äter man verkligen så här?
Hej är superny här och min våg toppar 117kilo! hmm, måste göra nått radikalt! Min make hittade denna sida och tipsade mig och börja. Jag tänkte idag på lunchen att jag skulle göra mig en omelett med ost i, hmm, det blev en himla massa ost som smält i omeletten, är det rätt? känns ju fel nånstans
men gott var det! är mätt men lite småsugen konstant, konstigt , första dagen hihi..

Omelett med ost är jättebra! Om du är sugen, ät nåt fett så går det över.
Välkommen hit, kimmelinus!
Å, vad gott med ostomelett! Ost är inte fel ur LCHF-synpunkt, men inte det allra bästa. Om du önskar effektiv viktnedgång, kanske du måste ta det försiktigt med mejeriprodukter, även om de är feta, och i stället sikta in dig på fett (marmorerat) kött.
Så här skriver jag bara för att du inte ska bli förvånad om en tid, om du inte går ned i vikt, trots att du äter mycket fett och då i form av just ost.
Annars kan jag bara önska lycka till. På den här webbsidan kan du få många fina tips, så fortsätt gärna att komma hit. I dag har jag själv varit på Hötorgshallen här i Stockholm och köpt syltor och skinka inför helgen. Det finns mycket god LCHF-mat där att välja mellan.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Kom på att jag tyckte det var jättespännande att läsa en massa om kosten i början. Nu kan jag inte sluta. Lathunden är jättebra som Lava länkade till.
Här finns det mycket bra och lättläst info för att bredda kunskapen. Till höger under NAVIGERARE kan man läsa uppifrån och ner.
http://fatlies.wordpress.com/fatlies/
Bloggar och recept mm finns samlade på:
….och när man helt snöat in sig börjar man läsa Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes, ProteinPower.com, Nutrition and Metabolism, etc.
:-)

Tack! va snälla ni är! ska genast hugga in på texterna
Välkommen hit och lycka till!
Numer pensionär i Nynäshamn
Här finns en hel del länkar samlade till tidningsartiklar m.m. om LCHF;
Lycka till!
Jag tycker också att du kan fortsätta med mjölkprodukter tills du "kommit in i det", annars är det lätt att man tröttnar. Alltför extrema och nya matvanor tenderar ju att bli tillfälliga… Sen om viktminskningen stannar av kan man ju plocka bort saker allteftersom. Första veckan gick jag inte ner något alls, övergångsbesvären gjorde mig extremt hungrig och sugen de första dagarna så jag åt väldigt mycket av det "tillåtna", nästan varannan timme. Sen vande jag mig, jag blev mindre hungrig och började gå ner. Ville nästan ge upp först, för det var så jobbigt. Men efter några dagar mådde jag super.
Chansen är nog tyvärr obefintlig. Du kan glädja dig med att du bara behöver lexikonet första styckena, sedan kommer de nya orden komma tillbaka igen.
Dessutom är det väl nästan så man skulle behövt ett medicinskt Lexikon - visst, gluconeogenesis betyder glukoneogenes på svenska, men… :-) Som tur är förklaras allting.
tack för ditt svar, då slår jag nog till och köper boken!

Hej igen! nu har jag hållit på med detta sen i julas. och det funkar kanon! tror jag börjat bränna fett nu, för det luktar APA ur munnen plus att vågen visar 111,9 i morse hihi. Visst är det så att när det börjar lukta aceton ur munnen har kroppen börjat vänja sig vid att ta av kroppsfettet? eller har jag fattat fel? kul detta iallafall!!
#10,
http://tyda.se/ är väldigt bra internetlexikon för attt översätta svåra ord från engelska till svenska med, och den har även förvånande mycket medicinska och andra vetenskapliga termer. Jag tror man klarar sig fint med endast den sidan.
Var också berädd på att det är en rätt tung bok, den passar nog inte alla.
#13, Acetonlukten kommer från ketoner som uppstår när kroppen förbränner fett, det stämmer. Men man kan mycket väl förbränna fett utan att få lukten, lukten betyder att man har överskott på ketoner, om lukten skulle försvinna betyder det inte att du hars lutat bränna fett. Det är många som inte får lukten, och för dom flesta går den över efter ett tag.
Grattis kimmelinus till härlig viktnedgång!
Det ser ut som att du har fått en pangstart. Har du haft några omställningsproblem, eller har det gått fint?
Lycka till vidare med viknedgången!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

kimmenlinus, roligt att det går så där bra! grattis till viktminskningen!

Tack! ja då luktar jag sååå gärna ur munnen
om jag förbränner fett. jag hoppas det håller i sig eftersom jag har en del och ta av. ska kolla den länken andreaso.MillisB, jag har haft förvårnandsvärt lite omställnongsproblem, lite sug då och då, men då kan jag ta en liiiten bit choklad, 84 procent så är det borta. tror mest det är hjärnspöken än. ja plus lukten i munnen då. Hoppas inte jag får nått heller, har ju hållit på sen den 23 dec

Tack finntroll!!
Grattis säger jag också!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#15 överskott på ketoner, förklara lite för en som tydligen aldrig fattar…. är ganska less på andedräkten jag har..
Bra kämpat ville jag säga till kimmenlinus med!!! 

tack mariech! ja inte så kul med lukten, blir lite pussar av maken
hoppas nån annan som är mera innte på ketoner kan föklara bättre än jag!
#21, Ketoner är enerigkällan som delar av kroppen tar till istället för socker när man inte äter så mycket kolhydrater. I början så kan kroppen producera ett överskott av ketoner tills den har lärt sig ungefär hur mycket som behövs och anpassar produktionen till åtgången. Vill du slippa andedräkten innan dess så fungerar vanligt medel mot dåligt andedräkt från apoteket bra.

http://www.halso.info/71.html…bra länk om ketoner

hmm, hittade inte sidan… men man kanske kan söka där på ketoner.
Tack snälla ni för svaren, mycket man får lära sig, kul är det med.
kimmenlinus, sambon luktar minst lika illa han med. Barnen säger åt oss att de känner våra andedräkter!! haha

tänkte på en sak idag. igårkväll när vi skulle lägga oss mådde jag såå illa. vakande inatt att det fortfarande satt i.men i morse var det putsväck! kan det ha nått med kosten att göra?
#28, Det är inte omöjligt, men det är minst lika troligt att det var något helt annat, det går inte att säga.
En del blir illamående när dom äter mycket fett efter att ha ätit fettsnålt under en lång period, för dom här personerna kan det vara bra att trappa upp fettintaget under en lite längre tid istället för att sluta helt tvärt. Antagligen så beror det på att kroppen behöver tid på sig för att öka gallaproduktionen så det kan ta hand om fettet.
Antagligen så var det en engångsföreteelse, fortsätt som du gör nu och se vad som händer. Skulle det hända igen så kanske du bör testa att minska på fettet något tills du är mera van.

suck! så åkte tom jag dit! har varit nere mått dåligt en längre period, igår åt jag godis och en FET måltid med strips till.. jag har stått still på vågen ett par veckor nu, jag har inte alls mått bra, plus att jag har haft nada ideer av vad man ska äta! ville nog bara klaga av mig lite. kanske jag ska börja med GI mat istället. må så gott alla!
Jag har också haft sådan down period, det känns inte kul någonting o man har ingen fantasi vad gäller mat. Kanske du behöver tillskott som magnesium eller D-vitamin? Eller så äter du för lite fett, jag blev nere en period när jag åt alldeles för lite fett. Gräm inte ner dig utan fortsätt äta bra mat så reder det upp sig. Lycka till kramar från mig
Hej!
Bakslag händer den bäste!
Du har bara hållt på nån månad, så mitt råd är att försöka ha lite tålamod! Men jag förstår att det känns tungt just nu!
Jag försöker tänka på vad mycket gott man FÅR och SKA äta med den här metoden!
Recept finns massor av om du letar lite bland trådarna längre ner till vänster.
Vad äter du en vanlig dag? Jag kanske kan ge tips?
Hang in there! Det här fixar du! 

Det finns många bra böcker på svenska!
"Fett-skrämd" är en bra bok om att förstå hur fett och insulin funkar och Sten Sture Skaldemans böcker: ät dig ner i vik och gi-noll är jätte bra!
Lycka till

Tack alla! jag köpte ät dig ner i vikt,men min hund åt upp den grrr.. efter nån veckas deppighet och upp till 117 igen har jag bestämt mig att nu får det vara nog!!!!! nu ska jag köpa boken gi noll!! plus en stegräknare! nä fy, nu ska fläsket veck!!!