Kolestrol
Nu är jag helt grön på detta med Lcfh kost, nyss börjat, inne på min andra dag.. Gör väl bort mig nu med min fråga, men den risken tar jag..
Kosten innehåller ju mycket ägg, de är omeletter och äggröror..
Nu undrar jag hur blir de med kolestorolen?
Finns de andra allternativ än ägg. Hur rädd bör man vara.. ?
Kanske är ute och seglar men vore glad för svar..

Du behöver inte vara ett dugg rädd då farligheten med kolesterol är en myt från början till slut, som startades på 50-talet iom ett forskarfusk av Ancel Keys. I själva verket är kolesterol livsnödvändigt och används för uppbyggnad av celler, hormoner och i immunförsvaret.
Brist verkar leda till cancer, ökad infektionskänslighet och Depression.
Extra intag påverkar i stort sätt inte kroppens cirkulerande kolesterol då den tillverkar de nivåer den behöver….men verkar kunna öka muskeluppbyggnad då man tränar samt välmåendet.
Rekommenderar att du läser Docent Uffe Ravnskovs bok - Fett och kolesterol är hälsosamt. Sök gärna på forumet då det har skrivits metervis med text om ämnet.
Hej och välkommen till LCHF!
Hoppas övergångsbesvären är snälla mot dig…
Angående din fråga så ska jag också försöka svara, men jag är så otroligt dålig på att formulera mig i skrift när det kommer till dylika saker. I korthet kan man säga att ett högt intag av kolesterol inte innebär att man får högt kolesterol. Kroppen tillverkar nämligen eget kolesterol i levern, och när man äter mycket kolesterol så minskar kroppen sin produktion, och motsatsen när man äter lite kolesterol, då ökar kroppen produktionen. Nyare forsking har också kommit fram till att ett högt kolesterol inte har något direkt samband med hjärt- och kärlsjukdomar.
Jag rekomenderar verkligen http://www.kostdoktorn.se/kolesterol, där står allting förklarat och lätt att förstå.
Kom ihåg att ingen fråga är för dum, utan fråga på bara 

Hej..
Tack för era svar. Känner mig lite lättad då jag alltid hört att man inte ska äta mer än 3 ägg i veckan. Va beredd på att svälta..
Ska läsa länkar och boktips ni gav mig.
Möjligt att de kommer någon mer fråga i forumet, är lite svårt så här i början..
Lieta, övergångsbesvär?? Menar du att kroppen kan bete sig lite underligt?
Nått som jag känt av är att jag är hungrig mest hela tiden, fast jag tycker att jag äter mycket. Men de kanske är vanligt?
Nu ska jag ta mig en kopp kaffe med massa grädde, känner mig som sagt hungrig..
Tack igen..
Teorin om att kolesterol är farligt kommer från…
En tysk på 1950-talet som matade en stackars kanin med kolesterol. De är vegetarianer, och har inga enzym som bryter ned kolesterol. Det gjorde att deras sköldkörtlar lade av. När det händer drabbas man av (bl.a.) åderförkalkning. Han noterade att åderförkalkningen, frusenheten, långsamheten och pälsförlusten försvann när de matade dem med torkad sköldkörtel från andra djur.
Sedan extrapolerade någon (mindre smart) forskare resultaten till människor, trots denne tysks protester…
Hos människor, med förmåga att bryta ned kolesterol är det enda som händer att kroppens egna kolesterolproduktion sjunker.
Att äta kolesterol är, en gång för alla, helt ofarligt!

#5 (fortsättning) …..och kanske tom nyttigt!
Jag kan hålla med om att kolesterol troligtvis är snarare nyttigt än farligt.
Men den som påstår att kolesterolet inte höjs av ökad konsumtion av kolesterol har fel.
Jag är själv ett bevis på detta, mitt kolesterol höjdes från 7,8 till drygt 9. Det verkar som om de flesta som skriver i detta forum har fått höjt totalkolesterol.
Personligen hade jag inga direkta övergångsbesvär annat än en lätt huvudvärk en dag (visserligen kombinerat med influensan, vilket kan förklara saken), men många personer brukar uppleva hjärtklappning, huvudvärk, illamående, förstoppning/lös mage bland annat, när de precis börjat med LCHF. Det kan liknas vid "avgiftningssymptom", där bland annat hjärnan ställer in sig på att drivas på ketoner.Besvären brukar gå över efter ungefär 3 veckor, men är de för outhärdliga brukar det rekomenderas att man mer "gradvis" förändrar sina vanor. Alltså, sakta sakta sänker kolhydratsmängden.
Men som sagt, alla är olika. Vissa får inga besvär alls, medans vissa får mycket besvär.
Dr. Dahlqvist skriver en del om det i sin blogg på http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=lista_p%C3%A5_rapporterade_biverkningar_av, där hon tar upp både de dokumenderade och påstådda biverkningarna av LCHF, :)
Eruts,
Om det var HDL och den bra sortens LDL är det inte någon nackdel.

#7 Beror det på att du äter mer kolesterol eller beror det på ökad mängd mättat stabilt fett istället för margarin och dåliga oljor?
Fleromättat fett sänker kolesterolet (jämfört med mättat) men det är nog inte via nån attraktiv process.
Jag tror att det beror på att jag äter mycket mera ägg.
Mättat fett kräver mer kolesterol eftersom det inte lika lätt löses i blod som fleromättat, för att kunna transportera fettsyrorna runt i kroppen.
Den mängden extra kolesterol tillverkas helt av kroppen (såvida du inte äter mat med kolesterol i, som ägg, då slipper kroppen).
Mikaelj!
Om det fungerar på det viset borde väl massaierna ha höga kolesterolvärden? De äter ju stora mängder mättat fett.

Tradionella masajer lever av mjölk och blod!
Om du nu äter mer fett så måste detta transpoteras runt i kroppen och därmed så måste det åka kring i blodet.. man kan altså här tänka sig mer fett i blodet effter måltider!
Men kolesterol mäts effter minst 12 timmars fast varför måltidernas tranporterade fett skall vara antingen förbrukat eller lagrat, resten är vad kroppen anser att den behöver i blodbanan!
Fett är inte vattenlösligt vaför levern kapslar in fettdropparna i proteiner, sk lipoproteiner.
"Lipoproteiner är komplex mellan protein och någon typ av hydrofob molekyl, till exempel kolesterolderivat, fosfolipider och fettsyror. Lipoproteiner är bland annat ansvariga för transport av triglycerider i blodet, samt reducerar ytspänningen i alveolerna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoprotein
"Kolesterol har extremt låg löslighet i vatten, och kan därför inte färdas fritt i blodet. Istället transporteras det i blodbanan av lipoproteiner - proteinbaserade "resväskor" för fett med ett vattenlösligt yttre som bär kolesterol och andra fetter inuti. Lipoproteiner identifiera utefter vilka proteiner de bär på sin yta, och olika liproteiner transporterar kolesterol från olika destinationer till olika mål.
De största lipoproteinerna är de som transporterar fett från tarmarnas slemhinnor till levern, och kallas chylomikroner. Chylomikronerna transporterar framför allt triglycerider och kolesterol, både när kolesterol utvinns ur maten och när det utsöndras i gallan. Från levern släpps sedan LDL-partiklar, som bär triglycerider och kolesterol till kroppens celler. HDL däremot bär kolesterol från kroppens vävnader till levern, där det kan utsöndras. Både LDL och HDL kan delas in i underformer och storlekar."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Då kan man fråga sig, vad beror det på att masajerna har så låga kolesterolvärden, de äter ju stora mängder fett.
Enligt Mikaelj krävs stora mängder kolesterol för att transportera fettsyrorna i kroppen, vilket skulle vara anledningen till att mina kolesterolvärden stigit när jag övergått till lchf kost.
Är det kanske så att kolesterolhalten är helt genetiskt betingad?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man mäter kolesterol fastande för det första!
Sen så görs även kolhydrater om till fett, främst i form av triglycerider.
Av de gamla sätten att mäta blodkolesterol så lähgger man numera bara vikt vid LDL/HDL-kvot och halten triglycerider!
Numera anses APO-kvot vara den bäste mätmetoden att predictera farliga blodfetter!
Vad vi har sett så ökar blodfetterna som regel under ett halvår för att sedan gå ner och det är som regel de "goda" blodfetterna som ökar, dvs kvoten blir bra! Om man dessutom lyckas gå ner i vikt så brukar även blodfetterna minska!
Sen så är det som så att blodfetterna stiger naturligt med åldern upp till 60årsåldern och ett naturligt värde för medelålders brukar ligga på 7-8 i totalkolesterol!
"Framtidens blodfettsprov
Som diskuterats ovan är det ett problem att de farligaste blodfetterna - små täta LDL, inte syns särskilt mycket i ett vanligt LDL-prov. Som tur är finns en mycket bra lösning på detta problem. Varje LDL innehåller en upplaga av ett protein vid namn apolipoprotein B. Varje HDL å sin sida, innehåller en upplaga av ett protein vid namn apolipoprotein A1.
Man kan mäta mängden av dessa och man får därmed veta ANTALET LDL-partiklar. På detta vis får de farliga små täta LDL ett mycket större genomslag i värdet.
Det vanliga sättet att titta på detta prov är att ta antalet LDL och dela med antalet HDL. Detta prov kallas för ApoB/ApoA1. eller "apo-värde". Det har visat sig att detta är det allra bästa testet på blodfetter för att förutse risken för hjärtsjukdom, ännu bättre än alla värden i vanliga gamla kolesterolprover.
Provet hamnar vanligen någonstans under ca 1,5. Ju lägre desto bättre, under 0,7 räknas som mycket bra för män, under 0,6 hos kvinnor. Att äta LCHF-kost ger sannolikt i de flesta fall ett utmärkt värde."
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Här har du mer att läsa Om Masajer blodfett o kost;
http://www.kostdoktorn.se/massajer-och-fett-paradoxen
http://www.kostdoktorn.se/de-vasterlandska-sjukdomarnas-ankomst
Det finns en anledning till allt detta focus på blodfetter och denna heter Ancel Keys, fader till Lipidhypotesen!
Tack för din uttömmande förklaring, synd bara att vårdcentralen där jag bor inte vill kolla Apo kvoten.( Ingår inte i landstingets normer )
#15, Det beror nog på att deras kolesterolbehov är lågt helt enkelt eftersom dom lever så hälsosamt.
Ju mer kolesterol man behöve desto mer ser kroppen till att det finns i blodet. Ovavsett vad man äter.
Kolesterol har många positiva effekter, bland annat så reparerar det skador i celler, och vi västerlänningar har väl mycket mer sakdade celler än vad ett naturfolk har, så det är inget konstigt att vi har högre kolesterolvärdern.
Kolesterolet brukar gå upp i början när man äter LCHF, för att sedan sjunka när man har hållt på lite längre. Min teori är att det beror på att kroppen har hunnit repareas mycket mer och eftersom man äter bättre så skadas den inte lika mycket som tidigare, därför så sjunker kolesterolet efter ett tag på LCHF eftersom vi inte behöver lika mycket längre.
Sedan varierar det såklart mycket från individ till individ.
Varför det ökar för många i början på LCHF vet jag däremot inte, kanske det bara är kroppen som är ovan? Eller så sätter kroppen igång ovanligt många reparationsprocesser på en gång när den äntligen får lite vettigt byggmaterial?
Men i alla fall, högt kolesterol är ofarligt, det är inget man behöver bry sig om.

#18 Jag håller med i din förklaring.
Det högre kolesterolvärdet kan även bero på genetiska betingelser som har med vår vita hud och D-vitaminbehovet att göra….vi kanske har haft behov av mer kolesterol för att få mer av det exponerat och ombildat till D. Men även en mikrobteori skulle passa in då kolesterol är en viktig del av immunförsvaret.
Tyvärr verkar det finnas hur många teorier som helst angående kolesterol, ingen verkar riktigt veta.
De vettigaste är nog att strunta i kolesterolvärdet och leva efter sitt "sunda förnuft".
#20, Jodå, det finns många som vet. Problemet är att de som tror att de vet men inte vet är så många fler. Det betyder inte att man inte ska lita på de som verkligen vet.
Läs boken "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov, där har du en som verkligen vet vad han pratar om.
Även Ravnskov är ju förbehållsam när det gäller kolesterolvärden uppåt 8-9.

Att man har ett högt värde av totalkolesteril kan betyda ungefär vad som helst!
Kan vara det "goda" kolesterolet som är högt och då är det ett bra värde, det kan var det "dåliga" som är högt och då är det inte lika bra, eller så kan det vara både det dåliga och det dåliga som är högt och då är det viktigare att de är i balans!
Om det är många små så är det inte bra men om det är många stora så betyder det bara att du äter mycket fett!
Det är kolhydrater som gör de små farliga som kan vara en varning om att man kan få problem med hjärtkärlhäsan!
En artikel till som jag hittade;
"Att intaget av mättat fett varit konstant under hela 1900-talet samtidigt som hjärtinfarkter har ökat från i princip noll i början på århundradet till att bli den ledande dödsorsaken i väst i dag bekymrade inte förespråkarna för fetthypotesen.
För att bevisa fetthypotesen en gång för alla gjordes ett par mycket stora studier under 1970-talet. Man lät tusentals personer minska sitt intag av mättat fett och kolesterol under många år.
Kostnaderna för studierna var enorma, ibland drygt en halv miljard kronor. Jämfört med kontrollgruppen gav kostförändringar ingen minskad sjuklighet eller dödlighet, snarast tendens till ökad."