Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2165 ggr
Stenbockstjej
0

Stämmer detta???

Hittade detta på Expressen.  Stämmer verkligen det som står på nackdelar???

Upplägg: Mat med extremt lågt innehåll av kolhydrater ökar mättnaden och minskar insulinet. I praktiken betyder det att enbart cirka 10 procent av energin kommer från kolhydrater och närmare 70 procent från fett, varav en stor del mättat fett. 
Fördelar: Är relativt lätt att följa om man vet var kolhydrater finns och undviker dessa. Det ger en snabb blodsockerbalansering hos diabetiker och kraftigt överviktiga vilket är bra för hälsan på kort sikt. Ger till en början en snabb viktminskning men efter ett år är effekten inte större än traditionella viktminskningsmetoder.
Nackdelar: När man undviker kolhydrater bildas ketoner som ger en surare miljö i kroppen. Det kan ge inflammationer och en ökad risk för benskörhet, njursten, huvudvärk, förstoppning samt brist på viktiga näringsämnen. Det höga fettintaget leder till att du absorberar mer gifter som kallas endotoxiner från tjocktarmen. Hjärnan får inte mycket bränsle i form av kolhydrater så den mentala kapaciteten minskar och träningslusten sjunker

mikaelj
0
missaz
0

Det stämmer naturligtvis inte. Vi bildar ketoner och detta är vårt bränsle men det är inte alls farligt som vissa inbillar sig. Det är inte samma tillstånd som det farliga tillstånd diabetiker kan få (vissa blandar ihop detta)

Hjärnan får det bränsle den behöver; hjärnan funkar väldigt bra på LCHF och detta med att träningslust och ork försvinner kan stämma, men endast i övergången då kroppen vänjer sig av med kolhydraterna.

Du kan vara helt lugn!

zyxel
0

Nej, jag tycker oxå precis tvärt om. De inflammationer jag hade innan är nästan helt borta, t.ex. värk i kroppen. Dessutom tränar jag 2 ggr i veckan nu, det var mycket länge sedan som jag hade sån träningslust och ork över.

mikaelj
0

Man får förvisso aningens "surare miljö", men det hanterar kroppen trivialt genom att utsöndra pyttepytte lite mer kalium.

Det är bisarrt att tro att vi har haft fri tillgång till kolhydrater året runt. Djur däremot har vi alltid haft.

Jag vill gärna see Paulun få i sig dagsbehovet av energi fördelat enligt Svenska näringslivsrekommendationerna.  Omräknat lite snabbt på en inaktiv mans dagsbehov blir det ugnefär 300g kolhydrater, och det enda du får tag i är rötter. Innehåller 5g/100g om du har tur.

Sex och ett halvt kilogram rötter? Smaklig måltid!

missaz
0

mikaelj; haha! Jadu, det blir jobbigt att stoppa i sig… och äckligt! Och mycket jobbigt att skaffa fram! (framför allt på vintern….) Skrattande

Zepp
0

Man kan ju alltid kolla vad socialstyrelsen tycker!

"kolhydratsnål kost idag sägas vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet för viktreduktion vid övervikt och typ 2 diabetes med motiveringen att ett antal studier har visat effekter i ett kortare perspektiv och att evidens för farlighet inte framkommit i hittills gjorda systematiska litteraturgenomgångar."

http://pagina.se/filer/berneyttrande1.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tesa-Li
0

Stämmer inte alls! Jag kan då fokusera och vara på topp hela dagarna nuförtiden när jag inte går och famlar i hungerdimmorna. SkrattandeSå nån minskning av mental kapacitet har inte jag märkt av…Tvärtom! Dessutom kan jag tala om att min träningslust aldrig varit större och att jag orkar mycket mer än tidigare.

Var hittar de alla dessa dumheter de publicerar??!! Bara undrar…Skrikandes

dufva
0

Tyvärr ägnar sig min gamle husgud Paulun numera åt kvalificert svammel och skrämselpropaganda när det kommer till LCHF..

I realiteten sker precis motsatsen till vad han säger vad gäller hälsan

Visst är ketoner sura (det enda han har rätt i) men dom är ett perfekt och hälsosamt bränsle för kroppen.

Av alla inlägg som jag läst angående LCHF-kost genom åren har jag inte sett ett enda där nån påstår att dom fått flera inflammationer på kosten

Motsatsen ser vi dagligen..Skrattande

shintaida
0

NU fick jag mig en tankeställare!

Jag har ju äggdeffat i en vecka nu och plågats av en irriterande huvudvärk.

Är det helt SÄKERT att man KAN vara utan kolhydrater, utan biverkningar???? *rädd*

// Shintaida

Babz
0

#9 - Ja, det är helt säkert!
Det som kan hända, om du har ätit mera kolhydrater tidigare, är att du får omställningsbesvär, som brukar gå över på 1 - 4 veckor, sådär. Omställningsbesvären kan vara olika för olika människor, men inkluderar huvudvärk, illamående, trötthet, en känsla av "seghet" i hjärnan m.m. Det kan avhjälpas lite genom att lägga till lite ovanjordsgrönsaker, men då kanske besvären istället varar längre.

Du kan vara helt lugn, Shintaida!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

mikaelj
0

Ja.  Läs på om glukoneogenes om du vill veta mera.

Det går bara åt lite mer protein och fett. Vilket inte är någon fara i ditt fall: ägg är både protein- och fettrikt, och dessutom innehåller det faktiskt 1,5g kolhydrater/100g.

Men visst, den lägre mängen kolhydrater skulle kunna påverka dig.  Jag blev inte påverkad alls när jag åt enbart ägg ett tag.

Ingrima
0

Angående kolhydratinnehåll i ägg; 1,5 g/100 g verkar något osäkert, olika värden i olika databaser.

Enligt fineli.fi innehåller ägg 0.3 g kolhydrat/100 g; äggvita 0,4 g/100 g. Enligt SLV (minmat) 0 i ägg, men äggvita (minmat) 1,3 g kH/100 g. Enligt SLVs databas 0 g/100 g ägg, äggvita el äggula.

Enligt USDA 0.77 g (kolhydrat=socker)/100 g ägg ; 0.49 g /63 g ägg.

Det är ju ganska låga värden oberoende vilket värde som är korrekt.

mikaelj
0

Det är säkert beroende på vilka sorts ägg man mäter på.  Äggvitan är den som innehåller kolhydraterna.

Jag säger inte att de är många, utan att man faktiskt får i sig lite kolhydrater ändå.

Zepp
0

Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar).

Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och aminosyror.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Shintaida: huvudvärk får jag ofta då jag drar ned extra mycket på kolhydraterna, jag sätter det i samband med omställningsproblem/anpassning till mindre kolhydrater. Min huvudvärk går över på 2 dagar, men jag äter nog mer kolhydrater än vad du gör just nu som bara äter ägg+smör.