Stevia.
Köpte stevia idag, pulver, ett grönt pulver. det står att det är 100% stevia för kosmetiskt bruk…är det för att få sälja i sverige som man skriver så?
Man kan äta den eller hur?!
Ja, det är för att få sälja den som det står så. Det är ren stevis som du kan använda till att söta med. Var försiktig bara, det är väldigt sött och många tycker det blir en konstig bismak om man har för mycket (lite anisaktig).
1/8 dels tesked i en mugg varmt vatten blir jättegott the
1/8 tesked… Det blir väl typ ett halvt kryddmått, eller?
Varför får stevian inte säljas för annat än kosmetiskt bruk? Är den farlig på nåt sätt?
Den har inte genomgått de tester i Sverige (eller EU?) som krävs för att den ska få säljas som livsmedel.
Dock är den väl testad i andra länder.
Wildrat, kan nog stämma, men jag brukar rekommendera att börja med lite och eventuellt tillsätta mer. Om det blir för mycket så blir the,et beskt och smakar inget vidare.
Rätta propotioner tycker jag det smakar ungefär som honungsvatten.
#4 Efterom stevia är naturligt och inget företag kan tjäna pengar på det, har EU (tillsammans med eller efter påtryckningar av bla Monsanto som tillverkar konstgjorda sötningsmedel) bestämt att det är farligt och inte bör förtäras.
Eftersom ingen kan tjäna tonvis med pengar på det finns inga bevis för att det är ofarligt vilket är konstigt att det skulle behövas då det inte finns det för de konstgjorda sötningmedlen heller, men money rules…
#6 Bara tänkte, 1/8 tesked är liite svårt att mäta upp tycker jag, fast det är ett lite lättare mått än en knivsudd eller en aning eller vad det nu brukar stå i recepten här
.
Var köper man stevia? Finns det i vanliga livsmedelsaffärer? Är det dyrt?
Jag gjorde kokostoppar (se annan tråd) igår och det skulle varit jättegott med lite sötningsmedel i…
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Stevia innehåller Stevioside som framkallar insulinutsöndring. Vilket motsäger de flestas tanke bakom att köpa Stevia från första början.
Bara så att ni vet..
#8 Det kan finnas på nån enstaka hälsokostaffär men det är inte vanligt. Nätet är bästa sättet att hitta det. Googla på stevia så hittar du en hel del försäljare.
Ursäkta om frågan är puckad, men vad har men Stevia till och varför?

Jag köpte Stevia av Gunde här på sajten, han hade fått förmycket av någon anledning.
Det var till konsistensen som potatismjöl, jättebra och drygt.Är det någon som har av den sorten? Var har ni i såfall köpt det?
Jag har sedan köpt på nätet, som mera liknar socker, detta är tungt och kommer därmed att bli mycket dyrare att använda.
stevia är sötningsmedel utan kolhydrater. Riktigt bra att använda tycker jag.

jag köpte på hälsokost (life), ca 80 kronor för en burk som jag gissar kommer räcka i flera år, eftersom det är så drygt. Är som potatismjöl i konsistensen.
Jag har gammal Stevia över ifall någon vill ha. Har själv gått över till sukrin, då stevia gav mig svår huvudvärk. Dessutom gillade jag ej smaken. Så om någon vill ha det så skänker jag bort det mot endast portokostnaden. Har 30-40 Stevia plus fiber påsar och en nästan full ask med stevia tabletter. Är ett par år gamla, men jag provade några paket nyligen och de smakade likadant som jag minns dem.

Hej Jaus. Jag tar gärna emot lite stevia för att prova innan jag gör ett köp för dyra pengar.
Betalat gärna portao och en lite ersättning…
Hur mycket vill du ha? Tänkte om det är fler som bara vill prova några påsar så kan jag skicka några påsar till var och en. Dom som är intresserade kan skicka ett personligt meddelande till mig.

Har skickat ett meddelande till dej
Hur skickar man personligt meddelande?

gå in på din eller JUAS sida och klick på skriva meddelande…
jag HAR gått in på JUAS sida men hittade inget om att skriva meddelande…
kom på…
var så inställd på ordet meddelande tror jag… det stod Kontakta mig… 

#23#
Verför tar man stevia om det innehåller insulinutsöndrande medel, och vad är det för något? är det inte bättre att vänja sig av med den söta smaken eller använda naturlig sötning i små mängder om det krävs?
Ok, nu har jag fått ett tillräckligt antal svar så det räcker nu. Har inte tid att skicka till hur många som helst.
Nu står det att jag har fått ett nytt meddelande, men när jag trycker där så kommer bara det allra första meddelandet från margareta upp och i listan till vänster står bara tre meddelanden , gamla som jag redan har sett…
hejhej!
Ställer frågan här eftersom det verkar va folk som känner till stevia här iaf. har precis köpt stevia liquide från tyskland. Det är en vit 80 ml flaska med grön kork.
Nu till frågan, hur söt är denna. Har försökt att söta ex mitt kaffe med detta men det blir inget bra oavsett om jag har i en droppe eller fem. Står på innehållsförteckningen att denna innehåller vatten, betyder det att det behövs större mängd då än de sorter de flesta här pratar om?
Hoppas på svar.
Min dotter doppar en kniv i min Stevia (den vita varianten) och det som fastnar på kniven rör hon ner i sitt te och tycker det räcker som sötning.
Numer pensionär i Nynäshamn
du får testa med mer tills du får det tillräckligt sött då, beror på koncentrationen. Jag har gjort eget flytande av pulver och vatten och hällt i en pipettflaska, där blir en sprutt lagom i en stor kopp. Men det är ju bara att testa hur mycket du behöver ta som sagt!
Hur kommer det sig att man inte kan tjäna pengar på Stevia? Det köps ju! Jag är helt förvirrad. Och visst är det väl någon typ av växt!? Då måste väl någon plocka den och torka eller mala eller något i a f. Någon som vet?

Här kan du läsa om växten:

Ja, Och den säljs ju verkligen.
Jag hade beställt nu från Hälsokostaffären när de skulle få hem från deras grossist, men de ringde igår och talade om att de hade inte fått hem någon för det hade tagit slut hos grossisten för att det var så många Hälsokostaffärer runt om i Sverige som hade beställt nu efter jul för deras lager var slut!!!!!
Och grossisten visste inte när han skulle få hem nästa gång!!!!!
Suck!
// Lillan
EU har förbjudit att stevia får säljas som användning som sötningsmedel, på grund av att dom förbjöd den i USA. Anledningen till att dom förbjöd den i USA var för att detta var en naturlig produkt som inte går att ta patent på, vilket minskar möjigheten att tjäna pengar på den, dom ville hellre ge fördelen till dom amerikanska företagen som på kemiskt sätt framställer konstgjorda sötningsmedel.
Helt sjukt, men sant.
Stevia är ett vanligt sötningsmedel i Asien, det används speciellt mycket i japan där konstgjorda sötningsmedel är förbjudna, där använder till exempel coca cola det.
Om stevia är bättre än andra sötningsmedel är inte helt känt, då det inte har studerats tillräckligt mycket för att man ska kunna säga säkert. Än så länge har det inte hittats bevis för att det skulle vara dåligt, men det hade det inte för dom mer vanliga sötningsmedeln när dom kom i slutet på 80-talet heller, men numera har det framkommit att dessa kan ge diverse negativa effekter, trotts detta så får dom fortsätta säljas och ett antal miljoner personer får i sig dom varje dag.
Vågar man ta risken och anta att det inte kommer att hittas något dåligt med dom nya sötningsmedel så som stevia, bara för att dom inte har hittat dåligt ännu? Det är upp till var och en. Själv väljer jag att avstå från alla sötningsmedel, delvis då jag inte är säker på att det är ofarligt, och delvis då jag inte har något som jag äter som jag tycker är tillräckligt beskt eller surt att det behöver sötas.