Spelar kolhydratkällan någon roll?
Har funderat lite på om det har någon betydelse (för viktminskningen i första hand) varifrån kolhydraterna kommer, t. ex. hallon, bröd, sallad, ost, kaviar, o. s. v.?
Jag ligger ungefär på mellan 10 och 20 gram kolhydrater per dygn och går ner, visserligen ganska ryckigt men vågen visar minus 3,2 kg efter 4 veckor och måttbandet - hör och häpna - minus 11 cm på samma tid! Helt otroligt!
Tycker det skulle vara trist att skippa t ex hallonen eller den varma chokladen på vispgrädde på morgonen, eller den lilla klicken kaviar till ägget.
Någon som har en teori om kolhydratkällan har betydelse eller om det enda man ska bry sig om är HUR MÅNGA gram kolisar man får i sig om dagen oavsett från vilka livsmedel.
Grattis till dina resultat! Fantastiskt!
För mig spelar kolhydratkällan definitivt roll. Skulle jag få i mig 20 gram kolhydrater om dagen bara från mjölkprodukter eller hallon skulle jag inte gå ner i vikt. Jag är inte lika känslig för grönsaker. Bröd rör jag inte, så det vet jag inget om. Det är mentalt för riskabelt för mig att testa.
Du kommer att gå ner i vikt ryckigt, tror jag. Man får ta det. Så har det varit för mig, och eftersom jag inte deppat igen har jag nu gått ner cirka 29 kilo på ett år.
Ha det LCHF-gott!
/Maia
PS. Bäst går jag ner när jag ligger under 5 gram kolhydrater om dagen. Och nästan inget från mjölkprodukter. Men så länge du fortfarande går ner behöver du inte tänka på det!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

För mig har det också varit ryckig nedgång. Tittar jag historiskt på min viktminskningskurva är den lite brantare första månaden sen planade den ut något men varit rak ifrån andra månaden. Fast ibland känns det inte så. Jag väger mig varje dag på min Wii Fit, som lagrar all min vikt.
Tack för svaret Maia och ett stort grattis till din otroliga viktminskning!
Jag har närmare 40 kg att gå ner, så jag har ställt in mig på att "häcka" här ett tag och ju mer tiden går desto fler frågor och funderingar dyker upp.
Jag hoppas på ett bra resultat men har inte bråttom helt plötsligt - det här är ju ingen bantningskur som jag trodde för fyra veckor sedan då jag och sambon startade med LCHF.
Man mår som en prinsessa samtidigt som man äntligen efter 25 år som fettskrämd kan äta GOTT utan dåligt samvete!
Det är väl bara som det står i så många trådar att prova sig fram. Kanske minska ner på mjölkprodukter om viktminskningen avtar, eller minska på det dagliga kolhydratintaget. Eller som du skriver Maia, ändra på kolhydratkällorna.
För mig är det mycket som Maia. Hellre broccoli än mjölkprodukter och hallon, absolut.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag äter rätt mycket ost, grädde, creme fraiche och även frysta hallon till frukost. Skulle inte få någon variation i kosten om jag inte kompletterade med mejeriprodukter.
Jag tränar ju några gånger i veckan och är ute och går, har inte minskat så mycket i vikt men tappar kontinuerligt i midjemått, känns bra för en som tränar! :)
Fast nu blir jag lite osäker… Gick ner ett kilo första veckan men sedan stannade det av när jag började äta mer grädde och creme fraiche…
Inga fler som har någon teori/erfarenhet om detta?
//Pia
Jag säger som Maia och Jennix, kolhydraterna från grönsaker tål jag upp till 5 gram, ytterst lite från grädde och andra mjölkprodukter. Lite ost kan också äta. Men bröd, hallon och yoghurt tex. sätter stopp direkt.
Viktminskningen brukar vara ryckig, det går liksom inte spikrakt ner.
Hoppas du är kvar här och fortsätter med kosten hela livet. Det har jag tänkt att göra. Det är min garanti att inte gå upp igen alla kilon.
Lycka till.
Jag sällar mig till ledet av dem som måste skära i kolhydraterna. Hallon och grädde är fest, men inte för viktminskning.
Jag går ner i vikt i perioder om ca 5kg och sen står jag still, för att jag unnar mig mejerier och kolhydrater upp till 15-20g. Skall jag gå ner måste jag ner under 10g eller allra helst 5g som Maia skriver.
Numer pensionär i Nynäshamn