Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6784 ggr
Hotlips
0

Fritera ?

friterad ost

- tycker jag låter som ett smarrigt fredagsgodis. Tänkte rulla ostkuber i äggula, sedan rulla dom i pulverparmesan till ytan är torr. Men- vad ska jag fritera i, funkar det med kokosfett- det billiga i silverpaketet?

Borde väl unvika de veg. oljor som finns i butiken som kallas frityrolja, med tanke på omega6.

Mottar gärna tips på annat gott att fritera.

andreas0
0

Om det fungerar att fritera i kokosfett så bör det nog vara ett av dom bästa tänkbara valen

Så vitt vi vet så finns det inga konkreta bevis för att silverpaketen skulle vara dåliga på något sätt, annat än enstaka erfarenheter från folk som tycker att dom inte smakar lika gott, och någon som blev illamående av silverpaketet men inte blev det av ekologisk kallpressad kokosolja. Själv skulle jag nog kunna tänka mig att fritera i silverpaketet, men om jag t.ex. skulle ha det i kaffe eller liknande skulle jag hållt mig till dom kallpressade ekologiska.

Du får väl testa helt enkelt, rapportera gärna hur det går, det är nog andra som är interesserade.

Ghee kanske är en tänkbar kandidat också, men det blir lite dyrare än silverpaketen.

mikaelj
0

Jag har friterat ost, fast utan ägget, i kokosfett. Funkar finfint. Knaprig ost är gott.  Skall prova med ägg vid tillfälle.

Skrivfeber
0

du kan även rulla osten i lite svål, jag brukar fritera i olivolja eller rapsolja (tror det är den som är godkänd), funkar det med. Me då bör du låta dem rinna av lite på en pappersklädd tallrik. (olivoljan ger ingen smak till det du friterar)

[Pennylane1]
0

men härinne "predikas" det att man itne ska hetta upp vare sig oliv eller rapsolja om jag fattat saken rätt, har med oxidering att göra tror jag, nån annan kan säkert förklara eller tala om att jag har fattat fel!Flört

Hotlips
0

Ja, har nu vart och handlat , köpte silverpaketet och tänker testa att fritera i det idag.

Har även en gammal mjuk fransk ost i kylen, kommer inte ihåg vad den heter, ska prova slänga den i fritösen också.

Jag tror inte på oliv- eller rapsolja, tempen i fritösen är väldigt hög 170-190 grader.

Skrivfeber
0

jag kör inte i firtösen, kör gamal hederlig kokpanna i aluminium eller en stekpanna i gjutjärn med hög kant, eller wooken Flört

hmm har aldrig lyckats få min olja oxiderad, under min tid som kock, fast vad vet jag. Alla gör som de själva känner funkar bra Glad (jag kan ju ha fel enligt någon och rätt enligt andra)

hur mycket kokosfett behövs egentligen för att fylla en fritös ? Blir det inte mycket (jag är bara nyfiken, har aldrig ägt en fritös och vet inte riktigt hur man gör med dem).

Skrivfeber
0

ok jag ger mig.

Mamma sa att kokosfett är bäst till fritering då det tål jätte hög värme, hade ingen aning om det. Jag håller inte med mig själv längre, utan använder också kokosfett till fritering. Oskyldig

hmm verkar som mamma alltid har rätt.Obestämd

mamski
0

Ister kanske kan funka till fritering?

Hotlips
0

Nu har jag mumsat på mina nyfriterade ostkuber. Tja, kubformen försvann ju lite, men gott och krispigt blev det. ett glas torrt vitt till…de e ju fredá.

Använde silverpaketet, de gick åt 2,5 paket att fylla fritösen till strecket, tur att jag kan använda oljan många ggr.

Funderar lite på alternativ frityrsmet, kanske finriven aubergine

blandat med äggula? Suger nog åt sig olja också?

får prova mig fram en annan dag.

mejram
0

#7 Ja, mamma har ALLTID rätt när det gäller matlagning Skrattande

Själv steker jag numer alltid i kokosfett eller ister, smör används som krydda efteråt, olja till dressing och majonnäs.

#9 Kan man inte fritera auberginen direkt i tunna skivor också? Alternativ till chips?

SvartKaffe
0

På 70-80talet var det poppis med fondue. Då använde jag alltid kokosfett (det vanliga silverpaketet) för det tål högst värme.

Det var ett trevligt sätt att umgås, man hann prata och skratta medans köttet friterades. Lite olika skålar med tillbehör till att plocka ur efter behag. Egentligen borde det vara exemplarisk LCHF-mat, det är kanske dags att leta reda på fonduegrytan igen…

[Pennylane1]
0

vi åt ostfondue härom dan, det är toppen, vi doppade räkor och lite paprika och roladsdjävlar

mejram
0

roladsjävlar???

Fondue är en stor del av min uppväxt, det åt vi ofta. Med sambalmajonnäs, aioli och currymajonnäs. På sexårskontrollen på bvc frågade läkaren vad min favoritmat var, han väntade sig väl köttbullar eller pannkaka, men jag gillade fondue, jag Skrattande

[Pennylane1]
0

ursäkta stavade fel Flört Rolandsdjävlar menade jag…

Melindrea
0

#14 Vad är Rolandsdjävlar?

Inkanyezi
0

Rolands djävlar är en korv.

Bookjones
0

Fritera kycklingvingar tills skinnet är knaprigt och vackert brunt och dränk i 50-50 smält smör och tabascoblandning. Doppa i mögelostdressing och servera med selleriskälkar….

Buffalowings! Perfekt LCHFmat.

Mumrikshumla
0

Wow!! Har aldrig tänkt på att man kan fritera saker! Älskar friterat!

Man borde ju kunna fritera det mesta i bara olja? Scampi, halloumi?

andreas0
0

#18, Det är väl bara att testa. Smält kokosfett/kokosolja är antagligen den oljan som är bäst att fritera i.

Agyr07
0

Tidigare brukade jag fritera kaffebröd (typ klenietter) Då använde jag alltid antingen kokosfett eller ister. Blev jättegott.

Nu ska jag ta framfritösen igen och testa fritera ost och kyckling och andra smarriga rätter.