Sockerarter och skillnader
Jag sitter och tittar lite i www.fineli.fi och funderar på olika sorters sockerarter och sockeralkoholer.
Funderar också på att jag läst någonstans att fruktos kan vara den största boven när det gäller viktuppgång och sånt… Vad tror ni om det? Vad höjer blodsockret fortast?
Några åsikter eller fakta, helst sånt som vi icke-experter kan ta till oss! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
hörde idag att även sorbitol är en naturlig sockeralkohol precis som sukrin! Inte svar på din fråga men hör ju till ämnet ändå!
Bröd, pasta, potatis, ris o. dyl består av stora kolkedjor (t.ex. galaktos), men de bryts istället ned i magen direkt och blir glukos efter hand. Jenny Reimers skriver i sin bok (s. 27-28) att t.ex. potatis bryts ned väldigt snabbt, direkt den hamnar i munnen faktiskt. Jag minns inte vilken kolhydrat som tar längst tid att brytas ned, dock, men det kan stå i boken.
Strösocker, frukt och läsk innehåller hälften-hälften glukos och fruktos.
Fruktos måste brytas ned i levern och orsakar snabbt fettlever. Eftersom nästan allt insulin kroppen producerar tas upp i levern kommer alltså det på sikt orsaka insulinresistent och typ 2-diabetes. "Fördelen" är att det höjer blodsockret väldigt långsamt.
För att krångla till det: Diabetiker äter Dextrosol för att höja blodsockret väldigt snabbt. Dextrosol består till 100% av druvsocker, vilket inte är samma sak som fruktos, utan glukos!
Så, man tror att en bidragande orsak till fetma och insulinresistens är just fruktoset. Det kan man se i Amerika där de har sin HFCS, High-Fructose Corn Syrup, en majssirap (= flytande sött) med en högre andel fruktos, 55% istället för strösockrets 50%.
(säg till om det var någon punkt som var oklar, så skall jag göra ett bättre försök)
#3 Så, glukos går ut fortare MEN fruktos anses leda till fetman?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Blodsockerhöjningarna av glukoset och fruktoset höjer insulinnivåerna och lagrar in fett i fettcellerna. Glukoset gör det snabbare än fruktoset.
Meeeen. Innan fruktoset hinner så långt pajar den din lever genom att fetta till den.
Stötte på en sida som förklarar det lite lätt och ledigt. http://www.drbriffa.com/blog/2008/02/15/why-carbs-can-turn-your-liver-into-foie-gras/
Det verkar vara en pest-och-kolera-situtation.
OK, så glukos och fruktos är rätt dåliga fast på olika sätt då. 
Finns det en annan sockerart eller sockeralkohol som är något bättre än dessa två? *frågvis*
I slutändan blir allting glukos, det är det enda kroppen kan tillgodogöra sig i sockerväg. Även fruktos och ferraribilar blir glukos, men fruktosen måste ta omvägen via levern.
Så långa ("komplexa") sockerkedjor som möjligt är önksvärt, eftersom det då tar längre tid att spjälka dem till glukos. Eller mer fett för att göra tömningen av magsäcken långsammare.
Sedan kan man trolla också, genom att ta en sockermolekyl (minns inte vilken) och byta ut en av kolatomerna mot en kloratom. Då blir amylaset (enzymet som bryter ned socker) alldeles förvirrat och ger upp och låter den främmande molekylen passera.
Nackdelen är att sukralos (ovan) inte bryts ned i naturen heller. Och det ger säkerligen en insulinutsöndring likväl, eftersom det är sött…

Jag tror inte det är så enkelt att fruktos ger fettlever och fetma, då existensen av fett inte kan kopplas till inlagring utan nån mekanism för det, eller nån mekanism som slås ut så att fettet lagras in. Se bara på kolesterolet - mycket kolesterol i blodbanan betyder inte inlagrat kolesterol i kärlväggar, eller hur?
Även intag av stora mängder glukos resulterar i fett-tillverkning i levern….speciellt vid insulinresistens och fulla glykogenlager.
Jag misstänker att det krävs högt insulin för att fett från fruktos och glukos skall lagras in i levern OCH FETTLAGER….mao glukos!
ASP kan såklart lagra in fett från fruktos, men låser knappast fettlager.
ex:
- 300g glukos, upptagningstid ca 20 min = 7g bränns av kroppens celler, 100g läggs in som glykogen och 193g blir till fett i lever eller fettceller och glukoset är skyhögt.
- 300g strösocker = 7g bränns direkt, 100g läggs in som glykogen och 193g blir fett…insulinet är högt.
- 300g fruktos = 30g blir glukos till celler eller glykogenlager utanför lever,20g glykogen i lever, 250g blir fett i lever….insulinet lågt.
Dessa siffror är gissade och varierar givetvis beroende på träningsmängd, resistens osv.
Kor som äter mycket stärkelse i form av spannmål får fettlever i väldigt stor utsträckning ( och säkerligen mer underhudsfett). Tror jag läste i svenska statistiken att över 20% får kasseras. Ekologiska kor drabbas i lägre utsträckning….och troligen drabbas inte kor som bara får sin naturliga föda. Både spannmål och fibrer i gräs blir ren glukos i kon, men skillnaden är upptagningshastigheten och troligen insulinnivåerna.
Gäss matas med majs (alltså spannmål/stärkelse) för att få fettlever.
Vilket är nu värst 193g fett med skyhögt eller bara högt insulin, eller är 250g fett utan insulinhöjning värre för fettinlagring i fettdepåer och lever!?
Ok - argue back! :-)
Jag grundar det jag skrev mest på något om att man bäst orsakar insulinresistens i levern (det är där största delen av insulinet hamnar, säger en läkare i en bok) genom att äta massa fruktos som ju måste gå in i levern innan det tar sig någon annanstans.
Dessutom missade du en viktig ingrediens i soppan: majs innehåller fruktos!

#9 Majsmjöl ca 70g stärkelse och 0,6g socker (totalt).
Fettlever skapar insulinresistens i levern och förvärrar den totala isulinresistensen.
Men vad krävs för att bilda fettlever? Troligen sker inlagringen pga högt insulin redan från början beroende på stora mängder stärkelse eller insulinresistens.
Men fruktos kräver ju ingen insulinhöjning att prata om. problemen med fettleverns ökande insulinresistens sker alltså då man har högt insulin…dvs av glukos!?
Klipp från en artikel om fettlever - Nyligen skrev en finsk kvällstidning om en 13-årig pojke i USA som avled av levercirros. Han hade ätit mycket ensidigt, bara hamburgare och chips.
chips = stärkelse!
I din länk till Briffa tar han upp det svenska försöket med snabbmat (mkt hamburgerbröd och pommes) och fettlever.
vad sjuttsiken är grovt majsmjöl? Polenta?
Pennylane1,
Japp, om med grovt avser grovkornigt. Ungefär som bulgur -> couscous -> mannagryn -> vetemjöl.