Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 1092 ggr
Lotte
0

MinMat, fattar jag rätt?

Nu äntligen har jag fått fart på MinMat!:)) Känner mig ovanligt dum, men..harkel..nu har jag fått in min mat i allafall.

Men.. Hur utläser jag det hela på ett bra sätt? Såg en tråd som var liknande här, men frågar i en ny istället så man inte "snor" nån annans.) Så här har jag ätit hittills idag, skulle tagit mer smör om jag inte haft slut! Hjälp, vad det går åt!FörvånadSkrattande

(Hm, nu lyckas jag ju inte klistra in det, så jag skriver av det något sånär..)

1% kolhydrater

23 % proteiner

76 % fett

Har alltså ätit, 2 ägg, 50 g grekisk youghurt 10%, 50 g Bregott och en fläskkarré på ca 125 g. (vågen la ju också av, såklart!) Det är frukost och lunchen, så jag är ju långt ifrån klar med min dag.)) Men, det skrivs både om procent och gram. Att man ska ligga på ca 5 % kolhydrater, och samtidigt 20 g… (kan ju tala om att jag är också usel på matte, så jag får prata med min 18-åring med jämna mellanrum hur jag ska tänka rätt!:)))

Har ätit så här nu ca 2 v, och inget har just hänt på vågen. Vissa dagar har jag gått ner nåt kg, nästa sekund har jag gått upp det igen.. Har varit sjuk/ förkyld de här två veckorna också, så jag har en egen teori om att kroppen kanske handskas först med sjukdomen och förhoppningsvis gör mig glad sen när snuvan släpper att den släpper några kilon samtidigt.)) Annars blir jag lite sur.. Har maaassor som ska bort!

Tackar på förhand!

Babz
0

Kolla svaren i t.ex. "kolhydrat procent på min mat", där det är bra förklarat.

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mervi
0

Om du skriver maten i MinMat så får du både procenten och grammen uträknat där.

Du behöver inte räkna något själv men du behöver veta hur mycket  de olika matvarorna  du ätit väger. Vad ägg väger läser du på kartongen. Det finns olika stora ägg.

Lycka till!

nyborjare08
0

Välkommen! Min mat kan vara lite knepig att få grepp om, men ett bra redskap när man kommit igång!

Det låter ju som en bra fördelning! Men lite lite fett? Fast du är ju inte klar med dagen skrev du så än har du chansen Flört

%-talen i minmat är ENERGIprocent, alltså hur stor del av ENERGIN som kommer från kolhydrater, protein och fett. Grammen är just precis det - gram Glad 20 g kolhydrater/dag är en bra riktlinje att börja med.

Jag tror som du att din förkylning kan ställa till det på viktfronten. Se till att inte äta för lite, då kan kroppen tro att det är svält och håller extra hårt om kilona.

Tillägg: Mät dig istället. Det kan ha hänt saker på måttbandet utan att det märks på vågen. Och sist men inte minst: simma lugnt och stressa inte upp dig - stress i sig kan hämma viktnedgång Glad

Lycka till!

Lotte
0

Oj vad ni svarar snabbt, tackar! Hehe.. ja jag såg efter jag skrivit att längst upp så stod det ju faktiskt grammen. Som jag antar att det måste vara? Det står 54 på protein och 3,32 på kolhydrater. Det är alltså där som jag kan äta upp till 20 på kolisar? Och så läste jag nyss då på ett annat ställe att man ska helst äta proteinet efter önskat målvikt.. Men nu har jag kring 35 kg som jag dras med i onödan, så det blir nog en lång resa.. suck..

Har testat det här två gånger tidigare, stod inte ut mer än en vecka. Men den här gången går det jättebra! Längtar absolut inte efter varken bröd eller choklad, som annars är det svåraste att avvara.. Så jag passar på medan jag är hängig och "avgiftar" mig samtidigt.. Men äter "duktigt" ändå fast jag varit sjuk, och läser och läser här på sajten för att begripa så mycket som möjligt.

Åh, kom på en sak till! Hur mycket av allt det andra ska det vara fördelat av? 20 kolhydrater, men fett och protein då?

Tack igen för svaren!

jaiz
0

Hur är detta möjligt?

Energi kcal:

1351,50

Energi kJ:

5656,50

Proteiner:

76,95

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

4,50

Vatten:

243,30

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

115,50

Kolesterol:

840,70

E-mättade:

41,35

Mättade:

55,00

F-mättade:

9,90

Jag har ätit en halv grillad kyckling till lunch med en dl vispgrädde till efterrätt. Äggröra på två ägg och kalkonbacon till frukost. Thats it. Detta höga fett gram och proteingram gör att jag inte kan äta mer idag? Bara några kollisar!?

Jag hajjar ingeting

nyborjare08
0

Jo det är klart att du ska äta! Du ska äta tills du blir mätt och när du blir hungrig igen ska du ära tills du blir mätt igen. Glad

Siffrorna behöver du inte oroa dig för så länge som du håller kolhydratintaget lågt!