Microugn i skolan! Yes!
Det förekommer ju mycket snack nu om skolmaten -dels detta här med "Livsfarligaverkets" rekommendationer att bara servera lättprodukter i skolan samt i övrigt hur maten hanteras etc. T ex fallet med pastan på golvet …..
Nåväl, ville bara berätta något positivt också 
Min dotter går sista året i gymnasiet och hon och många av hennes klasskompisar har länge klagat på dels matsalsmiljön (överfullt och trångt) samt att maten är urdålig på att hålla dem mätta mm.
Så de beslutade sig för att denna sista termin INTE betala matavgiften (500 kr) och ta med sig egen mat.
De har en lärare som lite så där diskret uppmuntrar dem och menade att de säkert kunde värma mat i lärarrummet.
Detta gick dock inte eftersom det var kö där redan nu och det kan man kanske förstå.
Men eleverna gav sig inte - de tågade till rektorn och påpekade att på vilken annan arbetsplats som helst så brukar det finnas microugnar och "skolans värld" påpekar ju alltid att skolan är elevernas arbetsplats!
Så därför borde det finnas alternativ till dem som inte vill eller kan betala för skolmaten eller äta på restaurang.
Rektorn knorrade lite men nu har hon gått med på det! 
Fantastiskt! Hoppas fler elever följer efter - kan kanske bli en stor del i det här matupproret som börjar ploppa upp överallt.
Inte för att jag tror att alla elever orkar hålla på med att ta med sig mat men kanske en hel del? 

Vad bra!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Ett steg i rätt riktning. Hoppas det sprider sig till fler skolor.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Micro är väl inte ett steg i rätt riktning. Micron förstör bl.a. känsliga fettsyror i maten. En varmluftsugn hade kanske varit bättre. Finns små snabba. Viktigare är kanske en kyl. Framåt vårkanten kan det kan bli ganska varmt.
#3 Jo, men det är klart dyrare. Detta får man nog säga ändå är ett steg åt rätt håll. Inte pest eller kolera utan pest eller förkylning.
Klart att man inte ska överanvända micro. Men som sagt, hellre förkylning än pest. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jo det är säker sant. Men å andra sidan tror jag det är en bra början och ändå lite bättre än att äta skolmaten. 
Sen behöver man ju förstås inte ha varm mat alltid - i dag t ex tog min dotter med sig en god sallad med rester från köttfärsbiffarna och med fetaost i. Supergott!
Sen hade det förstås varit bra med ett kylskåp men frågan är hur det hade funka i enstor skola där det finns en del "klåfingriga" personer också?
Kylningen är inget stort problem - min dotter la sin lunchlåda i en liten kylväska med en kylklamp i. 
Jag tycker det är ett fantastiskt steg i rätt riktning! Jag värmer min lunch i micro varje dag, och det är ett klart bättre alternativ än att jaga mat på stan varje lunch. Nu vet jag vad jag får i mig.