Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3653 ggr
tinsan
0

minmat.net?

När jag sitter här och kollar igenom, hur jag kan räkna ut hur mycket av allt som jag äter på en dag är. Så verkar det som att ni använder er mycket utav minmat.net? stämmer det? eller vart brukar ni kolla upp sådant annars?

För nu har jag länge och flera ggr försökt att registera mig på sajten, men det kommer bara upp att det är "error" hela hela tiden. Jag har mejlat admin. som det stog i meddelandet att man skulle göra. Men jag har inte fått något svar?

Sen till min nästa fråga och fundering. Jag läste om en här på fokus som hade kört fakir ett tag med hjälp av kokosfett och protein drinkar, för att få fart på förbränningen. Vad säger ni om det? Kan det vara något för mig? känns lite läskigt att dricka protein.

Sen säger ni några här att man ska äta proteiner i den vikt man vill väga för att kunna gå ner i vikt? stämmer det… ska jag alltså äta 55 g protein om dagen då? det är ju inte alls mycket? hur mycket fett ska det vara då och hur räknar man ut proteinet ut fettet och tvärt om?

det är bara en massa krussiduller och räkningar om 80-80-20 hit och dit. Jag förstår bokstavligen ingenting.

Kan inte någon vänlig själv, ge mig en enkel lat hund, för hur jag ska gå till väga? och hur man räknar osv…

Väger 60 vill gå ner till ca 55.

Anders-S
0

Ställ undan vågen och strunta i att räknaUndvik stress!

Om du äter lågkolhydratkost, dvs. undviker sådant som har mycket kolhylhydrater, undviker fiber från frö/spannmål och fröskal, vegetabiliskt fett och oljor samt E-tillsatser behöver du inte bry dig så mycket om vikten. Det enda fett du behöver sträva att äta mer av är fet vildfångad fisk som innehåller mycket animalisk omega-3. Då får du samtidigt det protein du behöver.

När du avstår från kolhydraterna består din mat mest av protein och fett förutom vatten.  När man visar energifördelningen är vattnet borträknat eftersom det inte innehåller någon energi.  När du läser innehållsförteckningar så inkluderas vatten!    

Sajten minmat.net är ett utmärkt hjälpmedel för att jämföra den kost du åt tidigare med den du nu övergått till.  Finns dock ingen anledning att sitta och analysera det man äter varje dag när man blivit van vid naturlig mat.

Ät mat, inte industriprodukter eller avfall.  Riktigt kött, fisk, ägg och mejeri är bättre än proteindrinkar och -pulver som mest innehåller tillsatser.

Aniara4
0

Observera att protein inte är samma sak som proteinkälla. Kött brukar (otillagat) innehålla runt 20g protein/100g, en del fett, och mestadels vatten. För att få i dig 55g protein måste du äta t.ex. närmare 300g rent kött (om du inte äter något annat med protein alltså, ägg eller ost t.ex.). Mängden 1g/kilo kroppsvikt är dessutom ett MINIMUM. Den som tränar mycket bör äta uppemot 2g/kilo.

Man kan använda Minmat för att räkna ut sitt dagsintag utan att logga in, på http://minmat.net/counter.php , man kan bara inte spara sina lisor då.

I övrigt håller jag med Anders-S. Krångla inte till det med en massa specialvarianter i början, utan dra ner på kolhydraterna och ät mestadels protein och fett till du blir mätt. Om det om ett par månader inte verkar funka för dig kan du börja fundera på att "tweaka till" kosten.

Sen är det inte säkert att din kropp och du har samma uppfattning om vad som är din idealvikt. Eftersom du inte tycks ha någon övervikt (om du inte är mycket kort) kan det mycket väl hända att du blir smalare och fastare samtidigt som du står still i vikt eller rentav ökar om du får mer muskler. Så strunta i vågen och känns efter hur det känns, mät med måttband om du absolut vill ha ett objektivt mått.

tinsan
0

OK! tack så mycket! :) vad glad jag blir av den här sidan. Ni är alla så snälla och hjälpsamma!

Jag ska gå efter era förslag nu.

Det är ändå tråkigt att jag inte får något svar ifrån admin. på minmat.net.

Skulle vara roligt att få en liten hum och hur mycket man äter under en dag ändå…

så jag ska alltså inte tänka på kalorier?

hur vet jag hur mycket kcal som jag ska äta varje dag? vill ju inte överäta.

Ska bege mig in till stan och köpa kokosfett och börja äta det också… har läst på flera trådar här att det är jätte effektivt mot förstoppning :D vilket jag har haft problem med under en låååååång tid….

Har ni något tips om hur jag ska använda det? kan jag bara äta det raktuppochner????????

Zepp
0

Man brukar säga att 2000 Kcal per dag igenomsnitt är vad en normal frisk vuxen person behöver för att vara vikstabil!

Något mer om man är man och aktiv något mindre om man är kvinna och inaktiv!

Antar att det varierar på grund av kroppstorlek, ålder och ämnesomsättning och vill man gå ner bör man nog ligga lite under!

Men.. vi rekomenderar egentligen att man gör tvärs om, kollar hur mycket man behöver äta för att bli mätt och nöjd och utgår från det eller helst struntar i kalorier och litar på kroppens egna signaler om hunger/mättnad!

Det är svårt att sia om hur många kalorier kroppen tar från fettlagret, men för att det skall ske bör man äta mat som kroppen är anpassad för så signalerna fungerar!

"Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilka signalerar att den är tom. Bland de hormoner som styr hunger ingår bland annat:

Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat (prova att äta några matskedar smör utan något till) och fyllnadsgrad av matsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll. Atkinsdieten till exempel spelar mycket på insulinets betydelse för mättnaden."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger

Jag tar cocosfettet i kaffe och te, ibland steker jag i det oxå, men föredrar smör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

maubell
0

Tinsan

Jag har också försökt registrera mig på Min Mat, men får bara error, går ej skicka. När jag provar gå in med mitt användarnamn och e-postadress, så får jag felmeddelande att usernamn exists alt e-mail adress exits. Jag har också mailat adm men inte fått något svar. Min Mat sidan verkar bra om den hade fungerat. Jag har provat lägga in dagsintag utan att vara inregistrerad, men det är besvärligt att söka i Livsmedelsvekets långa lista. Helst vill jag ha en lista över det jag vanligen äter.

Jag är typ 2 diabetiker och har ätit enl LCHF i 9 månader och gått ned ca 11 kg, så jag vet ju vad manska äta, men tycker ändå att det vore intressant att se fördelningen i %.

Fungerar Min Mat sidan för alla er övriga ?

JAUS
0

Registrerade mig nyligen på minmat, och fick något felmeddelande vid registreringen men lyckades ändå loggga in. Kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde.

tinsan
0

Hmm…. men är du inlogga på ditt konto och så nu? så att det inte är där du kan gå utan att vara medlem?

JAUS
0

Ja, jag kan logga in.