Shopping!
Ska upp till Stockholm om ett par veckor så jag undrar om någon har lust att delge mig lite tips. Jag har varit i Stockholm ett antal gånger så jag vill inte ha de där vanliga turisttipsen. Jag vill ha superrolig shopping, annorlunda saker, kanske butiker med stort "low Carb"-utbud eller restauranger med LC-inriktning. Kläder, inredning allt som är kul!
Tack på förhand!

Kanske inte är någon idé att åka till Stockholm… Verkar ju lite dött.
Har bott i 45 år i Sökholm, på slutet blev jag riktigt trött på det . Har blivit ett skogstroll å trivs bra med det, men har ändå koll på det mesta, saknar utbudet av mat. Kinesaffärer, hälsokost småplotter och sådant. Kläder har jag noll koll på, men det finns ju alltid billiga och "kuliga" saker när man går runt på måfå i city.

Hmmm, bor i Stockholmstrakten (norr om) men är inte inne i city så ofta.
Tror att LC-restauranger är det inte direkt gott om, de har nog inte nått Sverige alls ännu. Tyvärr. Om du ändå åker upp och strosar runt i city är Rooster ett inte alltför illa ställe att käka lunch på. Ligger på Regeringsgatan/Mäster Samuelsgatan.
Där kan man beställa kött med valfria tillbehör, sideorders. Det fanns två ok sideorders, tomater med mozarella och coleslaw. Dessa plus kycklingklubba plus cola light för 65 kr. när jag var där senast.
På Nybrogatan nästan uppe vid Östermalmstorg finns det en hälsokostaffär av det lite trendigare slaget där man även kan käka lunch. Kanske värt ett besök? Vet tyvärr inte vad den heter, men nån annan kanske kan bidra med namnet?
Ha det så kul!

Glömde ju, är du intresserad av tips på middagsställen också?
Ett helt ok ställe till skapligt pris är Bronco's Krog, som ligger på Tegnérgatan 16. Där väljer man köttbit, storlek, sås och potatis. Potatis kan på begäran bytas ut mot grönsallad. Som sås kunde man till exempel ta kryddsmör eller bearnaisesås, vill jag minnas. Helt ok för en lowcarbare iallafall. Lite rustikt ställe, trevlig personal.

Tack! Å du skogsstjrna; betyder detta att jag får äta middag tre gånger per kväll? Hurra!! Själv har jag hittat "Grill". Kött är ju alltid trevligt!

Absolut! :)
Nån verkar ha varit inne och städat - tack… ;)

Min oas i Stockholm är Rosendals trädgårdscafe på Djurgården. Där har de underbart fika (lite svårt för oss som inte äter mjöl och socker förståss…) men jag åt en otroligt god sallad med bacon och fetaost när jag var där i somras. De har dessutom en bod där du kan köpa kryddor och annat som odlats där. Allt är biodynamiskt odlat. Du kan säkert finna lite fina ovanjordsgrönsaker i tillägg. Samt växter.
Eller Hötorshallen eller Östermalmshallen. Där kan du frossa i mat - särskilt på Hötorgshallen. Du kan själv bestämma vad du vill köpa med dig att äta hemma, eller äta där. Inget LC ställe, men Kajsas fisk har otroligt god fisk och du kan välja bort potatis och ris.
Jag gillar mongolisk buffe, lite för lite fett men man kan ta bara kött och fisk. Finns en ganska trevlig uppe vid östermalmstorg.
någon gissa vem…
Numer pensionär i Nynäshamn

Har just kommit hem från en stund på stan med lunch och tänkte på dig! Jag har varit på Kungshallen och ätit Sashimi, dvs sushi utan ris. Jättemycket lax, tonfisk, tigerräkor, vanliga räkor, bläckfisk och tre andra sorter blandat. Mycket och gott. På Kungshallen kan alla få vad man vill och ändå sitta tillsammans en trappa ned.
Kungshallen ligger vid Hötorget där torghandeln pågick för fullt med högar av kantareller och trattisar, lingon och annat färggrannt.
Bredvid Hötorget finns PUB med trevlig shopping, bl a Kriss, Almia, Pagelle, Dea för oss med lite större storlekar (Jag vet inte vad du har) Sedan går man Drottninggatan ner och hoppar inte över Debenhams som har lite roliga engelska märken som man inte hittar överallt.
Efter det kommer stora Åhlens och Sergels torg. Då svänger man till vänster och går nedåt Hamngatan. Hittar nya ombyggda Gallerian med osockrad yoghurtglass och massor av butiker och mittemot finns NK, Zara m fl affärer. I Kungsan finns TGF (Thank God it´s Friday) där man kan beställa hamburgare utan tillbehör, stora och fräscha
Någon annan dag rekommenderas Östermalmshallen och skaldjur hos Lisa Elmquist! Och därikring finns också massor av rolig shopping.
Ha det så kul.
//Karin