Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3115 ggr
konichiwa-girl
0

Vrålhungrig!

Har ätit LCHF i en vecka nu, ganska strikt fast med en och annan FinnCrisp för mycket, och mår toppenbra. Men jag är sååå HUNGRIG ibland! I natt vaknade jag till exempel och hade väldigt ont i magen, ett magont jag känner igen som väldigt lågt blodsocker (jag har haft problem med det hela livet). Och jag tycker inte att jag har ätit så himla dåligt…

Frukost: 4 skivor kallrökt lax, en tallrik fil blandat med grädde,  med kokos och solrosfrön

Lunch: Köttfärslimpa och grönsaksstuvning, vitkålssallad

Middag: Två chiliburgare (lite drygt 200 gram) med bacon, ost, tomat, lite lök och sallad

Kvällsmat: En stor bit hemmagjord ostkaka på grädde, kaffe

Alltså gick jag upp klockan fyra i natt och åt en Finncrisp med mycket smör och ost på. Och en bit brie. I morse var det dock samma sak. Upp och laga äggröra med grädde, några bitar bacon och en tomathalva. Plus en bit brie, för det blev jag inte mätt på.

Jag tycker inte att hungerskänslorna överensstämmer riktigt med hur det kändes när jag åt kolhydrater, så jag har lite svårt att veta om jag verkligen är hungrig eller om det är kosten som spökar (å andra sidan har jag inte behövt ta några antacidtabletter sedan jag började med LCHF). Borde jag äta lite mer på kvällen för att undvika att bli hungrig under natten? Det blir ju lite jobbigt att kliva upp mitt i natten och äta i längden… :) Känner ni igen det här? Är det ett övergångsbesvär kanske?

MimLan
0

Det är en inkörningsgrej. Det är bara att äta på! Det går över efter ett tag.

comicon
0

Vad skönt att se att det inte bara är jag! Jag är ännu nyare än du är på LCHF, och jag slutar aldrig vara hungrig. T ex åt jag nyss lunch, så för max en halvtimme sedan klämde jag i mig äggröra på två ägg, en skvätt vispgrädde och smör, samt tre skivor stekfläsk och en rejäl bit brieost. Jag är hungrig igen.

Hur lång tid tar det innan det här "går över"? Jag har aldrig varit en person som klarar av att gå hungrig långa stunder…

Lehane
0

Om kroppen behöver mat, så känner du det i magen. Och om du känner att magen ropar: ät! Så lyssna på den o ät fett kött o fet fisk, ägg o feta mjölkprodukter tills du blir mätt.

Gör så varje gång magen ropar. Hela livet. Flört

Lehane
0

Förresten: Vad består ostkakan av?

blackraven
0

jag är aldrig hungrig längre, ganska tråkigt det också… :P

konichiwa-girl
0

Tack för svaren! :) Jag måste erkänna att jag trillade dit idag. Jag var på väg till en annan ort tillsammans med min svärfar, 2,5 timmes körning i oländiga lappmarker. Ont i magen. Jätteont i magen. Måste äta. Så det blev en banan… Och lite senare en korv på mojjen, och ytterligare lite senare på väg tillbaka, nötter från en portionspåse jag hittade på mojjen. Mycket kolhydrater idag…

Lehane: Jag gjorde ostkakan efter ett recept jag hittade här. Keso, vispgrädde, ägg, mandelessens. Så enkelt var det. :)

greensis
0

I början eller om man går från en slappare till en striktare period får man matbegär. Mycket mat, riktig mat, sa jag riktig mat?Flört

Det går över på en vecka eller två.

Ge kroppen vad den vill ha, helt enkelt.

Fabricati diem, pvnc!

Adur
0

Jag var tokhungrig de första 3 - 4 veckorna. Åt allt fett jag kom över och lite till, samtidigt som kilona försvann i rask takt. Glad

glitterfisk
0

Attt öka fettet är mitt bästa tips. Till frukost kanske 3-4 kokta ägg mosade med 30-40 gram smör till laxen är gott och mättsamt.

Även till lunch och middag mer fett, lägg till majonnäs, beasås, kryddsmör, såser med mycket smör och grädde. Och äter du vitkålssallad så hoppas jag att det är coleslaw med mycket majonnäs och creme fraiche i, inte pizzasallad.

Bra mellanmål är ostskivor med bregott inrullat.

konichiwa-girl
0

glitterfisk: Jag åt på lunchrestaurang, så tyvärr var det ju vanlig vitkålssallad. Hemma äter jag coleslaw med mycket CF och majonnäs. Men jag ska tänka på att öka på fettet. Glad

glitterfisk
0

Så är det ibland, ex lunchrestaurang, man får göra det bästa av situationen.

Hur går det nu?

konichiwa-girl
0

Jo, det går ganska bra! :) Jag tänker på att öka på fettet och att äta mig mer mätt på det, var på samma lunchrestaurang häromdagen och då blev det en del bregottklickar i fisksoppan till exempel. Jag har inte behövt kliva upp och äta fler gånger och jag håller mig mätt.

Jag åt lite risgrynsgröt häromdagen och insåg att jag mår så otroligt mycket bättre utan kolhydraterna. Jag har Crohns sjukdom och det dröjde inte länge innan magen reagerade. Och jag har varit så fin i magen sedan jag började äta LCHF.

mikaelka
0

Vad konstigt att alla vi reagerar så olika när vi börjar med denna kost, jag var tidigare så att jag var hungrig jämt men när jag började med denna så försvann hungerskänslorna i princip helt med en gång!

Novisan
0

Jag har bara håll på några dagar men är så mätt mellan måltiderna att det räcker med ett litet mellanmål med lite ost o smör. Förr var jag konstant hungrig o behövde äta varannan timme för att inte tuppa av! :)

Det här "experimentet" som det fortfarande är för mig ska bli sååå spännande :)