Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1251 ggr
hockley
0

Fakir

Om man äter fakir så har jag läst mig till att man enbart skall äta kött, fisk, ägg och smör. Men skall det vara rena produkter, eller kan man t ex steka en köttbit med hemgjord bearnaise? Eller blir det fel att använda vitvinsvinäger? Eller räkor med aioli? Eller blir det fel med olja?

Zepp
0

Fakir är bara fett och protein.. får du ihop några tillbehör med detta så kör på!

Fakir bör man bara använda om man är helt fettkonverterad, och igentligen mest för att senare lägga till den ena produkten efter den andra för att utröna huruvida någon av dessa stoppar viktnedgång!

Eller för att bryta en platå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Du kan gott blanda till en bearnaisesås. Utöver smör kan du även äta kokosfett. Poängen är att enbart äta mat från animaliska källor, vilket gör att du får i dig absolut minimum av kolhydrater.

Majonnäs är väl mer huruvida du anser rapsolja vara nyttigt att få i sig i större mängder. Jag själv vet att det inte är jättebra, men det är så gott att jag äter det ändå. :)

hockley
0

Men om jag skulle göra en hollandaise och blanda i vitlök när den kallnat istället…eller blir det fel? För skaldjur måste väl vara helt ok? Eller göra en köttfondue där man doppar köttet i kokosfett…eller skall man inte äta stekt/friterat när man äter fakir?

Zepp
0

Kött o fett är fakir.. lök är gott och för all del otroligt nyttigt men det ingår inte i en fakir.. det är inte för inte det heter fakir.. bara kött o fett.. noll kolhydrater!

hockley
0

Du menar att man inte kan använda sig av vinäger heller? Hur är det med mager fisk och skaldjur, eller skall man bara använda sig av fetare fiskar och inga skaldjur?

Självklart förstår jag att det är upp till mig hur hårt jag kör…men det är intressant att få lite olika åsikter och idéer.

Zepp
0

Fakir är fakir, en stenhård diet för att utesluta alla kolhydrater man kan, mest för att se vad som händer!!

LCHF däremot är mer en livstil.. något man skall kunna fortsätta med helst resten av livet!

hockley
0

Men Zepp menar du att man inte skall använda sig av kryddor t ex salt o peppar eller vinäger heller?

hockley
0

Men Zepp menar du att man inte skall använda sig av kryddor t ex salt o peppar eller vinäger heller?

Zepp
0

Aldeles riktigt, Fakir är en extremvariant av kolhydratuteslutning!!

En tillfällig metod att använda vid behov av radikala åtgärder!

LCHF står som du vet för Low Carb High Fat, inte No Carb!

hockley
0

#2 Men Mikael kokosfett är ju inte animaliskt…men du menar att det går ändå?

mikaelj
0

All mat du får energi av (du dricker väl inte särskilt stora mängder vinäger?) skall vara animalisk. Ta-da!

hockley
0

#11 men kokosfett…hur tänker du där? O vad säger du om att använda sig av kryddor? Det måste väl ändå vara försumbart om man använder sig av peppar o salt…eller skall man även använda sig av osaltat smör?

mikaelj
0

Kokosfett är undantaget :)  Kryddor efter smak!