Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 9186 ggr
Marylojs
0

Hållbarhet på hemgjord majonäs

Hej!

Är det någon som har koll på hur man bäst förvarar hemgjord majonäs och hur länge den håller på ett ungefär?

skogs-tolva
0

I kylskåp håller den sig i veckor, men eftersom du ska äta mycket fett tror jag inte det kommer att bli ett problem, snarare tvärtom; …attans! den är redan slut!?!

Händer mig ständigt Skrattande

glitterfisk
0

Hur gör man hemgjord majonnäs? Brukar äta ur gröna tuben, men ska köra fakir ett litet tag, kan man göra fakirvänlig egen majjo?

babybel
0

Jag gör min på:

2 äggulor

3 - 3,5 dl rapsolja

1 struken tsk Dijonsenap

1 msk vitvinsvinäger

lite salt

Det är viktigt att alla ingredienserna har samma temperatur. Blanda äggulor med senap och vinäger. Tillsätt sedan oljan DROPPVIS under kraftig omrörning. Ju mer olja, desto tjockare majonnäs. Om den skär sig (vilket händer om man har för bråttom att hälla i oljan) brukar jag knäcka en ny gula i en annan skål och sen tillsätta blandningen droppvis igen. Salta efter smak.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

glitterfisk
0

Tack snälla du, det måste ju vara ok även i fakir, det är väl senapen då, men dijon och bara 1 tsk, jo det får åka med.

Rapsolja, det är väl en bra olja? Vet att man kan köpa kallpressad men den har en lite speciell smak. Kan man ta vilken sort som helst eller finns det bättre och sämre kvalitet?

skogs-tolva
0

I matberedare:

2 hela ägg

1 tsk dijonsenap

1 krm salt

1 msk vitvinsvinäger

1 krm svartpeppar

Du kan alltid smaka av den efteråt med att tillsätta pyttelite av antingen senapen eller vinägern eller båda.

½ liter rapsolja

Häll i allt utom oljan i matberedaren, kör på 2 steg innan maxfart. När allt är blandat, häll i oljan i en tunn stråle tills halvlitern är slut.

Du kan aldrig misslyckas!

Det gör aldrig jag!

Lycka till!