Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2533 ggr
[ngupa]
0

ngupa tråden

Hej!

Jag är ny här, men har kikat en tid och fattade beslutet i måndags att käka lchf så gott det går, jag måste ju säga att jag blir bättre o bättre och får mer o mer kläm på det.

I kväll ska jag se om jag kan lägga in vad dagen inneburit i matväg och få koll på om jag är på rätt väg så att säga.

Jag har nu använt mig av minmat och det funkar bra, men jag hittade inte grekisk/turkisk yogurt där, så jag valde matlagningsyogurt vet inte om det blir bra men… eller är jag bara blind?

Jag vill väl främst gå ner i vikt och är förövrigt frisk, så mina siffror lägger jag ut för att sporra mig själv och för att se när det går nerför…

164 cm lång

93 kg

108 cm midja

inga roliga siffror men det är ju så det ser ut så…

Wildrat
0

Välkommen hit. Finns det ingen yoghurt med 10% fett? Det är det i den turkiska. Annars ska du kunna lägga in egna livsmedel, då lägger du in de siffror du hittar på förpackningen…

[ngupa]
0

Tack! Glad

Jag åt den grekiska, men kommer när den är slut övergå till turkisk men jag hittar ingen av dem i listan över livsmedel. Därför valde jag i listan matlagningsyogurten för den var den fetaste på listan. Det handlar om när jag skriver i minmat.

Lägga in egna visste jag inte, det får jag spana på.

Detta ska bli en spännande resa…

lizaohman
0

Usch, vad jag skäms. Här kommer du och är så ny och redan proffs på minmat. Jag försökte mig på det där för över ett halvår sedan, men gav upp. Kanske ska ge det en chans igen. Jag fattade inte vad man ska göra och var man ska göra det. Måste vara alla kolhydrater man tryffat i sig så det borde med andra ord vara mer lättfattligt nu Tungan ute

[ngupa]
0

Jag tyckte det var lätt, man får bara våga experimentera så ser man vad man ska göra o inte…

pilligt att leta i listan bara… jag är den otåliga sorten så…

jag har ju också hivat in dessa kolisar… är rädd för att det är för mycket mejeri kolisar nu Rynkar på näsan men som sagt senare ikväll ska jag lägga in siffrorna från minmat… om jag nu fixar att klippa o klistra här??

Så kommer domen Skäms

Maia
0

Hej och välkommen och stort lycka till från mig!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[ngupa]
0

#5 Tack så hjärtligt! Glad

[ngupa]
0

Så här blev dagen. Är den ok? Bör jag balansera upp något?  Äter jag för mycket mejerier?

Energi kcal:

1875,04

Energi kJ:

7836,49

Proteiner:

92,50

Fiber:

6,24

Kolhydrater:

23,52

Vatten:

784,53

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

157,11

Kolesterol:

1576,65

E-mättade:

45,97

Mättade:

83,62

F-mättade:

11,98

Vitaminer:

A:

1605,49

B1:

0,70

B2:

2,46

B3:

11,09

B6:

1,87

B9:

350,61

B12:

15,10

C:

56,00

D:

18,39

E:

9,89

Mineraler:

Fosfor:

1535,82

Järn:

8,69

Kalcium:

1173,66

Kalium:

1838,45

Magnesium:

188,11

Natrium:

1673,20

Selen:

125,42

Zink:

6,99

50Gram Makrillfilé konserv i tomatsås
2Gram Smör 80% fett
40Gram Blåbär frysta
140Gram Ägg kokt
30Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Matlagningsyoghurt 8% fett
60Gram Spenat fryst
60Gram Fetaost 25% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Vitkål
50Gram Morot
140Gram Ägg rått
100Gram Lax
50Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Färskost 27% fett Philadelphia
30Gram Ost hårdost 31% fett
60Gram Savojkål
15Gram Smör 80% fett

MimLan
0

Det ser finfint ut! Luta dig tillbaka och vänj dig vid att äta så här. :) Mejerier behöver du inte fundera över på ett tag tycker jag. Det är om absolut ingenting händer på några månader som du kan börja fundera på om du är känslig för sådana produkter.

lizaohman
0

Kanonstart! Du kan ju skippa morot, som innehåller mycket socker som kan trigga ett sug - ifall du är känslig för det. Använd 10% turkisk youghurt istället för 8% eller creme fraiche, som funkar till det mesta. Om jag nu ska hitta något att gnälla om, annars helt klart godkänt. Kände du dig mätt och belåten på detta??

mizztlur
0

Lycka till…

Mina siffror ser precis ut som dina…men nu så börjar det hända grejor i min värld…

[ngupa]
0

Tack för respons, Skrattande
Jag kör nog så här, men tar bort blåbär och morot det har jag redan grunnat över … Flört

#9 jag åt faktiskt grekisk yogurt eftersom jag inte hittade den på listan valde jag matlagningsyogurt för att få med något. Skäms

men när den grekiska är slut så blir det turkisk, den står redan i skåpet… Flört

mätt har jag varit större delen av dagen, fast jag blev tvungen att ta ett ägg med lite smör 2 timmar efter middagen nu ikväll, men nu är jag fortfarande mätt så.

En liten fråga dessa kcal är ju rätt höga för mig, men är de ändå ok?

[ngupa]
0

#10 Vad händer?

Matmamma
0

Ser helt OK ut. Ett tips är att äta creme fraiche (34%) istället för yoghurt. Det mättar länge.

mizztlur
0

Hej ngupa…

Jag har ätit enligt den här kosten länge och ibörjan rasade jag men har legat still länge. Mest av allt hade jag lagt till lite kolhydrater samt mycket grädde och creme fraich..men nu den senaste månaden så har jag rensat rent på kolhydrater och mjölkprodukter och si nu så händer det grejer. 3 kg har runnit av, jag drar åt skärpet ett hål till, kläderna sitter snyggare, ingen träningsvärk och energi som busen. Jag mår toppen!

..och jag har märkt att ju mindre kolhydrater jag äter desto mindre vill jag ha. Den sista suget av mörk choklad botades med magnesium.

Mina siffror är annars 164/93/102 (idag vill säga, tror faktiskt det har ändrat sig redan om några dagar, det känns så)

Lycka till!!

Wildrat
0

#11 Blåbär behöver du inte skippa, bara se till att du inte äter för mycket av dem. Bär är bra att äta, hallon och blåbär är de som innehåller minst kolhydrater.

[ngupa]
0

#13 Det ska jag testa när yogurten är slut.

#13 Detta knep ska jag lägga på minnet ifall jag behöver ta till större hårdhandskar än nu…

#15 Då kör jag blåbär lite till tills de är slut i alla fall. Men morötterna ryker.

Ett jätte tack för all sponsring av er!

Lägger in dagens lista sedan för att se…

Jea59
0

En undran mitt i alltihopa du skulle byta den grekiska mot den turkiska yoghurten är den grekiska sämre? Jag har inte heller ätit LCHF så länge och jag har fastnat för den grekiska jag tyckte att den turkiska va så hård gryning konsistens. Har den grekiska mer kolhydrater än turkiska?

[ngupa]
0

Japp det är det den har.
Men tipset om att äta creme fraiche tycker jag låter bra, den är ju så himla god o krämig, så den övergår jag till när yogurten är slut hemma här.

lizaohman
0

Har inte observerat att det skulle vara skillnad på kolhydrater mellan den grekiska och den turkiska youghurten, men den turkiska är mycket mildare, krämigare och godare :) Men om man minskar intaget av mjölkvaror, så är det bättre att ta creme fraiche istället för youghurt av den enkla anledningen att creme fraiche är fetare. CF funkar dessutom alldeles utmärkt att göra tzatziki och andra goda kalla såser/röror med, det behöver inte vara youghurt. Knepet med ett ägg på kvällen, kokt med majo eller smör, brukar jag också ta till. Det är skönt att inte vakna hungrig. Stressad som man är på morgonen, så nöjer jag mig med lite kokosolja i ljummet vatten och ett kokt ägg på väg till jobbet. Jag står mig bra på det. Hade jag haft tid (pendlar en timme enkel resa) så skulle jag förstås ätit god omelett med smör och mjukost och urvattnat stekt bacon varje morgon! Jag har märkt att man inte kräver lika mycket omväxling i maten som innan LCHF. Har ni märkt det?

[ngupa]
0

Ja det går förvånansvärt bra utan variation!?

Tyvärr så hade jag glömt att jag skulle äta lunch ute idag… men jag tycker detta gick över förväntan, men jag får fylla upp med protein o mer fett här om en stund…

Caena
0

tips när du ska söka livsmedel i minmat, markera någonting i listan, och skriv den första bokstaven i ordet du söker.. då kommer du tex till första ordet i listan på den bokstaven.. 
tex smör
skriv s
så kommer "nånting" upp 
och så kan du scrolla neråt..=)

[ngupa]
0

#21 kanon!! tack ska du ha för det tipset Skrattande

[ngupa]
0

jag åt ute idag och det förstörde hela dagen känns det som… Gråter det blev mycket kh… och mycket fett ser det ut som.

Kan jag äta så här mycket fett som 160?? när Annika rekommenderar 80 80 20.  Kanske kan man äta så mycket i början eller?

Kolhydraterna är det nog inga problem att rätta till i morgon för nu sköter jag maten själv…

hjälp mig!! Skäms

Energi kcal:

2003,70

Energi kJ:

8368,65

Proteiner:

92,65

Fiber:

4,63

Kolhydrater:

30,56

Vatten:

812,20

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

160,76

Kolesterol:

1381,90

E-mättade:

47,03

Mättade:

86,62

F-mättade:

11,63

Vitaminer:

A:

1457,55

B1:

0,51

B2:

1,67

B3:

7,83

B6:

1,20

B9:

203,55

B12:

10,20

C:

41,90

D:

7,19

E:

11,64

Mineraler:

Fosfor:

1278,40

Järn:

6,48

Kalcium:

658,30

Kalium:

1918,65

Magnesium:

162,75

Natrium:

1480,80

Selen:

177,39

Zink:

4,42

50Gram Blåbär frysta
50Gram Makrill konserv
15Gram Smör 80% fett
140Gram Ägg kokt
100Gram Grekisk yogurt
100Gram Gurka
100Gram Tzatziki
10Gram Béarnaisesås
60Gram Tomatsallad m vinägrettsås
40Gram Fetaost 25% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
200Gram Torsk
30Gram Smör 80% fett
50Gram Savojkål
70Gram Ägg rått
100Gram Crème fraiche 34% fett

[ngupa]
0

Kunde inte avhålla mig från att ställa mig på vågen (redan… 2 dagar sedan jag vägde mig) Skäms 1 kg ner Skrattande hoppas nu inte det bara var en liten tillfällig sak… Obestämd

kan också meddela att procensatsen i minmat till frukosten idag ser mkt bra ut

2  20  78 Cool 

gäller väl å hålla ca denna vid varje måltid… hoppas jag…

MimLan
0

Annikas tips om 80/80 är inget för nybörjare. Det är för personer som trots invänjning på LCHF och justering av sådant som mejerier, fortfarande inte går ner i vikt.

160 gram fett är absolut inget anmärkningsvärt! 30 gram kh är heller inget att oroa dig för, det är fortfarande lågt. Fokusera hellre på att vänja både dig och din kropp vid att äta så här.

[ngupa]
0

Tack för svaret MimLan Glad, jag blir lätt sådan att jag måste vara 100 på att jag gör vad jag kan ( och lite till helst).

Jag tycker ändå det går jätte bra, inga som helst "övergångsbesvär". Mått som en prins från första dagen. Cool

Jag hade kanske redan gjort en viss nedtrappning av socker i form av godis och chips o liknande. Inte ätit det på länge och också ätit ren mat utan allt för många tillsatser, dvs smör, bregott, ekologiskt allt som går att köpa osv… ksnke därför det går lätt för mig. Eller så har jag en fördröjning och nu när jag uttryckt att det går lätt kommer besvären som ett brev på posten….

Jag tackar dig igen för respons och jag kör vidare på den redan inslagna vägen och vet att det finns 80 80 20 i en eventuell framtid att tillgå…

MimLan
0

#26 Jag åt också "ren" mat, men jag drabbades ändå av omställingsbesvär, så det är tyvärr ingen garanti. Däremot upplever jag att det verkar betydligt lättare att "hitta" mat när man redan är inkörd på rena råvaror, det verkar vara ett problem för många som är vana vid halvfabrikat och liknande. Den fördelen är inte att förakta, det kan varta nog så knepigt att byta kost helt ändå.

[ngupa]
0

så, då är dagens ranson äten och jag är nöjd med dagen, så här ska den helst se ut med siffrorna (kh) och jag har varit jätte mätt Skrattande

Energi kcal:

1689,40

Energi kJ:

7063,00

Proteiner:

90,63

Fiber:

5,87

Kolhydrater:

13,66

Vatten:

654,85

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

141,72

Kolesterol:

1300,13

E-mättade:

40,96

Mättade:

77,23

F-mättade:

10,23

Vitaminer:

A:

1369,60

B1:

0,74

B2:

1,93

B3:

10,57

B6:

2,22

B9:

452,60

B12:

13,69

C:

132,70

D:

22,34

E:

8,85

Mineraler:

Fosfor:

1590,00

Järn:

7,24

Kalcium:

928,10

Kalium:

1637,90

Magnesium:

153,10

Natrium:

1901,40

Selen:

98,57

Zink:

5,26

140Gram Ägg kokt
20Gram Blåbär frysta
15Gram Smör 80% fett
50Gram Mjukost smältost ca 16% fett
150Gram Broccoli
150Gram Lax
50Gram Crème fraiche 34% fett
50Gram Färskost 27% fett Philadelphia
15Gram Smör 80% fett
100Gram Keso färskost 4% fett
30Gram Fetaost 25% fett
20Gram Smör 80% fett
30Gram Spenat fryst
70Gram Ägg rått

Wildrat
0

#28 Nu vet jag inte om nån annan har skrivit det här till dig redan men iaf, om du vill ha siffror att luta dig mot så ska energifördelningen (cirkeldiagrammet) visa ungefär 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett. Det du redivisat hittills har haft perfekt fördelning.

[ngupa]
0

Nix ingen har sagt nått om det, så ett jätte tack för den infon. Glad

Jag ser att jag missade lite turisk yogurt igår och då blir fördelningen

Energi kcal:

1809,40

Energi kJ:

7563,00

Proteiner:

93,93

Fiber:

5,87

Kolhydrater:

17,36

Vatten:

654,85

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

151,72

Kolesterol:

1300,13

E-mättade:

40,96

Mättade:

77,23

F-mättade:

10,23

lite mer kh blev det ju då,… men fortfarande inom "gränsen"

jag väger mig för mycket men det går ner och det är väl därför jag kliver upp på den… jag vet att jag borde ställa bort den och i alla fall bara väga mig 1 gg veckan…

jag lär snart bli besviken när det står still och då kommer måttbandet fram istället…

Caena
0

jag har märkt att även om jag går upp en sväng(väger mig varje dag jag har vågen i rummet) så gör det inget, för ofta vet jag VARFÖR.. dvs jag har ätit nått onyttigt(fuskat) eller ätit för mycket eller inte hållit koll helt enkelt.. 
plus att jag är tjej, så vid vissa tider på månaden går ja upp lite ändå.. och jag har då genom att väga mig varje dag, lärt mig lite hur den här historien går..

[ngupa]
0

Hej Caena

Jag har inte vägt mig nu på ett par dagar ska göra det  imorgon och hålla mig till 1 g/v. men det du säger där stämmer säkert Glad

[ngupa]
0

En liten fråga, kan man ta bort mat ur minmat, nu tänker jag ju de jag själv lägger dit?

[ngupa]
0

liten vecko rapport:

efter en vecka har det hänt

3 cm om magen

o

2 kg ner

Än så länge är det bara positivt, men det går trögt att äta så enformigt…. saknar grovt börd o frukt…  och börjar tröttna på ägg…

Caena
0

ja du kan ta bort ur min mat, men du måste först gå in på delsidan där du gör iordning, skriv in namnet på "ingredigensen" du vill ta bort, och sedan väljer du radera. 

håll dig till 1gg/vecka..

tror det e nyttigast egentligen..
har bara blivit lite krav på mig själv för att gå ner..

[ngupa]
0

#35 jag kommer säkert fuska Flört

Jag lyckades klura ut hur jag tar bort och har nu  ordnat till misstagen…

men ett jätte tack för svar ändå!

[ngupa]
0

Rapport

5cm och 3 kg mindre allt som allt…. och jag är nöjd Glad

glitterfisk
0

Vad härligt! Grattis!

[ngupa]
0

Tack så jätte mycket!! Skrattande

Jag märker att det går bra att äta så här, men att jag i några dagar nu äter mindre, jag har inte mätt o vägt maten nu heller på några dagar, kanske ska göra det igen…

fast det är väl inge fara om man äter lite, det är ju inte det att jag är jättehungrig utan jag glömmer liksom att äta… möjligtvis sugen men inte hungrig…

Är det ok?

[ngupa]
0

Kunde inte låta bli att väga o mäta igen Skäms

jag känner ju på byxorna att remmen måste strypas åt mer….

10cm och 5 kg ner Skrattande på mindre än 3  veckor Förvånad

jag svarar verkligen känns det som på lchf!!

[ngupa]
0

jag har dock fått mer krypningar i benen, är det magnesium som saknas i denna kost?

Annars märker jag att candidan svälts ut, kliar mindre i öron o hårbotten. Den grå beläggningen på tungan är så gott som borta Glad.

har också haft lite dålig andedräkt från o till, men nte så mycket som jag befarade, det var en dag som det var lite "dragon" över det…

Känner mig mätt o belåten, annars äter jag om jag blir hungrig. Tycker också att det känns som ajg äter mer hälsosamt nu än förut, men det är väl också för att man nu vet hur dåligt det är att så mycket socker o kh…

[ngupa]
0

en fråga till

lite skitsnack blir det nu då…Oskyldig

no 2 blir det mer sällan när man äter denna kost?

Det kan gå ett par dagar mellan sådana toabesök…

lizaohman
0

Hej ngupa,

grattis till god respons på kostomläggningen! Gurgla med SB12, hjälper bra mot dragon breath. Finns på Apoteket, kostar skjortan men är bra och enkelt att ta till varje morgon. Går ju inte åt så mycket varje dag.

Viktnedgång medför en del brister som man får ta tag i allt eftersom. Magnesium till natten blir ett måste. Krypningarna kan mycket väl vara förstadium till kramper, som uppstår pga magnesiumbrist.

D-vitamin har vi nog alla brist på så här års, så det brukar rekommenderas för hela Sveriges befolkning. Det ska vara D3 som är enklast för kroppen att tillgodogöra sig. Intages med fett. Holistic är ett bra märke.

No 2 kommer varannan till var tredje dag för de flesta verkar det som. Utom min man som sk-r lika ofta som förut???? Vad är det för fel på karln???

Jag, med flera, har märkt av en del problem med avföringen - den blir hård på den här kosten. Det motarbetas dels med magnesium (högre dos än dagsbehovet, prova dig fram, det är inte farligt eftersom överskott kissas ut) dels med ett större intag av vatten. Vatten är jättebra för att hålla systemet igång. Och förstås - kokosolja!! Naturens egen mirakelmedicin.

Lycka till!

[ngupa]
0

Tack!Glad D vitamin Holistic intages redan, men ajg inser att magnesium står på listan då. Jag har ju alltid eller i alla fall länge haft problem med kramper o krypningar så…

ok då vet jag om no 2 Cool

kokosolja!!?? Hur käka det? bara hälla ner någon matsked eller?

Kokosfett står också på listan till inköp, jag har silverpaketet men tänker köpa ekologiskt som smakar kokos så fort ekonomin tillåter…

lizaohman
0

Jag köper kokosolja i 5 kilosburk och slevar upp lite i taget i en gammal mindre burk. Det är ju inte som att oljan förstörs! Suveränt billigt, i klass med den bearbetade sorten. Länk:

http://www.crearome.se/

Pris: 717:- inkl frakt. Inte lika billigt som silverpaketet tror jag dock. Men oj så god den är, klart den godaste kokosoljan jag provat.

Numera så värmer jag vatten på morgonen med ett par matskedar kokosolja i och sväljer snällt. Gott, och man står sig till fikarasten, så slipper jag stressa med frukost på morgonen. Annars är den fina kokosoljan god i kaffe eller the.

Beräkna 3-4 matskedar om dagen. Länk:

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

Steker i smaklös kokosolja.

[ngupa]
0

En liten veckorapport.

Fortfarande 10 cm mindre om magen och 3.5 kg…
Nu går jag in på min 5 vecka och tummar hålles för en lite mer nedgång så det börjar kännas meningsfullt igen…. inget hänt sedan #40 annat än jag gick upp…

En liten fråga som jag hoppas någon läser är att om jag behöver hostmedicin så förstör jag allt eller?
Det var lite illa i natt men hoppas att det är på tillbakagång…

[ngupa]
0

Vill också bara rapportera att jag nu äter mer igen över 1500 kcal. Så MimLan har nog rätt att det går upp o ner med aptiten också.

Det var väl bara lite nybörjar nojja och osäkerhet…

lizaohman
0

Hostmedicin är ju knepigt, fullt med socker eller sötningsmedel. Men måste man så måste man. Jag vet att många använder sig av hälsokostpreparat istället, kanske idé att fråga på närmaste hälsokostaffär?

Lycka till med viktnedgången, det kan ta lite tid som du säkert läst här på Forum. Och God Jul, ngupa!

[ngupa]
0

#48 Åå vad roligt att någon såg denna fråga, jag har fått ta lite och ska kika upp hälsogrejer. Jag tar kanjang men den hjälper inte 100 mot hosta…

Tack för att du brydde dig Glad

Önskar dig en underbar Jul och ett Gott nytt År!

Viktnedgången är på G och nu kommer veckorapporten:

4,5 kg ner och 13 cm borta från magen

och jag är inne på min 6 vecka med lchf.

Så nu händer det något igen. Skrattande

solros_666
0

Grattis vad kul för dig ;)

[ngupa]
0

Tack!

ja det är kul när det rör sig neråt, det får gärna gå sakta bara det går neråt…

lizaohman
0

Gott Nytt År, ngupa - har det gått bra för dig i jul?

[ngupa]
0

Gott nytt år på dej också! Skrattande

Jodå det har gått jätte bra över jul , men nu i 2 dagar har jag haft en rejäl dipp och mår illa av all fisk och ägg…

jag har nu ökat något intaget av kh, dels genom qourn produkter och ingen fisk och mindre ägg också då.

Ätet pytte lite kikärter och mer tomater och lite ärtor. Jag upplever det oerhört enformigt just nu, och ajg inser att jag msåte nog tillåta mig mer kolhydrater än 10-20. Får nog tillåta mig ligga mellan 20-40 om detta ska gå överhuvudtaget.

Eftersom jag känner att jag gärna vill äta på detta viset så tror jag det är bättre att äta så här än att skita i det hela och återgå till allt gift.

läste ju faktiskt också att allt under 100 om dagen är lchf.

Antar att viktnedgången går saktare om jag ökar till dubbla mängden kh?

Har fått min mor att läsa Annikas bok och skrivit ut en artikel om kolestrolet och myten. Skrattande

Vikt och mått är desamma. Hade väl önskat mig någon nedgång efter en "torr" jul/nyårvecka…

Maia
0

Hej! Javisst kan man säga att "allt under hundra är LCHF" men det är så många bud om allting. Och du vill ju gå ner i vikt och det är inte alls säkert att det fungerar med så mycket kolhydrater. Som du också tycks ha lagt märke till…

Jag har alltid legat under 20 gram om dagen eller mindre när jag går ner i vikt.

Men jag märker också att man ibland kan äta likadant i någon vecka och sedan blir man utled på just den maten. Och då måste man hitta nåt annat som fungerar. Med lite kolhydrater.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[ngupa]
0

Jag har legat 20 o under hela tiden, det är först dessa 2 sista dagarna som det blivit mer.

Jag har inte legat på 100 kh då har du läst fel, utan jag har legat på 20 och nu de här 2 senaste dagarna runt 30 och jag har inte gått upp i alla fall.

För mig är det just problemet att jag äter inte kött och qourn ger automatiskt lite mer kolhydrater. Jag har under denna tid ätit fisk 6 dagar i veckan och jag fixar inte det just nu, så då får blir det mer quorn.

Har inte behov av tillsägelser, utan mer behov av stöd o peppning även om jag just nu ökar intaget av kh lite. I synnerhet NU eftersom jag är i en svacka angående kosten.

LN35
0

Ibland kan jag känna att man måste ta maten som medicin. Jag tröttnar också, men känner att jag ändå mår så pass mycket bättre när jag äter "rätt".

Anledningen till varför jag ibland tröttnar på maten är ju att förut när man åt kolhydrater så fick man ju en "kick", förmodligen sockerkick… och därför längtade man efter mat på ett helt annat sätt än vad man gör nu. Nu är jag inte intresserad av mat överhuvudtaget och skulle lika gärna kunna ta en tablett för att få i mig den näring jag behöver. Mat är liksom inte intressant, vad än man hittar på. Antar att det bara är något som man får acceptera, helt enkelt.

[ngupa]
0

Vill bara lägga in ett annat mått och det är måttet från golv till toppen av magen i liggande ställning.

27 cm

vilket bör vara 20… Skäms

[ngupa]
0

så har jag vägt o mätt mig

1/2 kg ner och inget på måttbandet.

Så länge det är ner eller +-0 är allt ok för mig…

det här är för livet inte en bantningsmetod för mig, verkar ha blivit det i alla fall. Obestämd

Mervi
0

Grattis till minuset. Kul att det funkar.

[ngupa]
0

Tack! Skrattande

Jag känner mig mer avslappnad nu inför kosten och tänker egentligen inte på den längre som en diet eller en omläggning av kosten.

Bara när jag behöver förklara den…

Min viktminskning får ta tid, huvudsaken är att det inte åker ner något socker och dessa sk "normala" kolhydrater i form av pasta, ris, mjöl och potatis.

jag tror man går ner i vikt succesivt enbart genom att utesluta allt detta,  i sinom tid…

har övervikten tagit 25 år att få dit så får det nog ta sin tid att få bort…

så tänker jag nu Glad

vad jag tänker en annan dag återstår att se… Oskyldig

Mervi
0

Du har en bra och avslappnad inställning och jag tror att det kommer att hjälpa dig. Stressen är inte så bra om man vill gå ner i vikt.

[ngupa]
0

Det som är riktigt roligt är att både mor och far är sålda på lchf nu!! Jag gav mamma Annikas bok i julklapp och nu har de köpt en kokbok som Annika rekommenderar och Skaldemans bok och pappa fyller år och av mig får han nu Ravnskovs bok om kolesterolet.  Jag nämde att Annika kommer med ny bok, en lchf kokbok, den lär de köpa…

Detta gläder mig mycket för mamma i synnerhet behöver denna kost då hon ligger nära diabetes 2.

Ingen av dem behöver gå ner i vikt. Glad

undra när syrran ska komma med….

Jag själv har minskat 1 cm men inget på vågen denna vecka.

Dvs så väger jag nu 88 kg och mäter 94 runt magen.

[ngupa]
0

Ny rapport

Vikt 86,5 kg, dvs minus  6,5 kg allt som allt

Mage 93 cm, minus 15 cm allt som allt

Skrattande

på ca 11 veckor

hädanefter blir det vägning en gång i månaden.

[ngupa]
0

måste få tillägga att vaderna minskar rejält…. har alltid haft stora vader men nu är de smäckrare. Cool Byxor som jag nu kommer i där är det löst om vaderna, vilket det aldrig varit med dessa byxor förut!!

mariech
0

Vad roligt det är att se att det verkligen går framåt för dig! Vilket resultat du har visat upp i mått och centimetrar. Är så glad för din skull. Det måste ha skett förändring på din kroppsprofil? Är det någon som sagt nåt?

[ngupa]
0

Tack! Glad

Jodå, min mor först och främst… även några få andra.

linda85
0

Kul att det går bra för dig ngupa!

linda85
0

Kul att det går bra för dig ngupa!

LN35
0

Här är en till som alltid haft rejäla vader. Mycket trevligt att läsa att det finns hopp om att få mindre någon gång….

Jättegrattis till framgången.

[ngupa]
0

Tack så jätte mycket! Glad