Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3416 ggr
Dorella
0

"Rekommendation från Viktklubben"

Detta står att läsa i ett nyhetsbrev från viktklubben på Aftonbladet:

---"Det inte bara är energiintaget som spelar roll för formen, utan också VAD du äter. Ät allsidigt så att cirkeldiagrammet ser bra ut. Låt tekniken på sajten hjälpa dig.

Enligt svenska rekommendationer hur vi ska äta, bör till exempel max 30 procent av vårt dagliga energiintag komma från fett. Äter vi mer fett än så (om exempelvis uppåt 50 procent av vårt dagliga energiintag utgörs av fett) kommer kroppen förstås att lagra överskottet. En stor del av detta kommer att lagras inne i musklerna. Det kan göra att musklerna får svårare att ta upp kolhydrater, vilket kan göra att du orkar mindre och får sämre energi. Dessutom är det inte bra för hälsan. För att du ska lyckas så bra som möjligt i ViktKlubb.se vill vi därför än en gång påminna dig: tänk på vad du äter."---

Man kan undra vad det finns för underlag till påståendet att musklerna inte kan ta upp kolhydrter när det finns mycket fett där?? Och att man därmed orkar mindre??

Har någon en kommentar angående detta?

mikaelj
0

Tvivelaktiga påståenden utan grund.

(varför skulle kroppen bara lagra ett fettöverskott om man kommer över 30E%?)

Kalle-B
0

Oj oj så korkat. Så om man minskar på sockret o äter mer fett så blir man fetare..??? Oberoende av antalet kalorier dessutom??Förvånad

Men jag fullkomligt älskar när Aftonbladet klantar sigSkrattande - igen o igen o igen o igen…

Fattar inte hur folk kan köpa den. (iofs läser jag det som handlar om kropp o hälsa på nätet, kan inte låta bli.)

Aniara4
0

Moahahahahahahaha!

missaz
0

Haha! Ja, de verkar ju ha absolut noll koll på detta! Kul! (fast mindre kul kanske att människor faktiskt kan ta detta på allvar… hmm…) Obestämd

Kalle-B
0

Allt fett över 30% är alltså överskott? Är det beslutat av Livsmedelsverket? Skrattande

missaz
0

#5 Ja, käre värld vad jag skulle ha gått upp i vikt då!!! Eftersom jag äter ca 75E% fett per dag bör jag ju ha lagrat in 45E% om dagen i min fettreserv!!! Det blir nog en hel del på 10 månader….

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Pasi
0

Israelstudien studerade just fettintag på 40%, 30% och fettsnålt…25% kanske. De som åt 40% gick ner mest i vikt OCH fick bäst hälsa enligt SLVs egna hälsoparametrar (kolesterol, Blodtryck och annat).
Kan du inte skicka en fråga till viktklubben om hur detta kan komma sig då det motbevisar deras kloka råd?

Inlagrat fett, dvs intramuskulära triglycerider hindrar inte orken utan tvärtom ökar den…..något som idrottare har nytta av och därför försöker uppnå/öka.Glad

Maia
0

"Äter vi mer fett än så (om exempelvis uppåt 50 procent av vårt dagliga energiintag utgörs av fett) kommer kroppen förstås att lagra överskottet.  "

Jag undrar var mitt fett har lagrats då…

- - -

Rent språkvetenskapligt är ordet "förstås" i den här meningen en så kallad "häck". Ordet vädjar till oss, att vi ska hålla med (= "det förstår ni väl också?") och samtidigt är det en liten brasklapp som säger "jag vet egentligen inte vad jag talar om, men jag tror i alla fall att det är såhär".

Otroligt dumt att skriva "förstås" där, hahaha!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

ekorren
0

Hahahaha! Ja, just ordet "förstås" gjorde det hela komiskt. Skrattande

Bra sagt Maia!

/En före detta (som tur är!) medlem i ovan nämnda klubb Skäms hehe Flört

elize-l
0

Vänd på det, var hittade min kropp allt fett att samla på när jag knappt åt något ??

maxiq
0

Kan verkligen fett lagras inne i musklerna? Jäklar vad biffig man skulle bli om biceps och triceps skulle fyllas med fett!

Obestämd

Margareta
0

Jag säger som elize-l -

Var-i-all-världen kom mina 30kg övervikt ifrån när jag åt VV-fettsnålt i över 20 år??????

Det innebär 3 tsk rent matfett om dagen oavsett man måste äta det på sängkanten eller ej. Därutöver magraste val i alla lägen vad gäller alla former av livsmedel.

Numer pensionär i Nynäshamn

Maia
0

#12 Precis! Exakt! Det är ju det som är det mystiska. Hur kan jag väga så lite nu med allt detta fett i maten och så mycket förr, helt utan fett? HUR?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

elize-l
0

Sen nästan 1 år tillbaka äter jag massor med gott fett och proteiner, står visserligen still i vikt just nu men jag går iaf inte uppåt =) 16 kg har jag tappat bort på vägen.

Undra om fettfrågan har med matematik att göra…matematik är det ända jag kan komma på som är lika märkligt =)

Pasi
0

#13 Upp till 20g IMT/kg-muskel hos en toppidrottsman…kanske mer hos en fettdriven….så nån överdriven biffighet lär man inte få.

maxiq
0

Nähäpp! Det är tydligen bara magmuskeln som kan innehålla mer.

Rynkar på näsan