Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1144 ggr
BigBr
0

Svålmjöl

Det var någon som tipsade för ett tag sedan om krossade svålar istället för mjöl till redningr, hittar inte tråden, men måste tacka!! TACK TACK & TACK, för första gången sedan jag började Lc har jag ätit en tjock och god svampsås!

Siss
0

Hur då menar du?
Krossa svålar?
Fläsksvålar i påse eller vaddå?

Livia
0

Det var jag, i nån "bantarbiff-tråd" ang att dryga ut köttet så inte biffarna blir så köttiga.

Kul att du har hittat ytterligare ett användningsområde, Bigbr :)

Och Siss, ja… man kör pås-fläsksvålar i matberedaren tills det blir som ströbröd och använder till panering, som ströbröd i biff-färs eller då till och med som "förtjockningsmedel" i sås.

Siss
0

O, herre min je, vad bra, det låter ju kanon.

skogsstjrna
0

Det låter verkligen som om det skulle funka, för när jag ätit för många fläsksvålar i tevesoffan *rodnar* så blir min mage uppblåst. Känns som om svålarna sväller. Och det är ju precis vad man vill ska hända när man reder en sås… :)

Mervi
0

Här är tråden om svål-mjölet man kan använda i fakir-biffarna och att redda såser. Någon undrade nyligen.

MegN
0

Det är ju helt lysande! Jag försökte reda av sås med äggula, som det stod i min gamla kokbok att man skulle kunna. Funkade inte. Men svålmjöl låter ju händigt. Och användbart!

EvaC
0

Det går att reda sås med äggula men innebär ett förfärligt vispande ! Bäst fungerar en ballongvisp omman inte har en elvisp. E

Pasi
0

Man behöver inte vispa speciellt mycket för ägguleredning. Se till att ha såsen som skall redas kokande, häll i äggulorna som är uppvispade med lite grädde, rör nån minut eller så på svag värme. Snabbt, enkelt och GOTT! :)

UlrikaA
0

Det finns kokosmjöl som man kan använda vid bakning, redning etc. Läste om det i Livin´la vida lowcarb-bloggen, men vet inte om det finns någon som levererar till Sverige, företaget som bloggen hänvisar till gör det inte. Men det vore otroligt kul att testa mjölet! Tänk vilka kakor man skulle kunna baka…mmm…

skogsstjrna
0

Skulle vilja ha en maskin som snabbt och enkalt maler ner det man vill till mjöl. Finns ingen sån? T.ex. linfrö till linfrömjöl, kokosflingor till kokosmjöl.

Vissa saker som fläsksvålar är väl ganska enkla att krossa i en mortel, men annat är knepigare att fixa hemma.

Nån som vet om det finns en sån maskin? Tveksam till om en mandelkvarn skulle fungera till kokosflingor… ;)

BigBr
0

#10 Jag använder en vanlig mixer till sådant, annars kan du ju använda kaffekvarn, elektrisk eller en handvevad, svålen brukar jag sålla för det blir en del bitar, gillar inte kokos så det har jag ingen koll på.

oldwolfie
0

bullet   som man kan köpa  på tvshop  är  faktiskt jättebra  till  sånt

jag mal  stevian som jag odlar o  jag mal  torkad svamp för  o  ha som krydda  osåvidare  jag vispar grädde  i den o  precis  som dom säger  i reklamen finns de tusen användningsätt o  jag e  förvånad över hur bra den e

rekommenderas

svampmjölet  hoppas jag ska  gå  o  förtjocka såser med också  samtidigt som man får god smak

BigBr
0

Svampmjöl brukade jag ha till såser + vetemjöl före lc tiden. Det blir gott med både svamp och svålmjöl tycker jag.

hemul
0

Hihi! Jag har också en Magic Bullet! Fast jag hittade min lite billigare på nätet. Den är super. Önskar den hade reglerbar hastighet bara.

skogsstjrna
0

Hmm, jag har ju faktiskt en gammal elektrisk kaffekvarn jag inte använder nu när vi har en inbyggd i kaffemaskinen. :)

Den ska jag testa, vilket lyft om den fungerar! Tack för tipset!