"Leva" på äggmjölk.
Sökfunktionen fungerar inte för mig så jag lyckas inte hitta relevanta trådar…
Ni som levt på nästan bara äggmjölk ett tag hur mycket har ni druckit per dag då?
Har lite matproblem just nu men att dricka fungerar för mig så jag tänke köra på mest äggmjölk och äta mat när jag känner att jag klarar av det. Tvinga i mig mat fungerar aldrig. Vet bara inte riktigt hur mycket jag måste få i mig…
Brukar göra på receptet: 2 ägg, 50g smör 2 dl vatten, 1 dl grädde, kakao och en halv tesked vanligsocker.
Grädden har jag tänkt dra ner på efterhand. Vaniljsockret är nog mest för syns skull just nu, behövde det i början för att få ner det men jag tror det ska gå att få bort snart.
"You just have to belive…"
Har läst väldigt mycket om äggmjölk men inte riktigt förstått vad det är, blandar man bara ihop alla ingredienser eller hur gör man?

jag gör på följande
två ägg
50g smör
tre dl kokande vatten
jag kokar vattnet med smöret och tar i kanel och muskot och lite sötningsmedel.
När det kokar vispar jag äggen och häller på lite vattan i taget till det är slut. Nu kan du dricka det varmt,kallt eller i kaffe eller the.
#2 Använder du dig av hela ägget eller bara äggulan?

1# Det finns säkert lika många recept som användare, du får prova dig fram, det här funkar bäst för mej:
- Knäck 2 ägg i en hög bunke.
- Smält 50gr smör helst osaltat,
- Häll i 2 dl vätska vatten, te eller kaffe i samma kastrull, låt allt koka upp.
- Häll allt direkt från spisen över äggen
- mixa med stavmixer eller dyl
0# jag försöker dricka äggmjölken 3ggr/dag plus ett riktigt mål.
Jag ska bli smal, rik och vacker!

#4 Bra att få veta någon riktlinje om hur andra gör. 3 äggmjölk bör jag kunna få i mig utan för mycket krångel!
Idag blev det visserligen bara en mugg men så åt jag köttbullar till kvällsmat också.

Så gör jag, kvällsmat/middag äter jag vanlig "LCHF"-mat dock åt det lite striktare hållet. Jag gör det dels för det är det enda målet med sambon på vardagarna dels för att ha något att se fram emot.

Ja, äta med maken är inte alls fel! Igår stekte vi köttbullar ihop, dvs han klagar på att det osar och ryker och jag steker. 

hehehe, vilken fördelning

miss-piggy, gör du alltså tre satser av receptet för ditt dagsbehov?

Ja, fast ska jag vara helt ärlig så skakade han faktiskt på stekpannan en gång med. 
Ätfördelingen var dock annorlunda. Han äter nästan dubbelt så mycket som jag.
Tur att vi hjälps åt i köket. 

Ursäkta, men vad är vitsen med äggmjölk?
#11 Äggmjölk kan vara bra att ta till om man t ex är känslig mot laktos eller mjölkprotein. Man kan använda det i kaffet istället för mjölk/grädde. Sen är det en del som utan att vara allergiska, kan få stopp i viktminskningen pga mjölkprodukter, och då är äggmjölken också bra att ta till. Men det är inget man måste ta till från början! Det är många som klarar av grädde OCH går ner i vikt också!
Det finns de som har druckit enbart äggmjölk under några dagar som en slags "fasta" eller kickstart på viktnedgång. Äggmjölken är ju väldigt näringsrik och innehåller få kolhydrater.
Sen finns det åter de som har svårt att äta något t ex till frukost men klarar att dricka, och då är den också bra!
Själv mixtrar jag lite med receptet. Nu senast blev det 1 ägg och 2 äggulor som jag mixade med smaksättning, 1,5 dl kokande vatten och ett par tre matskedar kokosfett. Stavmixer är bra för att få rätt "krämighet" tycker jag.
jag tycker att tre deciliter vatten till två ägg blir för blaskigt. Jag tar vtvå hela ägg i en hög behållare klickar i ca 50 gram smör eller hälften smör hälften kokosfett plus någon smaktillsats som puverkaffe, kanel , kakao eller så, sen mixar jag med stavmixer ett ltiet tag och sedan slår jag på kokande vatten medan jag mixar tills det blir ca 3 dl sammanlagt. Det tycker jag blir perfekt för MIN smak! Man kan göra narurell ochs spara till dagens kaffe också. Fast det gör inte jag…

#3 hela ägg använder jag

9# nja, jag äter 3 port äggmjölk /dag, sedan äter jag middag ex som igår kyckling i vitlöksost med isbergssallad, jag försöker äta så lite kolhydrater som möjligt. Men det finns de som bara äter/dricker Äggmjölk, de äter 4 port/ dag tror jag. Du får kolla på Minmat så du kommer rätt i din fördelning.
10# den ätfördelningen har vi här hemma oxå
och ska jag vara ärlig så har vi nog samma fördelning på köksarbetet dessutom fast det gör inget då får jag ju göra som jag vill.. 

11# Vitsen är väl egentligen att få igång viktminskningen men jag äter det för att det är enkelt, går snabbt och för att komma bättre upp i kcal, ligger annars lite lågt, men skulle viktminskningen dessutom komma igång är det ännu ett plus.

#13 Jag har nästan 1dl grädde i min äggmjölk och då blir det inte så blaskigt, går ner i vikt trots grädde även om jag har planerat på att ta bort det ur äggmjölken. Har funderat på att sätta till en extra äggula med, har hört att det kan bli krämigare då, men jag har inte samvete att slänga äggvitan… 

#15 För att komma upp i rätt protein måste jag äta 15 ägg om dagen, det blir en himlans massa äggmjölk…
Måste försöka trycka i mig mer "riktig" mat med andra ord. Synd att falukorv och någon köttbulle är det enda jag får i mig just nu bara. Efter 6 ganska små köttbullar säger min mun stopp. 
Jag testade i morse äggmjölk för första gången och jag kapitulerar…jag förväntade mig att det skulle vara allt annat än angenämt…men två äggulor m 50 g smör, en tesked kakao och 2 dl kokande vatten så blev det ungefär som att dricka kakao. Så min frukost är räddad.
jo flikkan jag VET att du har grädde i din! Jag ifrågasatte ju det i en annan tråd eftersom de flesta som kör med äggmjölken gör det för att de INTE klarar grädde av en elle annan anledning…
Jag har bara testat en gång och var inte imponerad. Då hade jag i vaniljsocker men jag ska prova en gång till, med kakao. Det kanske blir bättre. Men flera gånger om dagen? Nej tack!
testade i går - lite smaklöst när man gör det på kokosfett, smaksatte med kanel men kakao är antagligen bättre eller möjligen vanilj och sen måste jag testa med smör.
Men kändes helt rätt och passar säkert bra i kaffet; skall prova det i kväll!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Nu har jag konstaterat det; äggmjölk på kokosfett passar utmärkt också som mjölkskum i cappuchino!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

#19 Jasså, var det du det. 
Nämnde att jag hade grädde i bara för att jag inte tycker att den blir blaskig då. Det går ju att testa det med om man inte gillar den från början och gärna vill dricka äggmjölk.
#20 Utan kakao vågar jag inte göra den, känns som om den borde se konstig ut då.