Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 2298 ggr
[Anega]
0

Fett beroendeframkallande?

Kollade på TV i går, 3:an, på nåt program där en svenska åker runt i USA och gör program om överviktiga människor. Hon kommenterade deras matvanor, att de åt massvis med beroendeframkallande socker och fett. Att socker är beroendeframkallande är väl allmänt accepterat, även utanför LCHF-kretsar väl? Men fett? Ja, jag vet ju att ingen här är fettskrämd men jag har aldrig hört i något sammanhang att fett är beroendeframkallande.

Marylojs
0

Nej det är rent struntprat.

mariech
0

Jag trodde det förut, har alltid haft några kilo för mycket och alltid älskat fet mat, bara det att den feta maten innehöll potatis och en massa andra kolhydrater tillsammans med fett. Fick alltid ett sug efter mer av den maten förr, och trodde förstås det var fettets fel, men det ser jag nu att det inte är så, jag äter mer fett än förut men inga kolhydrater i form av potatis mm och jag känner absolut inte det suget jag kände förut. Så visst stämmer det att kolhydrater och socker väcker sug.

Aniara4
0

Tja… jag är beroende av syre också. Ser inte det som nåt stort problem! (Utom när jag dyker)

Men jag har aldrig upplevt något okontrollerbart sug efter fett. Aldrig klätt på mig igen efter att jag bytt om till pyjamas bara för att åka till närmsta 7Eleven och köpa smör. Aldrig irrat omkring i lägenheten med en sprängande huvudvärk och vridit mina händer, känt mig svag och inte för mitt liv kunnat koncentrera mig, bara för att jag försökt avstå från en skiva fläskkarré.

Anna-fd-137kg
0

Förlåt Aniara men det var underbart beskrivet och jag skrattade så gott!

Mest för att jag känner igen mig i beskrivningen men att det det handlat om socker men tänk om det varit fläskkotletter jag hade haft i mina godisgömmor istället. Näe, det är inte fett som är problemet för mig heller…

Fnyfniken
0

Problemet är väl kanske att socker och fett förekommer samtidigt i så många produkter. Claude Marcus påstår ju att fett är beroendeframkallande. Att ge fett till en överviktig är ju som att ge knark till en drogis, enligt honom.

missaz
0

Håller med övriga här; fett är inte beroendeframkallande! Tror som #5 att detta kommer ur att "beroendeframkallande" mat som är fet brukar vara full av kolhydrater (som tex. strips, mjölkchoklad, glass osv).

dufva
0

Intressant program förresten men fel slutsatser drog dom förstås och skyllde mycket på det stackars harmlösa fettet som vanligt… Glad

Nej fett är absolut inte beroendeframkallande utan snarast tvärtom vilket ju dom flesta LCHF.are märker efter ett tag..

Man blir helt enkelt väldigt mätt och nöjd länge av fett samtidigt som ev sug efter kolhydrater avtar..

LatMask
0

Menade man kanske att det var kombinationen socker plus fett som var beroendeframkallande? För i så fall kan jag nog tycka det låter vettigt.

missaz
0

#8 Jag tror helt enkelt att det är kolhydraterna som är beroendeframkallande - inte kombinationen.

Kalle-B
0

Jag har heller inte hört att fett skulle vara beroendeframkallande.

Att socker är beroendeframkallande är väl inte bekräftat mer än på djurförsök tror jag. Men det verkar ju troligt att det är så även för människor. (Även om det finns vissa proffessorer som "vet" att det inte existerar nåt sockerberoende.)

Luccy
0

I mitt förra liv fLCHF då gick jag på fralla med kallt lätta på o är det möjligen det dom syftar på så kan jag stryka under med att det fettet kan man bli heltokig av Tungan ute

Jag slutade till o med att baka hemma pg av att det vart mest fralla o själv åt jag halva plåten med endast ett tjockt lager lätta på, kunde inte sluta.

parsley
0

Med fet mat i det här sammanhanget avses förmodligen chips, pommes-frites odyl. Matvaror som är och känns feta, men innehåller mycket kolhydrater. Så är man beroende av fett och fet mat, så är det kolhydratsinnehållet man vill åt.

LaSadie
0

Nu är inte Anna Skipper den säkraste källan, men i ett avsnitt så var det så att man kan känna sug efter en viss produkt bara för den innehåll ngt ämne (inte socker) som kroppen blev beroende av. Det var ngt kemiskt framställt fett typ. Minnet är inte det bästa men det lät vettigt då :D

missaz
0

#12 Gillar inte Annna Skipper, men det låter faktiskt troligt att det finns kemikalier som är beroendeframkallande i margariner. Det finns ju så mycket skit i dem så….

Anna-fd-137kg
0

Kolhydrater är rätt trista smakmässigt utan tillbehör, men pasta med en fet sås till är däremot ganska gott i de flestas munnar. Flört

Det kanske därför kopplingen görs?

Pasi
0

#15 Tror som du!

#3 Skrattande

Adur
0

Hm, ja, det är är rätt ofta som jag går och längtar efter en kopp te med en redig klick kokosfett i, så jag kanske har blivit beroende? Glad

Men vi behöver ju fett. Kan man rent definitionsmässigt vara "beroende" av något livsnödvändigt?

Annars tror jag som de övriga - att man är beroende av kolhydratstinn mat som ändå klassas som fet. Chips, pizza, pommes och sånt.

Zepp
0

Som regel är det bara socker o alkohol som ger en kick (belöning) i hjärnans belöningsystem, men man kan vara beroende avv annat för det, men då är det mest psykologiska kopplingar mellan något och välbefinnande!

Sen kan man ha felkopplingar oxå;

Någon sa när dom interjuvades om att Annikas kostråd blivit godkända av Socialstyrelsen;

Va bra då kan man äta chipps o pommes igen då fett är hälsosamt numera!!  Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.