl. Började dra ner på grönsaker för någon månad sedan. Ökade på fettet. Dock blev jag sjuk och föll in i smörgåsträsket. Feber i två veckor gör att man inte orkar engagera sig så mycket.
Men nu kör jag alltså fullt ut. Den här gången tänker jag inte på när/hur jag äter. Jag äter när jag är hungrig och så mycket som jag vill ha.
Skippandet av grönsakerna gjorde bara det en stor skillnad för mig, trots mackorna. Min magkatarr är helt borta (peppar, peppar). Hittills i år har jag bara tagit ett par Losec, mot en till två per dygn tidigare.
Nu känner jag mig förresten lite plufsig, så i kväll hoppar jag över grädden och blåbären för säkerhets skull ;-)
Just ja, jag är relativt normalviktig - får nog som mest tappa runt 7 kilo. Hamnar på på 60 kg till mina 164,5 cm.