En tvivlares omvändelse?
Har, för tre dagar sen, beställt den nya LCHF-kokboken. DEN kanske kan ge mig ett hum om hur jag BÖR äta och hur mycket en portion ÄR.
Jag har många, många gånger tvivlat på denna kost. Men jag brukar ge det en chans då och då på några dagar. Nej, det är inte länge, jag vet. Men är man inte utrustad med tålamod, blir man fort ledsen.
Nu ska jag ge kosten en sista chans - eller rättare skrivet - jag ska ge min KROPP en sista chans med detta.
Nog fanken borde den börja släppa på fettet och centimetrarna, när jag går efter en kokbok, istället för att gå och TRO att jag gör "rätt".
Detta var min lilla avbön som jag kände att jag var tvungen att skriva.
// Shintaida
Lycka till shintaida. Håller tummarna för dig.

Hej du, du kan klara detta och du vet ju att det inte är någon snabbväg för att bli av med kilona.
Ge dig till tåls, ge det tid och kämpa på, du kommer att må bättre och vikten kommer att ge med sig.
Lycka till nu.

Välkommen tillbaka. Igen
Dina extrakilon kom väl inte över en natt så något tålamod måste du ju ändå ha. Nu ska du bara lägga tålamodet på den kost som är bra för dig på längre sikt.
fast att tro att du ska lyckas därför att du ska följa en kokbok tror jag är lite fel tänkt! Alla recept passar ju inte alla, ( somliga KAN inte äta mjölkprodukter och gå ner men visst finns det både grädde och CF i recepten?) även om det förstås finns en del härinne som kan äta "allt" (givetvis inom LCHF) och ändå gå ner, men somliga av oss går inte ner förrän kanske efter ett halvår, ett år somliga tar det ÄNNU längre tid för… ÄVEN om man följer alla "regler"
shintaida, kanske skulle du ha hjälp av Skaldemans böcker? Jag tror dom kanske är lite enklare att läsa. 
Vet inte om dom har recept men det kanske nån annan kan svara på.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jo, hans bok "GI-Noll!" har en hel del recept.
Nu kör jag nästan fakir! Jag får väl i mig tre procentenheter kolhydrater om dagen.
Tidigare bestod min kost av mycket mjölkprodukter.
Nu äter jag ca 15 procentenheter protein, 3 procentenheter kolhydrater och 82 procentenheter fett ungefär.
Nu börjar vikten rasa sedan jag minskat på mjölkprodukterna. Jag äter mig inte proppmätt men mättnaden håller länge numera.
Jag mår ILLA av för mycket fett. Antagligen har jag just ätit för mycket fett.
Mjölkprodukter är jag mycket restriktiv med.
Tills kokboken kommer hem, ska jag göra som (jag vet inte vem det var) i en annan tråd. ÄGGDEFFA! Det lät inte så dumt! Och ägg kan man ju variera mera än köttet, tycker jag.
// Shintaida

Shintaida Ditt kortisolvärde är säkert skyhögt. Du verkar fullständigt desperat. Läser dina inlägg här, i viktminskning och kanske kost. Du hoppar från den ena metoden till den andra, pulver och piller etc. Du måste ta och lugna ner dig lite. Bestäm dig för att ge LCHF 2 månader. Försök att inte väga dig stup i kvart och ta det lite lugnt. Menar inget illa men lugna dig och inse att viktminskning måste få ta lite tid =)
Bladgrönsaker, balsamvinäger, etc. är bra sätt att få ner fet enklare, om man har problem med det.
Du kan dessutom kallt räkna med att må lite dåligt i början av en LCHF-diet, eftersom kroppen måste ställa om sin ämnesomsättning till ett system du nästan aldrig använt tidigare. Det är bara att bita ihop - i regel försvinner problemen relativt snabbt.
Jag instämmer med fasching. Fett går ned lättare med hjälp av lite gröna blad och något åt det sur/syrliga hållet.
Äggmjölk kan vara ett bra sätt att få i sig en fet frukost utan att det känns speciellt fett.
För att undvika illamående på kvällen kan det hjälpa att inte äta så fett på sen eftermiddag/kväll, och speciellt inte cocosfett.
Har du mycket vikt du vill gå ned?
#11 Magma
Jag har svårt att få ner äggmjölken. Har provat med mindre smör också, utan resultat.
Jag BEHÖVER/MÅSTE gå ner 22 kilo, så det finns att ta av.
// Shintaida

Jag tror du kommer lyckas bra, bara det får en ny chans där du är besluten =)
ta den biten av lchf som du klarar av, det är ju inte meningen att du ska må dåligt av kosten, och alla tycker ju inte om äggmjölken, men vi är några.
En fråga? Hur kommer det sig att man mår mer illa av kokosfett?

Hej!
Jag heter Lena och känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag har tidigare bantat med vv, cambridgekuren mfl men alltid kommit fram till samma sak, viktuppgång igen. Det finns inga genvägar till ett sunt och kanske normalviktigt liv.
Det har tagit lång tid för dig att gå upp i vikt kan jag tänka mig och det måste få ta tid att gå ner också. Jag vägde efter mitt yngsta barns födelse, hösten 2004, 111.4 kg och jag är 165 cm lång. Efter att ha ammat honom i 9 månader så började jag fundera över mitt liv och vad jag vill. Jag vill väga mindre. Jag vill inte vara smal men jag vill kunna köpa de kläder jag vill och må bra. Jag vill kunna röra mig obehindrat och orka med vardagen och vad det innebär att ha en stor familj. När jag började med LCHF vägde jag 92.4 kg.
Vad man måste vara beredd att satsa är tid och åter tid. Jag har sedan jag började med LCHF den 15 december gått ner 3.5 kg. Första veckan rasade 2.4 kg och sedan har jag gått ner ca 0.4 kg i veckan och jag är nöjd. Om jag fortsätter att gå ner 0.4 kg i veckan komer jag att väga runt 80 kg i början av juli, jag väger nu 88.9. Jag har förstått genom alla "matfokus" och bantnings turer att det måste få ta tid och att jag måste acceptera att det tar tid. Annars så fokuseras allt på mat och hunger, man blir som besatt och missar de viktiga småsakerna i livet som ger extra kraft och livslust.
Gör en långsiktig planering och tro inte på genvägar för det finns inga, sorgligt men sant
Jag vet för jag har provat. Been there, done that!
Med LCHF så slipper du suget och hungern som du säkerligen vet vad jag menar med och du mår bättre. Ingen svullnad och ingen tunghets och dåsighets känsla efter måltiden.
För att lyckas med att gå ner i vikt långsiktigt och att kunna hålla dig där måste du först ta itu med dig själv och fundera över vad du verkligen vill och på vilket sätt du vill nå dina mål. Det är som att plugga till en tenta. Det finns två vägar… en för kortsiktigt lärande/kunskap och en för långsiktigt och livslångt lärande/kunskap. Det är ditt val vilket du väljer och samma sak gäller din vikt och din viktnedgång.
Visst kommer det stunder då du inte orkar och känner besvikelse men då kommer en ny dag dagen efter. För varje fallgrop kommer det att vara lättare att hitta stigen igen. Sluta inte och ge inte upp bara för att du kanske fuskat utan ta nya tag och res dig starkare och förhoppningsvis lättare också.
Ge dig själv tid… eller tycker du inte att du är värd det? Det tycker jag. Lycka till!!!
*kram* / Lena (pyre-lena)

Håller tummarna för dej!!