Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 12262 ggr
Internettan
1

Grumliga ägg

När jag köper ekologiska ägg från Axfood är äggvitan alltid grumlig. Det första paketet slängde jag i tron att de var dåliga. Men när jag upptäckte att alla ägg är sådana så tänker jag att det kanske beror på något annat. (Hönornas foder?) Äggen luktar eller smakar inte illa. Någon som känner till något om detta? Lite orolig blir man ju… Jag kan ju maila och fråga axfood i och för sig. Jag gör det sedan.

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
0

Ingen som vet? (Jag har mailat Axfood men inte fått svar än.)

magma
0

Ingen aning faktiskt! Hoppas du snart får svar, då får du upplysa resten av oss hur det ligger till.

Ingrima
0

Det lär ska vara ett tecken på att ägget är på väg att bli gammalt (uttalande från inspektör på Livsmedelsverket i artikel i Svenska Dagbladet 2005). Annat tecken på för gamla ägg är att de flyter i vatten (okokta), så du kan ju göra det testet.

Internettan
0

Jag har precis lagt ner ett ägg i vatten. Det sjönk. Man brukar ju säga att äggvitan flyter ut mer när ägget är gammalt, medan det håller ihop när det är färskt. Jag har inte kollat detta men förr har jag haft "utflytande äggvitor" utan att de varit grumliga. Så kanske finns det en annan förklaring här.

Jag får återkomma när/om jag får svar från Axfood.

Internettan
0

Nu har jag fått förklaringen:

" Anledningen till att äggen kan vara grumliga är förmodligen att äggen någon gång  blivit lätt frysta, vilket är väldigt ovanligt, men som kan hända denna årstid. Ägg är väldigt känsliga för kyla, så när ägget blir upptinat efter det varit fryst kan vätskan uppfattas som grumlig eller grynig. Detta är inget som är farligt, och man kan äta äggen precis som vanligt. Det kanske inte är så trevligt då man har en uppfattning om hur ett ägg ska se ut innanför skalet. Dock som sagt så är det ovanligt, men kan hända under den här årstiden.  "

Att det är ovanligt undrar jag… 100 % av de ägg jag köpt de senaste veckorna har varit sådana, av just det märket. Lite konstigt är det ändå när nu inga andra ägg drabbats. Fast så länge de smakar och luktar normalt så är det ändå okej för mig.

magma
0

Råkat bli frysta? Man kan undra hur välkontrollerad livsmedelskedjan är egentligen?

Internettan
0

Ja, precis. Är det inte en engångsföreteelse (och det är det ju inte) så är det ju nåt fel i kedjan, som sagt. Slarvigt! (Man borde kanske säga till i affären. Jag kan ju förresten inte vara den enda som märkt detta.)

magma
0

Kan du ha haft dem för nära "kylelementet" i ditt eget kylskåp? I mitt kylskåp så har jag ibland råkat frysa fast äggkartongen mot baksidan, och även ägg har ibland blivit frysta.

(Det var någon som nämnde det i en annan tråd, det är därför jag kom att tänka på det:)

Pasi
0

De borde ju kunna frysa vid transporter om det är rikigt kallt….för jag tror inte man transporterar ägg i isolerade uppvärmda skåp.

Internettan
0

#8: Inga av mina andra ägg har någonsin varit grumliga, och jag förvarar dem alltid på samma ställe i kylskåpet. Så jag tror mer på transporten. 

Men man kan ju undra varför just detta märke blir utsatt för kyla när de andra klarar sig. Men de har kanske "kassa rutiner" någonstans längs kedjan. (Hjalmar kanske kör ut äggen för tidigt på lastkajen innan chaufför Kurt kommer med sin lastbil för att hämta. Och till på köpet stannar Kurt och fikar hos Märta inne på Närbutiken, medan äggen fryser på lastbilen, innan han äntligen kör vidare till Willys…)

Pasi
0

#10 Eller också fick de billigare pris då de köper äggen av Rune som bor 100 mil bort i det kallaste köldhålet i norden = långa kalla transporter.

kiwi66
0

#8 Det va jag som skrev så här i shintaidas tråd [Men kära nån då!](../?ThreadId=60ccfda7-ed40-41e6-998c-9c3b72c48103&mDate=2009-01-31 20:54:55&gid=3feb19a0-aa65-4f9d-a969-3cf7c06b4a6d&rcount=1488)

Jag har fått grumliga ägg några gånger, men har fått för mej att de stått för kallt i kylen (för nära kyldelen, där man ibland råkar förfrysa gurkan om den ligger emotFlört).

Men det kanske va dåliga ägg då (luktade/smakade inget konstigt iaf). Tror det va garanterat färska hemägg fr kompis den gången. Köper annars alla sorters ägg -vanliga, ekologiska, hemägg imån av tillgång (vill inte ifrågasätta kompisens äggkvalitet -är bara glad att jag får köpa av honom).

Kan äggvitan varit grumlig för att den var för kall?

Nu tror jag ännu mer på att det har med kylan att göra. Och ja, jag äter dom åxå och mår bra.

Internettan
0

#11: Så kanske det är. (Det är Runes fel alltihop!)

#12: Skönt att ha fått förklaringen och att det är ofarligt.

Babz
0

Som Pasi så klokt påpekar, fraktas det mesta i oisolerade skåpbilar, som ibland står över natten vid t.ex. omlastningar. Är det då frysgrader ute kan ju äggen bli för kalla.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ingrima
0

Delade på en äggvita i två små glas, den var ganska klar men en del av äggvitan var mycket viskös, en del ganska lättflytande. Det gick att få någorlunda lika fördelning av äggvitetyperna i glasen. Ett fick stå i kylskåp nära kylelementet (ca 2 grader Celsius), det andra i frysen ca 10 min.

Det i frysen hade frusit efter 10 min, ingen grumling efter upptining. Tillbaka i frysen och uttaget efter ca 6 timmar, såg lite annorlunda ut än äggvitan från kylskåpet, men lite mer som partiklar än grumling.

Googlade på "cloudy egg-whites": Olika uppgifter:

1: Grumliga ägg är mycket färska och innehåller löst koldioxid, som så småningom försvinner ut genom porer i skalet. Godast. Ju tjockare äggvitan är, desto färskare är det. Använd inte ägg med vattenliknande äggvita. Äldre ägg passar bättre för bakning och maränger. Färska kokta ägg är svårskalade. Den tråd som ibland ses i ägget ska förankra gulan i den tjocka äggvitan, framträdande sådan tråd är oftast ett tecken på att ägget är färskt.

2: Ägg kan också bli grumliga om de förvarats mellan 0 och 3,9 grader Celsius.

3. Ägget är gammalt eller har varit fruset, eller äggvitan innehåller lite äggula.

Troligast alternativ är nr 1.

De ägg jag stekt på sistone har ca 50% tjock äggvita, 50 % flytande äggvita, ca 1 vecka kvar på bäst före datum.

ovkyhn
0

Jag tror det stämmer dom har varit frysta , det frös ett helt flak för mig när de va kallt dom va grumliga men smaka bra och i omelätt eller äggröra syns de ingen skillnad.

Ingrima
0

De kan ju ha varit väldigt färska när de frös, och därför varit grumliga efteråt. Äter man dem snabbt så hinner de ju inte bli gamla.