Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1894 ggr
Marfo133
0

Flatbröd och potatis?

Hej!

Jag är ganska ny på det här med LCHF-kost. Jag följer vkosten väldigt strikt, förutom att jag unnar mig några skivor flatbröd ibland. Är det fel? Alltså, jag får väldigt mycket ångest av det och är rädd att det stoppar min viktnedgång. Samtidigt märker jag att magen minskat, att jag är piggare, mår bättre, inte hamnar i matkoma längre osv. Men jag vill ju också gå ner i vikt. Mellan 30-40 kg är målet och rent tidsmässigt får det ta den tid det tar. Kanske inte 10 år, men två är helt okej.

Men det är med Flatbröd ger mig ångest. Jag läste i Dr Dahlqvists blogg att en sån smörgås med rejäla ostskivor och massa smör är okej, men jag känner ändå att jag måste stilla min oro.

Sedan berättade min pappa att en vän till honom gått ner 40 kg med LCHF-kost. Han åt dock potatis, vilket gjorde min pappa förbryllad. Men mannen sa att han klyftade en skalad potatis, la den i kallt vatten ca ett dygn för att stärkelsen skulle försvinna och att han då kunde äta den utan att kolhydraterna pajade hans kost.

Jag känner mig oerhört tveksam till det och har inte vågat testa eftersom jag är oerhört svag för just potatis. Men om det stämmer, så vore det ju rent revolutionärt. Men jag har för mig att potatis innehåller olika sorters stärkelse och att det bara är en viss sort man får ur genom att lägga den i blöt. Nåja. Flatbrödet var min prmära fråga, potatisdelen är enbart sekundär.

Ge mig inte smisk på fingrarna nu, för det botar inte min ångest. Gärna pepp! Jag läser ofta vad andra LCHF-are skriver och det peppar mig.

Zepp
0

Om det funkar för dig skall du inte vara orolig, "laga inget som inte är trasigt", brukar man säga!

Det är viktigare att titta på att du får i dig allt annat som är essentiellt, viket är lätt på denna kosten, lite C-vitamin och kanske Folsyra brukar vara bra oxå och det får vi från grönsaker, men det behövs inte så mycket!

L-et står för LOWCARB inte nocarb, och för en del räcker det att dra ner på kolhydraterna i rimlig grad!

Det försvinner ingen stärkelse ur potatisen om den kallnar, den omvandlas bara till en sort som vi har svårt att ta upp, vi saknar de ensymer som tex. grisar har som till stora delar lever på rötter!

Dock är det som så att all den omvandlade stärkelsen hamnar i tjocktarmen varvid bakterierna där får sig ett skrovmål vilket brukar leda till bulle ro gas vilket iallafall för omgivningen brukar uppfattas som plågsamt!

Vi pratar ju om en livstil i stället för en diet, vilket innebär att man skall kunna leva så här hela livet och kanske det ingår något flatbröd i din livstil!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marfo133
0

Tack! Vilket fint svar! Jag ska ha dina ord i åtanke. :)