Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1920 ggr
ringblomman
0

Första dagen med massa ägg.!.obs långt!

Hejsan ,,nu ikväll surfade jag runt om äggmjölk och gjorde min första 2gulor,1ägg,5dl vtn,50gr smör..Kakao ca 2msk och lika mycket vanilj skr..

Var en mycket konstig känsla och väldigt gott,,men lite fett mår lite illa nu ..drack endast 1,1/2dl som en mugg choklad..

kan man verkligen gå ner på detta?Obestämd

Jag åter ju lite kolhydrater varje dag ,,havregryns gröt på morgonen,och en kvälls macka osötat råg bröd,ibland beroende hur hungrig jag är 2knäck till maten med bregott..

Jag går ner i vikt innan äggmjölken kan det verkligen bidra till mera eller måste jag ta bort ALLA kolhydrater för att det ska funka? älskar min gröt..

Uhhh nu mår jag illa …drack nog för mycket första gg..

Åt äggröra i morse med 2ägg 20gr smör .

Middag en amerikansk liten pannkaka med röra av räkor,turkisk youghert och äkta majonäs,,Jag är helt hundra på att jag kommer rasa opp i vikt om man äter så här ..????

eller ??

Kan jag få mera info om tips hur ni äter?

Jag lagar mycket soppor ..

Har ni mumsiga recept på soppa? GladGärna kokosmjölk..

ska väl testa detta om jag vågar..sitter mycket djupt motstånd i mig..

Men som sagt jag har ju en övervikt som inte funkar med mitt sätt att leva innan så ,jahhaa vad annat att göra ?

Är faktiskt bättre i magen sedan jag ökat på fettet lite i dagarn på mackan och minskat alla kolhydrater ..

ojFörvånad hoppas ni orka läsa detta jag nattsuddar lite nu ..

Saintpaulian är boven i mitt sökande Flört

mamski
0

Risken att du går upp i vikt om du ökar på fettet och samtidigt äter kolhydrater (förhoppningsvis mindre mängd per dag) finns och den risken måste du vara medveten om. Men det finns de som gått ner i vikt på detta sätt också, så det är bara att prova. Märker du inte avsedd effekt är det ju bara att glida mer och mer in på LCHF och kanske inte äta mer än förslagsvis 20 g kolhydrater per dag.

Du kanske kan trappa ner på kolhydraterna allt eftersom och samtidigt öka på fettet, så får du inte så jobbiga omställningsbesvär.

Själv ligger jag för tillfället på 5 - 10 g kolisar per dag, eftersom jag helt enkelt verkar vara allergisk mot kolhydrater!

Illamående är vanligt när kroppen inte är van vid fettmängden, det är också vanligt vid övergången från kolhydratsliv till fettliv. De värsta besvären brukar vara över efter ca 3 veckor, men det brukar ta 3 månader för kroppen att ställa om. Förutsatt att man verkligen äter en fettrik lågkolhydratkost, förstås, annars ställer ju inte kroppen om alls. Du måste prova dig fram.

Jag älskade bröd innan jag blev LCHFare och trodde allvarligt att jag inte skulle klara mig utan. Det var lättare än jag trodde! Du kanske ska äta upp de grötgryn du har hemma som övergång och sen helt enkelt inte köpa mer och se hur du klarar dig?

Eftersom jag äter så lite kolisar just nu, så är väl kanske mina måltider inte nåt att stå efter för dig, men jag varierar mellan äggmjölk, ostskivor i massor, skinkskivor (kan bara äta de utan socker) med smör, köttfärsbiffar, omelett med osötad bacon (helst avsaltad också - man blir så småningom väldigt känslig för salt med lchf), sidfläsk stekt i smör/ister, lite grädde i te/kaffe, smörvatten (smör i varmt vatten som dricks direkt), kött i olika former stekt i smör/ister, lax med smör i ugn, fisk i gräddsås, kokosfett i små mängder (större mängder kokos gör mig illamående) etc. Du kan ju lägga till en massa grönsaker och mer mjölkprodukter än vad jag gör, i alla fall i början tills du ser vad som fungerar för dig.

Välkommen hit, förresten! Vi är många som trivs på den här sidan Glad. Lycka till!

dufva
0

Den ökade fettmängden tar udden av dina hungerkänslor när det fungerar som det ska..

För mycket kolhydrater underhåller insulinproduktion och hungerkänslor så det är bra om du kan justera ner kolhydraterna…

För att det ska fungera bra krävs nog att du tar steget mera fullt ut och vågar lita på metoden.

Fettskrämdhet är ett inlärt beteende som man bör komma över för att må bra långsiktigtSkrattande

nyborjare08
0

Välkommen! Glad Jag svarade just på ett av dina inlägg i en annan tråd!

Det finns massor av recept här i forumet - titta till vänster, rubriken Mat - recept på soppor och såser.

Det är modigt att börja med äggmjölk första dagen! Skrattande För mig tog det nog 3 månader innan jag vågade prova! Och vissa KAN bli illamående av drycken… Det finns ju så mycket annat gott som du också kan äta! Kött med kryddsmör, fisk i gräddig sås och blomkålsmos m m.

Men jag instämmer med övriga, dra ner på kolhydraterna. Endast då kommer du att uppleva att du blir mätt och står dig läääänge utan mellanmål! Glad

Min matdag ser ut så här idag:

Frukost: äggröra på 1 ägg och 2 gulor och en skvätt vispgrädde och ca 50 g stekt bacon

Lunch: tacogratäng efter recept här (sök på tacogratäng) med riven stekt blomkål till

Middag: LCHF-pizza (botten gjord av ägg och fiberhusk) + något glas torrt vin Efterrätt: Sachersufflé (sök receptet här) Måste testa receptet inför en middag jag ska ordna.

Jag lovar: man lever gott, mår som en prinsessa OCH går ner i vikt på detta! Skrattande

Lycka till!

Rottans
0

Jag måste fråga; om jag äter som rekommenderat: alltså smör och proteiner, kan jag ändå kombinera med grönsaker typ sallad paprika tomat och gurkar etc utan att "rubba fetteffekten" ? Förstår ngn hur jag menar? Jag är en nybörjare och så inne på detta men min sorg är om jag inte får äta grönsaker…. Allt annat (som BRÖD som var en stor favvo innan o pasta och potatis/ris) har jag "kommit" över i och med att jag börjat äta Rätt fett kombinerat med proteiner. Känner inget sug och är sååå förvånad. Jag har försökt tidigare med denna metod och då inte lyckats… Nu har jag läst på denna gång och motiverat mig innan ORDENTLIGT! Därför är jag rädd att viktnedgången inte kommer för att jag fortfarande äter grönsaker och att det sen resulterar i depp… och en bortblåst motivation?!

Pasi
0

#4 De flesta behöver nog knappast begränsa grönsakerna över huvudtaget, utan kan äta dem som det passar. Ett fåtal är extremt kolhydratkänsliga och behöver nästan utesluta dem helt för att gå ner i vikt. Bara du själv kan utröna och testa hur din kropp fungerar.Glad

ringblomman
0

Jag har redan börjat min vikt resa och det känns som det går neråt,,Jag börjar lukt konstigt ur munnen så nåt ha ändrats helt klart ..

Idag har jag ätit gröt,äggmjölk och mått illa halva dagen ,,är inget hungrig,,kurrar i magen ,,men får inte i mig nåt ,,drack lite mera äggmjölk,,skulle ta en choklad bit till kaffet men ICKE går ej .

jag är helt förvånad,,Helt klart att jag är kolhydrats känslig !!!

stekte bacon medn det var för salt!!! fräste i munnen,,,FörvånadTrodde det var FEL på den ,,men jag har väl blivit känslig då..för jag är det mot socker också!

Känner inte längre fr att äta konstigt halvfabrikat ,,rena varor i min mun tack…

Apelsinen på kvällen är ett måste..

Tusen tack för svaren ska kolla genast på recept i sidan ,,tack dom såg jag inte ..

Lycka till alla ..Jag är jätte taggad…

åhhh känns så kul att vikten lättar..

[Pennylane1]
0

ett tips är att skölja av baconet och torka av vattnet innan du steker det, det tar bort värsta sältan.

Rottans
0

Tack Pasi! Nu känns allt mkt bättre Kyss /Rottans

Rottans
0

Tack Pasi! Nu känns allt mkt bättre Kyss /Rottans

lizaohman
0

Ringblomma, du äter apelsin på kvällen och gröt på morgonen, båda fulla med kolhydrater. Finns det något du kan tänka dig ersätta detta med, så gör det. En övergång med minskade kolhydrater allt eftersom är en klok strategi och det verkar fungera väldigt bra för dig. Men samtidigt så underhåller du sötsug som kan leda till mer "synder" - och då tänker jag främst på när din stora motivation sviktar. Som den gör för så gott som alla efter ett tag. Så för din egen skull, fundera på om det skulle kunna gå att börja byta ut apelsinen i första hand emot något annat - kanske en äggmjölk med hallon i som första steg. Jag tog mig en sådan igår kväll och det var gott. Jag vaknade ett par timmar tidigare än vanligt förstås för att jag är hungrig, men det visste jag skulle bli effekten! Min man äter mosade, kokta ägg med smör och majonnäs på morgonen. Han tycker det ger "grötkänsla". Fortsatt lycka till!

Saintpaulian
0

Nej men hej lilla Ringblomman! Vad kul att du vågat så här långt! Och Grattis till att du redan känner resultat! Vad glad jag blir! hihi

Bra att du skrev en tråd så du kan få experthjälp av alla här, jag kan ju alltid skriva vad jag äter, men inte kan jag allt Glad

Jag har börjat min dag lungt idag, med en blandning av keso, creme fraiche och lite, lite grädde. Blev väldigt mätt! Var tvungen att få i mig något snabbt, för jag tänkte mig inte för och tog mediciner på fastande mage och började må allvarligt illa! Inte smart! haha

Vi hörs snart igen,

Kram

berndt
0

Hej

jag har hittills gått ned lite över 4 kg på drygt två veckor (är alltså inne i den "farliga" tredje veckan då många lär sluta…)

Då jag är mycket sockerkänslig har jag gått in för en nästan kolhydratfri diet, oftast blir det mellan 0-10 g kolhydrater per dag och över 150 g fett, protein mellan 80-120 g, kalorier kring 2000.

I dag morse åt jag grisstek med fet fläskrand och sås av creme fraiche och lite smör, jag värmed allt i en stekpanna. Jag har försiktigt tagit en mandarin i veckan, för fräschhetens skull, men annars bara sallad och broccoli som kolhydrater. - Det finns en länk till MinMat på sajten; via den kan du lägga in vad du äter o se din fördelning på de olika delarna!

Lycka till!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

ringblomman
0

SkrattandeJag blir så glad av alla svar ,,Men jag vet ej om jag kan bryta min apelsin vara ,,men äggmjölk med frukt är ju bra gott..Speciellt eftersom jag tidigare gärna ätit 2-3 fruk per dag..Jag äter hellre frukt än mat..Men jag ska ha det i bak tanken att sluta med apelsinen..

Nu är det ju lördags kväll så i dag blir det kakao..

Ska leta vidare om denna kost..

Tar jätte gärna mot alla tips..Glad

Saintpaulian
0

Ett litet tips är att skaffa kokboken som kommer ut nu i januari. Jag fick min igår och den är jättebra.

Dahlqvist och Airam har gjort den. LCHF-kokbok.

Det finns reklam om den lite överallt här. Och en tråd som heter Kioskvältare.

Kram