Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4754 ggr
linneaennil
0

Känner mig så lurad

Jag har nu förstått att LCHF har räddat livet på mig.

Innan var jag vegetarian, och trodde att detta var bra för hälsan. Jag åt sojaprodukter, quorn, bönor och nästan inget mättat fett eller kolesterol överhuvudtaget.. Och jag mådde skit. Min diabetes hade verkligen gått åt skogen - doserna var på tok för höga och jag hade allvarliga hetsätningsproblem. Men jag kopplade inte detta till min "hälsosamma" livsstil förrän jag läste om LCHF.

Tack, vilken makt det än var som fick mig att öppna ögonen för denna livsstil. Jag mår så mycket bättre, och jag är rädd att den förra kosten hade blivit min död om jag inte ändrat på något.

Jag vet inte varför jag skriver detta i forumet, men kanske finns det fler som känner igen sig? Folk som verkligen gått in för att äta riktigt hälsosamt, för att sedan inse att de ätit en direkt farlig kost?

Ha en trevlig kväll

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Magica1970
0

Här är en till :) Fast jag var varken vegetarian eller diabetiker när jag började, men märker ändå en gigantisk förbättring av min hälsa.

Grattis till våra nya liv :D

finntroll
0

Jag förstår din känsla så väl och delar den med dej! Jag har också känt mig grundlurad av "de goda" kostråden och hela hälsovårdssystemet - som jag själv jobbar inom - då jag insett hur det ligger till. Vem och vad kan man lita på? Som tur har jag hittat denna kost nu, men tänk om man skulle ha gjort det tidigare? Hur mycket lidande man skulle ha sluppit…. Lycka till!

Trulte
0

Jag håller ochså med dig och förstår hur du tänker. Jag har ochså försökt att följa dessa kost råd, men har haft stora problem med sockerberoende och överätande. Har alltid varit rädd för fett och varvat mellan att inte äta något fett till att överäta det + socker och kolhydrater. Lycka till!

Sheena
0

Håller oxå med dig, har inte ätit lchf särskilt länge men känner redan vilken stor skillnad det gör rent fysiskt. Typ 1 diabetiker sen 15 år tillbaka och har hela denna tiden tydligen fått felaktiga kostråd av alla dessa dietister man talat med samtidigt som läkarna hela tiden kommenterat min vikt, även fast jag inte har mer än 10 kg övervikt. Men det är ju inte direkt uppmuntrande och inspirerande att ständigt höra hur fel man gjort även fast man försökt följa deras råd så gott man kunnat och ändå vart för tjock och haft för dåliga värden. Hopplöst!! Hoppas verkligen att vården kan ta till sig det här med låg-kolhydratkost snarast för alla övriga patienters skull. Alltför många litar ju tyvärr blint på läkarnas ord.

Maia
0

Tack för att du delar med dig – och att ni alla gör det – det är så starkt att höra!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

Jag säger också tack för att ni delar med er!

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

*Jag flyttar tråden från Hälsa till gruppen för Hälsovinster*

mamski
0

Här har du ytterligare en vegetarian som blivit omvänd Glad! Känner mig också lurad, precis som du! Jag var t.o.m. vegan en period, för att jag trodde att det var ännu mer hälsosamt. Jag skulle kunna skriva en hel bok om hur jag känner inför detta med hälsokoströrelsen som så oflorerat har fått folk att tro att vegetarianism både är hälsosamt och miljövänligt!

Jag är helt övertygad om att mina 16 år utan kött (nåja, de tre sista åren åt  jag i alla fall fisk och skaldjur, för att få i mig mer Omega3) har skadat mig och min kropp. Har nog egentligen lidit av svår proteinbrist, utan att jag märkt det. Tror att det kommer att ta tid innan jag fungerar som jag ska.

Tycker synd om de tre sista barnen som tvingades ligga i en vegetariskt ätande mammas mage. Det är fantastiskt att de har klarat sig!

Blir också förbannad över att begreppet "hälsokost" har blivit lika med vegetarisk mat.

Vi kanske ska bli förbannade ihop, du och jag, linneaennil Skrikandes Flört!?

Zepp
0

Lars Wilsson har skrivit boken "Välfärden ohälsa" och där tar han bland annat upp varför vi har svårt att leva helt på vegetabilier!

Här är et utdrag ur boken;

http://pagina.se/bok/72411384/72411384.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

andreas0
0

Jag kan också rekommendera "Välfärdens ohälsa", en enormt bra bok.

Pasi
0

Jag känner igen mig och har känt mig väldigt lurad även om det handlar om Pauluns GI-kost och inte veg-kost. Jag blev bara sämre och sämre ju mer hälsosam jag försökte vara.
Misstänker att jag inte suttit upp idag om jag inte hittat LCHF….därför är det ganska lätt att bli lite lyrisk ( speciellt när man börjar glömma hur lurad man är).Flört

mamski
0

Zepp, har läst utdrag ur boken om just vegetarianer och det var bl.a det som fick mig att börja tänka om!

På tal om miljövänlighet, kan man inte på nåt sätt få folk att fatta att det bara är kor som äter spannmål som släpper ut farliga metangaser. Att när korna äter gräs produceras inga såna gaser. Att spannmål inte är bra för kor heller.

Förresten måste väl ett antal tusen icke-fisande lchf-are så småningom börja påverka växthuseffekten åt det positiva hållet Glad !?

kaisakavat
0

Känner igen mig lite.. Jag är väldigt tacksam för att jag hittat LCHF.

Särskilt tacksam mot Sten Sture Skaldeman, vars (rosa) bok jag hittade i en bokhandelshylla för tre och ett halvt år sen, när mitt hopp i det närmaste var helt ute.

Sen är man ju rätt glad över KIF också!

munchausen
0

KiF, Skaldeman, Eenfeldt o Dahlqvist kommer jag i framtiden vara skyldig mitt liv och min hälsa.

Jag har visserligen bara varit laktoveg något år i min tonår, men det var efter den sejouren mitt sockerberoende verkligen utvecklades.

Jag var runt 16-17 och blev av veggomaten konstant sugen o hungrig - började småäta kakor, bullar, choklad, glass och snacks nästan varje dag.

Sedan dess har jag fört en misslyckad kamp mot kilona och sötsakerna, tills i början av detta året - då jag bestämde mig för att satsa 100% på lchf.

Nu blir jag inte ens sugen om jag är på kalas o de serverar prinsesstårta - ett av mina tidigare värsta knark.

Tack! Utan er hjälp och de tidigare nämnda + alla andra de som kämpar för njutmetoden mot dödsmedelsverkets kostreligion t ex ravnskov, litsfelt, sundberg, airam m fl. Skrattande

Emea67
0

Säger också tack för att ni delar med erSkrattande

Själv är jag också överlyckslig för att jag hittat denna kost för min hälsa och mitt välmående har blivit bättre och jag går ner i vikt som var den första anledningen till att jag började. Har pövat allt utom operatin men inget har hjälpt förutom LCHF och där har jag fått hälsovinster ocksåSkrattande

Då pratar jag om dietister, mediciner, vv och GI endast denna kost har gjort att jag blivit av med sötsuget och känner mig mätt och belåten!

Labbematte
0

citat Mamski "På tal om miljövänlighet, kan man inte på nåt sätt få folk att fatta att det bara är kor som äter spannmål som släpper ut farliga metangaser. Att när korna äter gräs produceras inga såna gaser. Att spannmål inte är bra för kor heller.

Förresten måste väl ett antal tusen icke-fisande lchf-are så småningom börja påverka växthuseffekten åt det positiva hållet Glad !?"

Fast tyvärr verkar det som om många här inte verkar bry sig om miljövinster eller välfärd för produktionsdjuren…

I en ägg-tråd som jag läste var det ju nästan ingen som valde eko-ägg och gör man inte det tror jag steget är långt till att köpa svenskt naturbeteskött.

Det är jättesynd, för ökar man bara sin konsumtion av kött- särskilt nöt och gris från konventionella metoder DÅ gör man verkligen miljöskada. För att inte tala om hur de stackars grisarna har det som kastreras utan bedövning etc…

Vill bara passa på att varna för att handla sydamerikanskt kött- (även fast det är det enklaste naturbeteskött man kan hitta) nästan en tredjedel av de totala utsläppen av CO2 ekvivalenter från världens animaliska livsmedelsproduktion kommer från avskogning- speciellt i sydamerika.

olsson---
0

Jag är inte strikt LCHF-are, men har fått en helt ny syn på mat och ändrat mina matvanor ganska mycket efter att jag blev nyfiken och provade LCHF i en mer strikt form under en månad förra året. Och jag tycker att jag mår mycket bättre nu när jag dragit ner på kolhydraterna och, framför allt, äter mer fett.

Det jag ville säga på temat "lurad" är att jag verkligen kände mig så under min graviditet för några år sedan. Jag var supernoga med att äta "rätt" (enligt SLV:s rekommendationer) vilket innebar att jag under de första månaderna åt ganska mycket frukt (som mellanmål) och naturligtvis fettsnål mat. Jag frossade aldrig i någonting och tränade till och med, men gick upp 0,5 kg i veckan, rent linjärt, under hela graviditeten från vecka 5. Det är klart att man går upp i vikt i alla fall, men resultatet efteråt var att jag hade fem kilo rent fett kvar, trots min "nyttiga" kost! Där fick man för att man skulle vara så duktig…

Det som irriterar mig lite så här i efterhand är att jag verkligen gick emot min egen kropp. Jag hade som sagt inga direkta sug, men däremot kände jag kraftig motvilja mot pasta, ris, bröd och potatis. Det smakade kartong, eller liksom ingenting, och bara växte i munnen. Och det satt jag ändå och mer eller mindre tvingade i mig eftersom det ju var så himla nyttigt, och kroppen ju behövde det, enligt gällande rekommendationer.

Jag hade på den tiden aldrig hört talas om LCHF eller stenålderskost eller något åt det hållet alls, så jag tolkade det bara som att anledningen till att jag bara kände lust att äta kött och gröna grönsaker uteslutande var att jag behövde järn, folsyra och så vidare. (Fett kan jag inte direkt påstå att jag kände något sug efter.)

Nu är inte detta något jag går och grämer mig över, men om jag skulle få fler barn så tänker jag verkligen inte sitta och trycka i mig kolhydrater mot min vilja. Min kropp var ju så smart och talade om för mig vad den ville, och inte ville, ha - en eventuell nästa gång ska jag lyssna på den. Kanske hade jag då också sluppit en del av de där fruktmellanmålen som ju blev räddningen under de värsta blodsockersvängningarna.

clajo
0

Sällar mig till de lurades gäng. För min del har detta lurendrejeri lett mig till jojo-bantning och att gå från mullig till 35 kilos övervikt. För att inte nämna all frustration, självplågeri osv…..

Nu har jag gått ner över 15 kg och får må bra samtidigt som kilona minskar. Dessutom har jag lyckats hålla fast vid denna "diet" i över ett år, vilket säger en hel del.

Margareta
0

Jag blev Viktväktare 1977 och var ganska strikt till 2000, även under grav och amning tre gånger.

I say no more…

Luccy
0

Cool VV gav mig 30 kg, det kallar jag lurendrejjeri.

LCHF har fått mig o sluta tröstäta o det är alltid en början. Jättekul när medlemmar skriver om sina "vinster" det är så peppande.

zyxel
0

Jag har oxå provat viktväktarna och pulver och annat, med skiftande resultat. Men vilken skillnad nu, sockersuget är borta, jag känner mig mycket starkare och piggare och gladare! Halva övervikten är dessutom snart borta och det gör ju ingenting precis….

linda85
0

Föredetta viktväktare,vegetarian och utbildad kostrådgivare. Insåg för ett tag sedan att en kost som leder till sötsug och att aldrig känna sig mätt inte kan vara rätt väg att gå. Är nu omvänd för gott, och är så tacksam för detta forum med alla människor som delar med sig!