Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3112 ggr
jobi55
0

Hur gör ni?

Hur gör man i min mat….om jag äter stekta ägg till frukost ska man då skriva in typ in vad 3 råa ägg väger + smöret man har att steka i eller går man på stekta ägg och struntar i det smör man steker i

Kött skriver ni in det innan det är tillagat eller är det den stekta vikten man går efter….

Hur gör ni med kaffe skriver ni in det oxå eller går det utanför…..o är det bästa att gå efter gram eller procent.

Jag ska köra på stenhårt nu men måste få in lite input i min mat som jag inte fattat för jag tror jag ätit fel

Aniara4
0

Jag skriver in varje ingrediens för sig. för Livsmedelsverket vet ju inte hur jag steker mina ägg! Väljer man "köttfärssås" och tittar på kolhydratinnehållet så är det tydligt att de har ett HELT annat recept än jag.

Kött skrivs in rått. Det är dessutom oftast lättast eftersom det står på paketet hur mycket det väger, så uppskattar man om man har ätit halva, en tredjedel eller vad det kan vara. Väger gör jag aldrig.

Kaffe skriver jag in, även om det gör ganska liten skillnad även för mig som dricker två blomvaser per dag (jättelattemuggar). Men jag är rätt noga av mig också.

jobi55
0

Aniara ..tack ..men hur mycket räknar du av för äggskalen då, eller tar du hela ägget med skal o allt i vikten..

Hur gör du om du lagar mat till fler än dig när du beräknar eller lagar du din mat för sig…. för närvi gör köttfärssås så blir det ju till min man oxå o kanske på 600 till 800 g färs

Mervi
0

Jag kollar på paketet vad äggen väger på ett ungefär och kör med det. Lite för pilligt i min smak att räkna bort skalet.

När jag gör maträtter till flera så uppskattar jag mängden och kollar hur många portioner det blir , allt på ett ungefär. Man kan ju inte hålla på och väga portionerna, det blir för jobbigt.

jejjja
0

*jobi55  Jag väger min mat. Du kan räkna med att ett ägg väger 50-60g utan skal. Gör jag köttfärsås så väger jag den mängd som jag tar på min talrik. Eller så delar jag mängden/port på ett ungefär

FruFilur
0

Jag använder iofs inte minmat, utan ett eget excelblad (med data från livsmedelsverket och egna tillägg) men principen är ju den samma.

Väger/uppskattar vikten och lägger in råvikten i excelbladet, har noteringar om ungefärliga vikter på mina vanliga varor (typ att ett medelstort ägg är 55 gram).
Om det är en maträtt (ex.köttfärssås) så har jag en funktion för vad det blir per portion av alla ingredienser jag matat in (jag skriver in antalet tillagade portioner på ett ställe och så kommer det upp automagiskt).
När det gäller steksmör uppskattar jag på ett ungefär hur mycket jag stoppat i pannan och ungefär hur mycket av det som jag får i mig (ex. har jag i 20 gram i pannan räknar jag att jag kanske får i mig 10 av dem när jag stekt ägg, eller alla 20 om jag gör en sås i pannan efter stekning)

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

jobi55
0

Tack för alla svar

Mitt matintag för dagen ser ut så här, nån som vill kommentera?

Energi kcal:

1686,29

Energi kJ:

4545,59

Proteiner:

94,35

Fiber:

2,57

Kolhydrater:

6,54

Vatten:

876,67

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

142,65

Kolesterol:

1726,51

E-mättade:

33,19

Mättade:

36,04

F-mättade:

7,13

Vitaminer:

A:

989,32

B1:

0,76

B2:

1,98

B3:

3,36

B6:

0,65

B9:

330,90

B12:

6,55

C:

68,40

D:

5,94

E:

8,26

Mineraler:

Fosfor:

1041,67

Järn:

8,50

Kalcium:

400,31

Kalium:

1121,22

Magnesium:

105,37

Natrium:

1289,89

Selen:

101,50

Zink:

2,90

196Gram dulano grillkorv
5Gram Smör 80% fett
95Gram Broccoli fryst
11Gram Puck gräddsmältost
70Gram Bacon gris
7Gram Smör 80% fett
202Gram Ägg rått
200Gram Kaffe bryggt
125Gram Ägg kokt
250Gram Kaffe bryggt
20Gram Ost hårdost 28% fett
10Gram Smör 80% fett
60Gram Ägg kokt

jobi55
0

Inegn som ville kommentera hur mitt dagsintagg ser ut eller om det är nåt fel?

MillisB
0

Hej jobi55!

Det är så otroligt massa trådar här på forumet nu för tiden att det nästan är omöjligt att hinna med att kommentera alla…

Det ser väldigt bra ut, fördelningen är toppen och 6,54 g kolhydrater är ju helt ok. Jag ville nog kanske ökat lite grann på smöret, men det där är ju individuellt, och fungerar det för dig och du går ner i vikt så är det bara att fortsätta som ovan.

Det enda jag kommer att tänka på är vanligt kött, oprocesserat sådant. Du äter det också emellanåt? Annars ville jag nog rekommenderat det, i tillägg till korv och bacon Flört Mycket fina vitaminer och mineraler där vet du!

Lycka till vidare!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Jennix
0

Jag brukar göra så att jag väger maten när den är färdig. Fett jag steker i räknar jag aldrig, det känns överdrivet…

Jag tror inte man behöver vara så exakt noggrann med räkningen, så länge man äter livsmedel som det är väldigt lite kolhydrater och rena livsmedel.

Ditt diagram ser jättebra ut.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Luccy
0

Kyss Procenten kollade jag bara o den såg kanon ut, blir du dessutom mätt så ligger du rätt. Lycka till!!!

jobi55
0

Millis B ….

Ja jag äter vanligt kött som karré o kotlett blir oftast fläskkött

Fick tycker jag inte om så det äter jag aldrig

Frukostarma består alltid av ägg o bacon o majonäs klarar jag inte av att äta tycker det är superäckligt

Men problemet är ju att jag inte går ner alls o då är frågan varför ser ju att många har samma problem o jag har nu hållt på det känns hur länge som helst nu …frågan är ju hur mycket fett man kan äta…..eller i proportion till det andra

ha en fin dag

Lotte
0

Hoppar in och lånar den här tråden..)) Får bara huvudbry när jag är inne på Minmat.. Alltså, vad gör man? Skriver man in maten och den sen tar fram allt om den, eller ska man själv skriva i efter vikt, fett, kolhydrater osv och programera in det så? Känner mig verkligen som "född i farstun" när det gäller det där! Skrattande Men skulle verkligen vilja veta hur mina dagar ser ut, vet inte ännu, ( är inne på min andra vecka nu. Har prövat två gånger tidigare, ca en vecka, men gav upp: men den här gången går det jättebra!) men vet som sagt inte hur mycket jag ska äta, bara lite mellan tummen och pekfingret. Har inte begripit det där med protein %, hur mycket kött t ex jag kan äta på en dag.. Smurrigt det här, mellan varven:)

Tackar på förhand!

Zepp
0

Proteinet är det enklaste.. som grundregel brukar man säga 1-1,5 gram protein per kilo och dygn!

Det är cirka 20% protein i kött!Ett minimum av kolhydrater säg 40-20 gram per dag och resten fett tills du är mätt varken mer eller mindre!

Pynta med lite grönt som innehåller väldigt lite kolhydrater!

Du skall inte äta för lite heller, då sänks ämnesomsättningen!

Och vad gäller minmat så har jag gjort som så att jag fyllt i någon dag ibland mest för o kolla hur det blir, när man gjort detta några gånger och sett att allt är rätt o riktigt så är det bara o ät!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anders-S
0

Anledningen till att det ibland finns olika värden för rå, kokt eller stekt ingrediens är att värdena kan förändras vid tillagningen. Det är alltså inte oväsentligt vilket man väljer.