Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 763 ggr
elocinave
0

behöver diskussionshjälp!

Jag har översatt Johan Baltics text ang. kalorier vs kolhydrater och lagt ut den på min hemsida.

Nu har jag fått ett svar av en läsare som jag gärna vill ha hjälp med av er att diskutera.

Hon skriver:

Du har fel i några påståenden:
1. Det stämmer att Insulin öppnar cellerna men glukagon sätts bara fri för att höjer blodsockret igen om det har blivit för lågt.

2. Det är aldrig muskler som bryts ner utan bara fettceller eftersom kroppen har tillräckligt många av dem.

3. Det stämmer att kött innehåller mycket vitaminer men de förstörs när man steker köttet.

Jag vet att hennes påståenden är felaktiga men jag skulle vilja ha lite formuleringshjälp av Er.

Tack på förhand!

Margareta
0

Då behöver vi någon som kan hjälpa dig!

Hallå i rymden - jorden anropar!

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Att muskler kan brytas ned som energi trodde jag var allmänt känt, precis som kroppen kan omvandla protein via kosten till näring. Kan dock inte de "kemiska processerna" bakom, kanske någon kunnig kan bidra?

dufva
0

1. En förutsättning för att glukagonet ska kunna sparka igång är att insulinnivån blir tillräckligt låg.

Hög insulinnivå blockerar glukagonet..

2. När du svälter (vid lågt kaloriantal) går kroppen in i försvarsläge och bryter ner upp till 1/3 muskler som strategi för att överleva längre.

Muskler förbränner nämligen rejält med mer energi än fett och då är det faktiskt logiskt för kroppen att tära av proteinbiten..

3. Kremerar man inte köttet utan håller sig på normala temperaturer är de flesta vitaminerna intakta..

Kokt stärkelse potatis/ris/pasta skulle isf vara helt tomt på alla näringsämnen eftersom tempen då vi tillagar dom ju blir i princip kokpunkt.

Kött tillagas till en kärntemp på 60-65 grader vilket skonar nyttigheterna Flört

elocinave
0

Tack dufva!

Punkt 2 och 3 är uppfattade

men punkt 1:

Hon menar ju att glukagonets uppgift är att se till att blodsockret inte blir för lågt så din förklaring passar ju inte riktig här? Kan du kanske hjälpa lite till gällande den punkten?

dufva
0

Menar hon så så har hon i princip rätt.

Blodsockret kan inte tillåtas sjunka för lågt…Då slocknar hjärnan

Glukagon är alltså en förutsättning för att bli av med fettvalken men inte för att hålla kroppen igång så länge energin kommer från socker..

Men det är väl "valken" vi är ute efter Skrattande

elocinave
0

o.k., jag ska diskutera med henne!

Tack för hjälpen och jag hoppas jag får återkomma till Dig om jag behöver mera hjälp? ;-)