Äter jag rätt??
Har hållt på i en dryg vecka nu ..
Idag vet jag att jag ätit för lite fett och för lite mat överhuvudtaget .. jag åt i alal fall:
frukost: i tallrik standardfil och två kokta ägg
lunch: en kycklingsallad (sallad, gurka, en morot, en körsbrstomat, lite kycklingfilé och lite majs) med curry creme fraiche
mellis: 3 clementiner
midddag: broccoli med smör och kycklinggryta gjord på färska champinioner, ½ paprika, vitlök, krossade tomater, bacon och lite kycklingfilé, ½ dl matlagningsgrädde och § msk turkisk yoghurt & 1 msk creme frache)
åt typ hälften av det som blev av grytan.
sen har jag tränat 45 minuter på crosstrainer på gymmet ..
hur ser det ut?
Clementiner är inte särskilt LCHF, de innehåller mest socker.
Sen ser det en aning fettfattigt ut. Kyckling är tämligen fettfritt och behöver ganska mycket fett tillsatt. Vad tror du om turkisk yoghurt till frukost? Samt en mugg te med grädde och kokosfett/smör?

skippa gärna majsen i salladen med, den innehåller ganska mkt kh..
Välkommen! Det låter som att du är kvar i Pauluns förtrollade GI-värld. Var inte orolig, det var jag också i början. Sedan inser man att kolhydraterna skall bort, och då måste man ersätta det med något. Inte är det protein, då finns bara fett kvar.
Jag har gjort om din meny lite efter hur jag hade ätit den:
Frukost: äggröra på 3-4 ägg stekt i smör, majonnäs på.
Lunch: kycklingsallad med mestadels kycklingfilé. Såsen är en blandning av hälften 80%-majonnäs och hälften 34% creme fraiche. Lite grönsallad, gurka och tomat för syns skull. Ingen majs eller annat spannmål.
Mellanmål? Hah, försök du. :-)
Middag: kycklinggryta av en kycklingfile som simmar i fullfettvispgrädde (ingen lättmat!), lite grönsaker för syns skull, valfri kryddning. Några sympatiska grönsaker till, strimlad vitkål eller blomkål funkar fint.
Kvällsmat: en tjock skiva ost (jag skär alltid med kniv, osthyveln har man till smöret!) med ett ordentligt lager majonnäs eller smör på.

Mmm, sympatiska grönsaker
Men det låter ju konstigt ,,går man verkligen ner av denna kost?
Låter så suspekt mot vad man lärt sig..
Jag har läst och hört om ANnika ..
men inte pratat med de som faktiskt äter det ..
Du står dig alltså?
Man kanske ska till o prova…Har du minskat i vikt?

Jovars många går ner och ändå är dom mätta o nöjda!
En grundläggande tanke är att det är svårt att lagra fett utan högre insulinnivåer och det som höjer insulinet är kolhydrater!
Högre insulinnivåer stänger oxå av fettförbränningen!
"Insulin är ett hormonellt protein som tillverkas i bukspottkörteln efter en måltid som ett svar på förhöjda nivåer av glukos i blodet. Insulin bildas i betaceller som finns i de Langerhanska öarna som utgör en viktig del av bukspottskörtelns endokrina funktion. Insulin signalerar till kroppens muskler och fettväv att ta upp socker (glukos) från blodet. Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos (glukoneogenes) i levern. Insulin har även effekter på kroppens metabolism av fettsyror genom att öka aktiviteten av enzymet lipoproteinlipas i skelettmuskulatur, vilket leder till att triglycerider tas upp från blodet."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Konstigt att de som äter dessa fetreduserings tabletter åhhh nu kommer jag ej ihåg vad de heter ,,men sådan som man bajjar ut fettet i toan av ,,de går ju ner i vikt???
Visst man ska ju hålla en normal kost också,,men ner går man jag har själv testat det ..
Minnet sviker de där blåa tablt åhhh jahajaa jag får återkomma med det ..
Det är väl inte så konstigt att man kan gå ner i vikt genom olika metoder? Dock behöver ju kroppen både hålla en bra vikt och en bra hälsa. Att t.ex. enbart dricka vatten gör att man går ner i vikt, men innebär även att man till sist kollapsar för att sen dö.
Anledningen till att många äter LCHF är att de upplever att deras vikt normaliseras samtidigt som de också mår bättre på andra sätt och därmed får ett friskare liv.
Nå jag är också nybörjare - på två veckor ned 4 kg - fast en del är vatten, men ändå… och när man lite läser runt här märker man att nog funkkar det jo!
men jag äter minst 70 % fett av mitt totala intag enligt minmat (bra länk!, se länkarna på sidan) - i går var min fördelning 75 % fett, 25 % protein och 1 % kolhyrater och då åt jag ändå 150 gr broccoli…
lycka till!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
#7 Du menar kanske Reductil eller Accomplia? Jag har en kompis som har ätit dem under lång tid och hon har inte gått ner ett gram! Dessutom medför de biverkningar.
Man kan förstås gå ner med olika metoder som innebär mer eller mindre svält för kroppen. Ofta faller man ju tillbaka i gamla dåliga vanor efter en kortare eller längre tid och vad har man då vunnit?
Jo ett antal extrakilon troligen!
Men var och en ska förstås göra det som passar en själv! Mig passar detta utmärkt eftersom jag håller mig mätt och sötsuget försvinner pga denna kost. Dessutom rasar jag sakta men säkert i vikt plus att jag är lugnare i magen, är piggare, starkare och friskare. Jag har ätit så här i 6 månader.
Läs gärna bland nybörjarsidorna här och på kostdoktorn.se så kan du skaffa dig en egen uppfattning om hur detta funkar!
Tackar ska genast surfa runt och glo lite på den sidan ..