Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4880 ggr
Raring
0

Schwarzwaldtårta

För festliga tillfällen. Cool

Schwarzwaldtårta

Nötbottnar

200 g sötmandel
3 äggvitor

Fyllning

4 dl vispgrädde
1 äggvita
3 cl körsbärslikör (utesluts om man vill undvika alkohol och socker alldeles)
Ev någon droppe röd karamellfärg

Topping

Kakao
100-150 g mörk choklad i tunna flarn

Gör såhär

Nötbottnar

Sätt ugnen på 150 grader. Rita ut tre cirklar eller kvadrater på varsitt bakplåtspapper t ex med en mellanstor tallrik.

Mixa mandeln. Man kan skålla och skala den först men det brukar inte jag orka göra. Den ska ju ändå gömmas i all grädde senare.

Vispa äggvitan till fast skum. Vänd ned mandelmjölet. Fördela jämnt med en spatel på bakplåtspappret. Grädda bottnarna i 10 minuter i mitten på ugnen. Låt inte bottnarna svalna helt på bakplåtspappret för länge då fastnar de och det blir ganska besvärligt. Har du teflon- eller silikonbelagt bakplåtspapper föreslår jag att sådant används!

Fyllning

Vispa grädden fluffig tillsammans med äggvitan. Äggvitan gör grädden stadigare men är egentligen inte nödvändig. Dela upp grädden i hälften. Vispa ner körsbärslikör i ena hälften av grädden.

Lägg en nötbotten underst, bred ut körsbärsgrädde i ett lager, lägg på en nötbotten till. På med resten av körsbärsgrädden och ännu en nötbotten. Täck hela tårtan med den naturella, vispade grädden.

Dekorera med mörk choklad. Pudra över kakao strax innan serveringen.

Gutis
0

Detta låter verkligen gott. Ska garanterat testas. Bokmärker.

En dag i taget...

[Pennylane1]
0

Men… rå äggvita är ju inte bra att äta? Det har varnats för i varenda äggmjölkstråd.

iofs har man ätit det massor av gånger i mumsmums t.ex… så dör gör amn uppenbarligen inte Flört

Raring
0

#2 tror det handlar om att rå äggvita gör att man inte kan tillgodogöra sig ett vitamin. Många dricker äggmjölk varje dag och därför kan mycket äggmjölk med rå äggvita göra att man till slut får vitaminbrist. Någon med mer koll på läget får gärna fylla i (igen).

En gång ibland när det är fest gör knappast någon större skada

Pasi
0

Äggvita innehåller avidin som binder biotin….inte bra att äta varje dag. Men tårta äter man knappast varje dag och man kan däför bortse från varningen för äggvita, tycker iallafall jag.
Äggmjölken skall bli så varm att äggvitan "tillagas", dvs en bit över 60 grader, då oskadliggörs avidinet.

Thyra4
0

Gjorde den här tårtan i går och lade in grädden mellan bottnarna plus lite hallon, men allt blev väldigt torrt och ingen uppskattade den.

jejjja
0

Ååååå den måste jag  prova att göra i helgen. Tack så mycket för receptet