Mascarpone-tips ?
Hej!
Jag fick ett tips för några dagar sedan på Mascarpone (efterlyste ostar som inte är så salta). Har googlat o sökt efter recept/tips på hur mascarpone kan användas med LCHF-tänk. För en l-o-vegg som jag finns inte så mycket… Att den kan användas som Crême Fr har jag förstått och ätas tills m avocado och desserter (jag är inte mycket för desserter dock). Vill hitta anv-områden i "vardagsmat"…
Så nu tog jag en stor klick smör (bregott eg) och en stor klick mascarpone och hackade ner 2 ägg medan de fortfarande var varma (så att smör o ost smälter). Det gick faktiskt bra. Kryddade lite med örtkryddor som jag älskar. Åt den ljummen.
Jag kan tro att den kan vara god som kall också - på en bit "ryvita mörk" eller till sallad eller annan mat.
Jag tror att man kan variera denna röra i mängder… kanske gott med en gnutta majonnäs i t ex… Kanske t o m kan vara gott med lite rom i, stenbitsrom e dyl…
Har ni idéer på mat där ni använt mascarpone?
Den består ju av 50% fett!!! (Har dock inga uppgifter på hur mycket av andra ämnen, som kh tex, den innehåller…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
hittade följande näringsdeklaration på mascarpone, märke: Lat-bri, den verkar ju lite magrare än "din" sådet blir nog ännu mndre kolhydrater, men de där med fettprocent är lite lurigt beroende på hur dom räknar så det kan vara samma ändå!
Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 1385
kcal: 336
Kolhydrater: 2,50 g
Protein: 5,00 g
Fett: 34,00 g
Tack Pennylane1 - ja det ger ju i alla fall en hint om värdena.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Är det inte härligt att kunna strunta i kalorierna!? 
Jooo, kalorier har jag aldrig räknat… tycker det gör att man bara blir matfixerad på ett mkt stressande sätt.
LCHF känns sunt och logiskt och roligt!
(Nu har jag iofs lyckats gå upp, istället för ner, i vikt på de två veckor jag provat. Fick även en rejäl omgång omställnings-problem. Men idag känns det som att de har släppt. Så få se om jag fortsätter att öka i omfång…)
Mascarponen som jag köpt är Granarolo's - finns inga uppgifter om näringsinnehåll på deras hemsida heller.
Men jag känner att denna ost kan vara en ersättning f grädde många gånger. Grädden fick mig att må aaapa.
#4 - Tack! låter mums!!! Måste provas !:)
Hittade till slut denna tråd med lite tips och synpunkter på mascarpone också
Mascarpene-tråd