ta tillvara mer
Igår köpte jag lite färska räkor och gjorde fisksoppa. Istället för buljongtärningar så gjorde jag så här: Jag skalade räkorna och tog skal, huvuden + rom (inte räkorna själva alltså) och fräste i en bit smör, med hackad lök och lite tomatpure. Hällde på några deciliter vatten och lät det koka ihop i kanske 15-20 minuter.
Sen silade jag detta och använde som buljong till fisken, det blev verkligen SUPERGOTT! 
Om ni har tips på hur man kan använda annat "skräp" till matlagning får ni gärna skriva det i denna tråd också!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bladen på blekselleri fungerar alldeles utmärkt som örtkrydda i grytor, blir någonstans mellan persiljerot och rotseller men lite mildare.
Använd färska, släng dem inte!
Fabricati diem, pvnc!
Jo man kan ju göra buljong av köttben. Och man kan även göra buljong av fiskben och delar, men var noga med att inte ta med gälar eller inälvor.
Stjälkar av blomkål/broccoli slänger jag aldrig, de går att göra mos av, eller hacka ner och steka.
Fett ifrån stekning av fläsk hälls i liten burk och används vid nästa stekning. osv osv
"Fett ifrån stekning av fläsk hälls i liten burk och används vid nästa stekning"
Jag brukar hälla det över alltihop och sen mer eller mindre slicka rent tallriken, för det är så gott 
# 3 Detta tips är extra bra eftersom fett från stekning inte passar bra i vasken. Det stoppar till i rören. ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#3 Ja, detta göra jag jämnt nu, tar tillvara fettet som blir när man steker och använder till nästa gång istället för smör. Väldigt ekonomiskt också!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Överblivna feta bitar från makens stekar ger jag till våra papegojor som formligen älskar det!
Men bland er köttätare så finns väl ingen risk för kvarlämnade fettbitar…
/Vegetarianen
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
I Airams och Dr Dahlqvists kokbok finns recept på Rårakor på själkar av blomkål/broccoli. Ska absolut prova! Rårakor har varit favoritmat här hemma tidigare. Förhoppningsvis blir dessa de nu:)