Lchf och sötsaker
Vad anser ni om det här: Om man som mig äter enl. LCHF ( har hållit på i ett år nu ) men inte kan låta bli fikabröd och godis emellanåt, är det då skadligare på sikt med lchf för mig?
Jag menar, hög fetthalt blandat med kolhydrater, kanske blir mer skadligt än att äta "som vanligt"…
Potatis, ris, pasta mm har jag inga problem med att avstå från, men det söta är det värre med,suck!
Obs: Jag vet att det är fel/dumt att äta fikabröd och godis, så snälla kom inte med påpekanden om det.
Det beror kanske på hur tätt dessa "emellanåt-tillfällen" dyker upp…
Personligen tror jag att en fettsnål kost med kolhydrater, är mer skadlig än en fettrik kost med kolhydrater.

Tja.. det beror mest på hur sjuk eller överviktig du är!
Är du diabetiker eller insulinresistent är det just kolhydraterna du skall undvika.. det är då dessa är själva roten till det onda!
Meeen.. du kan ju i din vardag se en massa mäniskor runt om kring dig som kan äta fikabröd o potatis o allt möjligt utan att bli sjuka eller feta.. så det handlar till stora delar om vem du är, hur känslig för kolhydrater du är!
Och jag håller med magma.. det viktiga är nog ändå att inte vara fettskrämd.. vilket i långa loppet bara gör att man äter ännumera kolhydrater!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Oj, tack för snabbt svar! 
Får hoppas att det är som du tror men ibland tvivlar jag…
Ps: Ska jag vara ärlig så dyker dessa "emellanåt-tillfällen" upp ganska så ofta, så det är därför jag funderar över detta…
# 2 Oops, hann inte se att även du svarat! 
Nej, jag är varken diabetiker eller överviktig, men mitt kolesterolvärde har stigit med den här kosten. Nu vet jag ju att det inte ska göra så mycket, men det känns ändå inte bra med ett värde på över 7 när jag legat på 5. Ska be att få ta ett nytt test nu och se hur det ligger till numera. Får hoppas dom kan testa apo-kvoten. ( visst heter det så…? )

Bra, du verkar påläst, om man ökar fettintaget är det inte helt konstigt att tänka sig att det måste förekomma mer fett som transpoteras runt i blodet, men kolesterol skall ju mätas fastande och då antar jag man menar att transporterandet är över!
Här har du docs åsikter i frågan om du inte läst dessa förut;
"Snabbkurs i blodfetter / kolesterol"
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Jag har oxå 7 i totalkolesterol vilket inte säger speciellt mycket, sköterskan trodde det berodde på stress!
Stress kan höja kolesterolet så mycket som30% har jag läst.
Föresten har jag för mig att 7 är ganska normalt för övre medelåldern och högt kolesterol har alldrig visats vara skadligt för kvinnor och heller alldrig för äldre av bägge könen! Däremot är lågt kolesterol farligt !
Jodå, jag har läst på en del om detta!
Även det du länkar från kostdoktorn, men ändå känner jag mig inte helt lugn,suck!
Det här med "kolesterolskräcken" sitter väl för djupt i mig kan jag tänka…
Jag hade 7,4 sist jag kollade och det vore väldigt intressant( och skrämmande…) att se vad det ligger på nu.
De som har högt kolesterol lever längre har jag hört!

Tja nu är det som så att över 90% av befolkningen har för högt kolesterol.. så vad är det fel på.. gränsen för kolesterol eller är 90% sjuka och i behov av statiner.. kanske lika bra att blanda det i dricksvattnet med en gång!
Senså har jag för mig att den däringa gränsen på 5.0 är för folk som har haft någon hjärtkärlhändelse!
Och för att lugna dig lägger jag in en länk som visar den verkliga faran för hjärthändelser!
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Jamenvadnudå 90% har problem med glukostoleransen.. det skulle ju vara högt kolesterol…