Två veckor, kåseri
Jo, den här dagen. Hur var den? Vakna, ta sig upp, mata fåglar, får och barn. Stekte blodpudding serverad med lingonsylt. A o O mätta och glada, måste alla vara. Inför en liten resa till annan ort.
Själv fick ja ju då hålla till godo med smörstekt tonfisk serverad med majonäs. punkt slut.
Födelsedagsfirande. Glass av många olika goda sorter!? No,no socker!!! Maräng? Choklad? Godis? Läskedryck? no, no. En koppkaffe med en klick äkta smör.
Var in och handlade. Bacon big pack? Yes! :) Vispgrädde, renskav, viltskav, köttbullar? Och vad innehåller de? Pommesfrites? Och vad innehåller de? Okej, men jag äter inte av det. En påse majschips!!!:( Okej, det gillar jag, tycker mycket om. Och ni alla ni smaskar, knaprar, mumsar, prasslar…under en hel timmes bussfärd. Men inte jag!;) Inte ett enda chips!!! Haha jag har karaktär!!!Det var ngt nytt;)
Nej jag är så glad att min värk eliminerats. På bara två veckor. Jag vågar egentligen inte tro på det ,men jag vet ju att det sänkts. Jag vet ju att anklarnas fleråriga svullnad försvunnit. Jag vet ju att jag inte är sugen, att jag inte är så trött efter maten…
Och jag funderar och funderar. Visst sjutton kunde människor äta kolhydrater och socker i lagom mängd utan att bli sjuka. Vad är det här? Självklart är en nyanserad kost helt okej för människan! Vad ÄR det här?
Hur i hela friden kan det vara så att jag slipper arton negativa symtom för att jag undviker socker och kolhydrater???
Placebo?

Kan vara placebo men mest troligt att du har sänkt din glukos och insulinivå i blodet!
Grattis föresten!
"En teori är att den centrala störningen i metabolt syndrom är höga insulinvärden, eventuellt sekundärt till insulinresistens. Ett flertal studier visar effekt på de ingående komponenterna i metabolt syndrom av minskad mängd kolhydrater i kosten.[1][2] Detta sänker normalt insulinnivåer i blodet. Exempel på sådana kostmodeller är Atkins eller LCHF."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag gillar ditt kåseri, förstaklassigt!

Ursäkta zepp, för jag begrep inget av vad du har skrivit. Det är nog dags att sova nu.
Jag ska bli smal, rik och vacker!

Intressant #1
Tack #2
Begriper inte vadå #3
Vadå "tyst" ? #4
Era erfarenheter? Era tankar?
Och hur vad gör jag med mina tankar om detta i förhällande till barnens kost!!?
En frisk människa bör tolerera normal mängd kolhydrater. Av vilken anledning har vi blivit "sjuka" intoleranta??

Jag var så trött att jag fick Ingen ordning på alla svåra ord som Zapp skrev, har läst det nu efter en natts sömn och begiper lite bättre. Bra skrivet.
Jag ska bli smal, rik och vacker!

Jag skulle nog försöka få barnen att äta lchf också, så gott det nu går, så slipper de dina problem när de blir äldre. Men jag tror inte du behöver vara så strikt med dem, de ska inte behöva känna att de avstår, se bara till att de i huvudsak äter nyttigt.

Eh.. ja tanken var just det att några av oss har skador som gör att vi inte längre tolererar kolhydrater som fullt friska gör.. beteckningen på detta tillståd är vanligtvis Metabolt syndrom!
Och teorin bakom lyder som så att det är de höga glukos och insulinnivåerna som är den faktor som på lägre sikt verkar skadligt på kroppen genom att vara inflamationsskapande och nedbrytande på viktiga kroppsliga organ, bland annat!
"Sedan dess har han i ett antal studier undersökt kopplingen till olika delar i det metabola syndromet, ett tillstånd som kan ses som ett förstadium till typ 2-diabetes och en stark riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Insulinresistens, högt Blodtryck, bukfetma och blodfettrubbning är centrala yttringar. Dessutom har fler andra komponenter knutits till syndromet.
- Vi blev verkligen förbluffade, för nästan alla komponenter i metabola syndromet har fallit ut när vi har kopplat dem till ökad prostatavolym, säger Jan Hammarsten."
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/10/24/stor-kortel-foreslas-inga-/
Altså inte för att denna artikeln har något med trådskaparen att göra utan mest för att jag vill visa hur en del forskare tänker!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#0 - bra skrivet!
Sen är det nog som Zepp säger, att många av oss är "skadade" av för högt kolhydratintag tidigare i livet, så vi kan inte äta enligt tallriksmodellen. Förhoppningsvis ska ju inte barn ha hunnit bli så skadade, så de kan förmodligen äta lite kolisar.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk