Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 919 ggr
Cat68
0

ny här

Hej,

Jag har precis gått med i forumet och är lika spänd som förväntansfull. Jag har ägnat åratal åt att läsa om alla viktminskningsmetoder som tänkas kan, men LCHF känns tämligen nytt och banbrytande.

Jag har kämpat mot övervikt i hela mitt vuxna liv (har precis fyllt 40), och under de senaste 20 åren pendlat mellan 65 och 100 kg. Inga metoder har lett till varaktig viktminskning.

Jag har ofta fått höra att jag har dålig karaktär och äter för mycket av fel saker. Viktväktarna framhålls ofta som ett idealiskt sätt att gå ned i vikt - sunt, välbalanserat och varaktigt. Mitt problem med VV är dock att  jag blir hungrig av deras kost! Ända tills jag läste om LCHF trodde jag själv att det berodde på att jag vant mig vid att äta för mycket och därför inte blev mätt på portionerna. Idag börjar jag undra om det är inte så att maten jag ätit när jag följt VV:s metod triggat igång sockersuget, ökat insulininlagringen i kroppen och i stället fått mig att gå upp i vikt??? VV förespråkar ju en traditionellt kolhydratrik kost med ris, potatis, pasta och bröd till alla huvudmål och frukt som efterrätt.

Jag har prövat GI-metoden och läst de flesta böcker av Ulrika Davidsson, Fredrik Paulún och Ola Lauritzson. GI-metoden funkar för mig såtillvida att jag mår utmärkt av den kosten och även håller mig mätt (till skillnad från VV), men däremot går jag inte ned i vikt. Jag mår bra och får bukt med aptitsvängningarna, men jag bränner inget fett.

Jag har vill gå ned ca 20 kg för att trivas med mig själv. Kanske är LCHF det som kommer att fungera för mig och leda till VARAKTIG viktminskning, det svåraste av allt?

Jag hoppas få råd, tips och inspiration från er som varit med länge och har egen erfarenhet av LCHF!

nyborjare08
0

Välkommen! Glad

Efter nästan 6 månader med LCHF har jag bara positiva saker att säga om kosten! Jag hoppas och tror att du ska få uppleva samma "aha-upplevelse"! Det här är kanon! Jag har också försökt med viktväktarna ett otal gånger men aldrig lyckats, alltid gått upp allt med råge efteråt. Tills nu. Glad Nu är det enkelt! Och det är mitt livsval, ingen tillfällig fix.

Lycka till!!

Maia
0

Välkommen hit säger jag! Det bästa du kan göra är att börja med att surfa runt här på forumet och läsa i de trådar som finns här. Det är en skattkammare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Evahelena
0

Välkommen säger jag med 

Jag är också ny härGlad

Mvh Eva