Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8437 ggr
YlvaPåÅland
0

För lite protein - vad händer?

Har letat och läst, men hittar ingen tråd om vad som händer om man äter för lite protein? Bryter ner muskler misstänker jag, eftersom proteiner bygger upp dom om jag inte missförstått allt? Men händer något mer? Jag har konstaterat att jag ligger för lågt i protein nu när jag inte kan äta ägg mera… (Gallan skriker om jag äter ägg Skrikandes) Borde äta ca 100g protein/dag, men det gör jag nog inte.. Kollade med minmat ikväll, men har inte vägt maten så det är på en höft. Hade tyvärr inte loggat in när jag gjorde det så jag har inte diagrammet kvar. Såg ganska ok ut tror jag i % men i g låg jag på ca 74 g tror jag. Väger just under 100 nu, så det är för lite! Rynkar på näsan

Ska försöka komma upp i mer, men vet inte hur. Är inte så mycket för kött har jag kommit på, kanske jag kan ta nån sorts bönor? Har ingen susning om kolhydrater i dom?? Gillar inte keso, eller grynost som det heter här. Äter ost och dricker mjölk. Åt inte min vanliga frukost på turkisk yoghurt+grädde i morse, det kanske skulle gett en del protein till?  

Vad ska jag göra, tyckte det gått så bra tills gallan började bråka.. Just nu mår jag skit, men vet inte om det har med kosten eller med förkyldning att göra. Många på jobbet som däckat/är på väg att däcka, så jag kanske har nåt på G också?

Maia
0

Vad tror du om sylta, Sommarmamma? Det är faktiskt ganska lättätet och proteinrikt. (Och billigt…)

Med salt och svartpeppar på?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

oniten
0

Nån form att proteintillskott i form av pulver kanske kunde vara  nåt?

YlvaPåÅland
0

#1 . hmmm.. sån gelé-grej? Förvånad Eller vad är sylta? Tål att tänkas på.

#2 - ska till hälsokosten ändå, skulle kunna kika vad de har. Nåt att tänka på när man köper? Inte soja, inte sötningsmedel..

Zepp
0

Altså.. vi behöver protein för att det utgör byggstenar för vår kropp, muskler, bindväv och hormoner är något som behöver protein för att kunna tillverkas!

Dessutom måste det vara biologiskt tillgängligt protein i sina rätta proportioner, protein är uppbygt av aminosyror!

Aminosyror är essentiellt.. dvs vi måste få i oss en del proteiner genom födan då vi inte kan syntetisera alla dess aminosyror från annat!

Läs lite mer här ur Lars Wilssons bok "Välfärdens ohälsa"

http://pagina.se/bok/72411384/72411384.pdf

"Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta animaliska produkter så som kött, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.

De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:

För barn är även följande aminosyror essentiella:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_aminosyror

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

YlvaPåÅland
0

Tack för bra info och länkar Zepp!

Wildrat
0

#5 Kan du äta bara äggvita? Den är i stort sett bara protein och vatten. Allt fett och andra nyttigheter finns i gulan men om det är för lite protein i kosten kan ju vitan vara bra och borde inte ge gallproblem.

Pasi
0

Jag tror att 70 och 100g är aldeles utmärkt proteinmängd så länge du inte svälter dig eller tränar hårt förstås.
Om jag skall rekommendera några proteintillskott så skall de vara naturliga, gärna innehålla omega3 eller en mängd vitala vitaminer….hm, få se nu - lax, makrill, sill, hemmagjord leverpastej, räkor, musslor eller kanske en och annan fågel.Tungan ute

YlvaPåÅland
0

Wildrat - har faktiskt ingen aning! Kanske skulle våga prova på det, bara för att se. Skulle ju vara toppen om det skulle funka! Har ju aldrig haft gallproblem tidigare, så jag vet inte riktigt vad som triggar..

Pasi - om jag väger 100 kg (minus något kg eventuellt) borde jag väl äta 100-150 g protein? Eller har jag missförstått? 1-1,5g per kg kroppsvikt har jag fått för mig man borde äta? Jag tränar inte alls i stort sett, ska börja simma en gång i veckan igen nu när sonens simskola börjar. Blir ca 1 km på 40 min, så det är inte så tufft Flört Svälter gör jag nog inte heller, äter minst ca 2000 kcal per dag! Lax åt jag igår, med vitlökssmör och smörvända grönsaker Skrattande Måste bli kompis med fiskaren här i byn tror jag!

Pasi
0

#8 Man brukar oftast anse att proteinmängden skall vara per kg av idealvikt…dock kan man absolut tänka sig att övervikt gör att allt blir mer ansträngande och att man därför bör ha lite mer än så. Men 1,5g per kg idealvikt borde räcka i alla lägen så länge man inte svälter sig eller tränar hård styrketräning.

anneliehurtig
0

Hej!

Jag tror keso innehåller ganska mycket protein. Det brukar jag ta till när det är för lite en dag…

Annelie

YlvaPåÅland
0

Ok, trodde det var per kg man vägde i dagsläget! Glad Då ligger jag ganska bra nu då!! Tack Pasi!

#10 - har svårt för keso tyvärr.. Testade att blanda med grädde, hade läst att det skulle bli "risgrynsgröt"… Tyst Kan tänka mig keso i typ köttfärssoppa eller nåt, men nu känns det bättre med fet cf i det fallet också! Men visst skulle det vara bra med keso för att toppa proteinet..

[Pennylane1]
0

sen skrev ju _var det Margareta? _ att det  var ett gram per kilo muskler man har, och det blir ju helt andra siffror… alla säger olika… det är lite besvärligt!

Pasi
0

#12 Gram per kg muskler har inget stöd i vetenskapen, mig veterligen. Inte ens jag vet hur mycket muskelmassa jag har ju.Skrattande
Skelett 13 kg, fett 18 kg, inälvor/skinn/hjärna 12 kg, blod 7 kg….troligen är halva vikten muskler, om man är muskulös och fit, eller!?

Aniara4
0

Jag brukar räkna som så, att om jag väger 90 kilo nu och min idealvikt är 60 kilo, och jag äter 90g protein, så är det 1g/kilo idealvikt och 1,5g/kilo idealvikt. Stämmer hyfsat även om jag säger att jag väger 100 kilo.

Och sen äter jag gärna några gram till!

Pasi
0

#14 Bra strategi!Glad

matsmurfen
0

OT: Min våg säger att jag består av 63% muskler. Samtidigt som jag består av 61% vatten!  Jag fattar inte hur det går ihop… Fettet ligger på nästan 19%.

Pasi
0

#16 - 70 kg, 45 kg muskler, 14 kg fett vilket bara lämnar 11 kg till skelett, inre organ, blod och hud. Lita aldrig på en våg (jag gör iallafall inte det)!Flört

Den visar ganska rätt om man tar vikt minus fett och skelett….men allt som är kvar då är ju inte muskelmassa.Glad

Aniara4
0

I #14 skulle det förstås stå 1g/kilo nuvarande vikt (och 1,5g/kilo idealvikt).

[Pennylane1]
0

dä fattade vi! Glad

mikaelj
0

Behovet av protein skiljer sig egentligen inte från de kostråd Livsmedelsverket ger.

Så du får lika mycket proteinbrist nu som du hade innan… 1g kg/kroppsvikt räcker gott och väl om du samtidigt äter ~10g kolhydrater/dygn.

Andina
0

Jag blir förvirrad av att läsa detta med proteiner…
Om jag ska äta 1-1,5g /min nuvarande vikt så kommer jag inte alls upp till de nivåerna - har inte hittat balansen för att få ihop så mkt proteiner ännu (l-o-vegg och ingen idé att försöka omvända mig till att bli köttätare - vem vet kanske blir jag det nå'n gång i framtiden, men nu har jag fullt upp med att förstå lchf-tänket…).
Ska jag äta 1-1,5 g/min idealvikt, då har jag närmat mig, men ligger fortfarande lite lågt…

Men som sagt, jag är förvirrad… har läst igenom tråd efter tråd men har inte hittat "rätsidan" ännu.

Betr aminsyror som nämns (bl a #4) undrar jag om någon vet vad L:et står för framför aminosyror i ett kosttillskott (för vegetarianer)? Vad är skillnaden t ex mellan L-Leucin och Leucin eller L-Metionin och Metionin? Kan det vara så att L:et står för att det är en aminosyra från växtriket (och de utan "L" är från djurriket)?

Och följdfrågan - är det skillnader i kroppens upptagningsförmåga beträffande aminosyror med eller utan "L"?

Det verkar finnas många här som har djupgående kunskaper, om väldigt mycket här, så kanske vet någon av er svar på detta?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Pasi
0

#21 I ditt fall som l-o-vegg blir det egentligen ännu krångligare….då bör man räkna på de essentiella aminosyrorna och se hur mycket fullvärdigt protein totalen kan räknas som. Fattas en av de essentiella aminosyrorna så kan inte protein byggas av kroppen och användas för reparation etc.
Kort kan man säga att det är lättare att vara köttätare!Flört

Jag är tyvärr inte alls insatt i detta men - L och D brukar beteckna vilket håll en molekyl är vriden om det finns olika varianter. Som jag uppfattat det - normalt är L äkta vara ( L-Metionin och Metionin betyder då samma sak) medans D är en ( ev syntetisk) molekyl vriden åt andra hållet och brukar väl kunna särskiljas med optiska medel. Om detta gäller aminosyror vet jag inte men misstänker det.

Kikade i wiki och där stod -
Isomerism

Of the standard a-amino acids, all but glycine can exist in either of two optical isomers. While L-amino acids represent the vast majority of amino acids found in proteins, D-amino acids are found in some proteins produced by exotic sea-dwelling organisms, such as cone snails.[6] They are also abundant components of the peptidoglycan cell walls of bacteria.[7] and D-serine may act as a neurotransmitter in the brain.[8] The L and D convention for amino acid configuration refers not to the optical activity of the amino acid itself, but rather to the optical activity of the isomer of glyceraldehyde from which that amino acid can theoretically be synthesized (D-glyceraldehyde is dextrorotary; L-glyceraldehyde is levorotary). Alternatively, the (S) and (R) designators are used to indicate the absolute stereochemistry. Almost all of the amino acids in proteins are (S) at the a carbon, with cysteine being (R) and glycine nonchiral.[9] Cysteine is unusual since it has a sulfur atom at the first position in its side-chain, which has a larger atomic mass than the groups attached to the a-carbon in the other standard amino acids, thus the (R) instead of (S).

Hoppas du får ut något av det!Skrattande

Andina
0

Pasi, du är en Ängel!!! Tack! Tack! Tack!
Men jag tror jag måste läsa ditt inlägg många ggr innan jag ens förstår vad som menas… Skrattande Och ska göra så! För sent på kvällen nu… (=konstruerad ursäkt för att jag inte förstår..) Är inte så fet-smart - ännu…

Uj.. då bör jag alltså söka mer info om hur mycket av även aminosyror, samt vilka, som jag egentligen behöver… Äeeeh… Jag tror jag blundar och slänger skygglappar på och hoppas på att tågets slutstation leder till ett Paradis! :)))
(inte så seriöst menat…)

Jag utgår ifrån att vad du skriver om "L" resp "D" före aminosyran stämmer. Den biten förstod jag i alla fall… Och det verkar ju bra.

Tack igen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Pasi
0

#23 När du förstår får du gärna berätta för mig så även jag förstår.
Dessutom har jag svårt att se pga alla tårar som klädnadstråden skapade…har inte skrattat så på åratal…..erghtrmnä!

Andina
0

#24 - Du va' nog trött igår… :)
Jag hoppas du skrattat dig till sömns, sovit gott, haft söta drömmar och vaknat på den goda, glada sidan idag! God morgon!

:)

Pasi
0

#25 Ja, jag var trött och lättroad….men det var trevligt och jag sov gott.Glad

lizaohman
0

Kan man få adressen till "klädnadstråden"? Vill så hemskt gärna skratta…

Pasi
0

#27 Inte säkert du är lika lättroad som jag var igår…men här är den.

lizaohman
0

Tack Pasi, den dög att skratta åt på morgonen med utvilat sinne också!

Sheena
0

Ang. för lite protein, om man som vissa gör livnär sig enbart på äggmjölk under en period får man verkligen i sig tillräckligt med protein??

Har kollat lite på minmat då jag funderar på att testa under några dagar en det ser ut som att det blir alldeles för lite protein, om jag nu räknar rätt.

Tanke om detta, eller kanske förklaring??