Fiber husk
Måste bara få jubla ut min glädje. Har hittat fiberhusk nu så idag ska det bakas bröd :)
Hej!
Var köper man billigast fiberhusk? Köpte 100 g för 29,95, är inte det otroligt dyrt?
Vad är skillnaden på husk och fiberhusk förresten?
Användningsområden?

oj, jag betalade 100kr för 200g…. det var husk, vet inte vad skillnaden är, trodde nog d va samma :)

Taget från www.lindroos.net
FiberHusk - för godare glutenfritt bröd
FiberHusk innehåller 100 % pulveriserat psylliumfröskal. Det har visat sig att de gelébildande fibrerna i psyllium till stor del har samma egenskaper som gluten i samband med bakning.
Tack vare sitt rika innehåll av kostfiber (85%) har fiberHusk förmågan att suga upp vätska och svälla. Det ger en geléartad konsistens som binder samman degen.
Degen får en mer "normal" konsistens vilket gör den mer lättarbetad. Den kladdar mindre och blir, framför allt, kavlingsbar.
FiberHusk är helt smak- och luktfri. Det syns inte heller i det färdigbakade brödet. På så vis fungerar fiberHusk även utmärkt till bakpulverdegar, mjuka kakor, småkakor och kex.
FiberHusk är, på grund av sitt rika fiberinnehåll, också ett mycket bra fibertillskott. Det kan med fördel även användas som fibertillskott vid bakning av vanligt, ej glutenfritt, bröd. Vid bakning av t.ex grovt bröd ger fiberHusk ett saftigare och mindre smuligt bröd. Detta tack vare sin förmåga att suga upp vätska och binda samman brödet.
FiberHusk kan även ersätta ägg i t.ex. sockerkaka och pannkakor.
Säljs i påsar om 100 g och 300 g.
100 g finns på ICA, Hemköp, Hälsokostbutiker och Bergendahls. 300 g finns på Coop, Hälsokostbutiker och Apoteket.
Ingredienser: ljust indiskt psylliumfröskal, pulveriserat.

Indikationerna för HUSK Lindroos är:
* tillfällig förstoppning
* lindrig och tillfällig diarré
* mjukgörande av avföringen vid hemorrojder, sprickor vid ändtarmsöppningen eller graviditet.

he he… ja d ska bli intressant å se vad resultatet av att baka med husk blir 
får nog leta vidare efter fiberhusk, men fart på magen kanske jag får!

är det vattenlösliga eller icke vattenlösliga fibrer? Står det på paketet?

står inget på mitt huskpaket men det står att man ska dricka mycket vatten i samband med intag… fast det kanske inte har någon betydelse..
Jag har bara Husk hemma och av vad jag har förstått så är det samma sak som Fiberhusk, dvs psylliumfröskal. Det ena är mer finmalet än det andra bara. Som sagt, det är vad JAG har förstått i alla fall!
Jag har bakat på husk och det har gått utmärkt! Fast jag tar sällan mer än nån matsked, och jag använder ofta mandel- eller nötmjöl också.
det stämmer, samma sak, bara skillnad på grovleken vilket inte lär ha någon betydelse efter blötläggning, vi har avhandlat dettta i det oändliga tidigare 
Det löser sig väl inte direkt men sväller och binder stora mängder vätska