Kosttillskott
En sak jag också undrar över är behovet av kosttillskott som jag läser om lite här o var. Ska det verkligen vara nödvändigt att knapra piller när man äter ekologisk naturlig föda? Verkar lite beng med tanke på att det väl inte direkt är fullt av dom i de kolhydrater jag levde på tidigare….
Jonas
#0, Nej, det är absolut inte nödvändigt att knapra piller. Man kan få i sig allt man behöver med naturlig kost.
Vad är det du tror att du får brist av om du inte knaprar piller?
Det enda undantaget är väl d-vitamin. Och detta har inte med kosten att göra, eftersom det inte är meningen att vi så få i oss d-vitamin behovet genom maten, utan genom att det bildas i huden när den exponeras för solljus.
Problemet är att i dagens samhälle så är vi ute i solen mycket mindre än vi var förr, så därför kan många behöva tillskott av d-vitamin. Detta gäller som sagt ovavsett kost. Om man vill täcka d-vitamin behovet på ett naturligt sätt så får man se till att vara ute i solen med så mycket hud exponerad som möjligt på dagen varje dag under sommarhalvåret. En halvtimma om dagen räcker för ljushyade personer, men det går bara mellan, ca kl. 10 och 14, eftersom solen står för lågt vid andra tidpunkter så UV ljuset som krävs filtreras bort. Under vinterhalvåret står solen för lågt hela tiden, så då kan vi inte bilda något d-vitamin alls utan förlitar oss på lagren vi har byggt upp under sommaren.
Sedan kan det väl kanske vara en bra ide med tillskott om man inte äter mat som innehåller ett visst näringsämne. Till exempel kalciumtillskott om man hoppar över mjölkprodukter och inte äter hemmagjord buljong gjord på kokta ben. Eller omega-3 tillskott om man inte äter fisk eller gräsbeteskött. Osv. Men det finns naturliga lchf-alternativ för allt, man behöver inte äta tillskott.
Jag tackar för svaret! Jag tror egentligen inte att jag ska få brist på nogot, men jag har läst om detta med kalcium o mineraler på många ställen och undrade bara. Vad det gäller Vitamin D såär jag nog på den säkra sidan. Jag o frugan är soldyrkare och missar inte många chanser till sol oavsett årstid. Än en gång tack för ett mycket klargörande svar.