Ekologiskt
Hej
Är lite nyfiken på att höra hur många av er som köper ekologiska råvaror. Är student och har d knapert med pengar men vill fortsätta köpa ekologiskt även när d gäller smör, grädde ost osv. Problemet är ju bara att vissa produkter är nästan dubbelt så dyra (nötter, frön, ost)
Hur gör ni?
Har även hört att det är ännu viktigare att äta ekologiskt när man äter fet mat då många dåliga ämnen binds med fettet. Någon som vet något om detta?

För min del tycker jag att det inte är dyrare (antagligen billigare) nu med LCHF-kosten och så mycket ekologiskt som möjjligt eftersom man avstår från en massa skräp (=kolhydrater).
Vet inget om fett binder dåliga ämnen.
Vid fettbildning i kroppen kan skadliga ämnen också bindas. Men när fettet går igenom kroppen och man förbränner fett har man inte detta problem. Så har jag förstått det i alla fall.
Jag tror man behöver tänka mer på att äta ekologiskt och kemikaliefritt när man äter kolhydrater och går upp vikt (fett, inte muskler).
Sen så är det ju inge trevligt att äta gift och kemikalier i alla fall så ekologiskt är det bästa!
När man läser på lite om alla kemikalier som finns i vår kost och hur det påverkar oss blir man ganska övertygad om att det får kosta lite extra att köpa ekologiskt.
Kan tipsa om den här boken:
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#1 Har du någon koll på hur mycket din mat kostar i veckan/månaden?
#2 Tack för tippset! Ska absolut ta mig en titt.
Har helt uteslutit E-nummer då en hel del av dem känns mystiska, lagar all mat från grunden, villket är ännu enklare nu med lchf tycker jag =)
Det är ju fördelen med lchf - konstiga tillsatser ryker i stor utsträckning även om man inte vet exakt vad man ska undvika.
Det är fler saker än E-nummer som är riktigt dåliga för övrigt. Men om du lagar all mat från grunden är du nog rätt safe! :D
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Hej Elisabeth. Tips från en annan Elisabeth: ät inte frön (säd är t ex också frön) för de innehåller ämen som är giftiga för människor. Jag har funderat mycket på det där med nötter eftersom jag äter mycket nötter. Jag har kommit fram till att det är nog det livsmedel som jag inte bekyttar mig om ifall det är ekologiskt eller inte. Det är - för mig - viktigare att mjölk/grädde (i den mån man använder mjölkprodukter) är av riktigt riktigt god kvalitet. I min familj har vi sänkt matkostnaderna, men jag håller med dig att det är dyrare att köpa god kvalitet. Det är som tidigare inlägg påpekat, så mycket skit som man inte köper numera, som nog har dragit iväg rätt mycket i kostnad om man tittar över ett år. Jag har uppskattat att matkostnaden minskat med ca 500:- (minimum)/person och månad sedan vi gick över till LCHF. Inga halvfabrikat och väldigt sällan restaurang numera.

I vår familj har matkostnaderna gått upp men jag tror det mest beror på den allmäna kostnadsstegringen.
Att byta pasta, ris, hembakat bröd och annat mot grädde, smör, ägg osv bidrar inte till att maten blir billigare direkt. I synnerhet som speciellt äggen i mitt fall är ekologiska.
Vi köpte inte mycket skräpmat innan omläggningen heller, så där kunde vi inte dra ner speciellt mycket.
Bra mår vi och fortsätter på inslagen väg. Barmen äter skolmaten och LCHF hemma. Maket kompletterar med lite kolhydrater. Jag kör LCHF utan att vara rigorös. Mörk choklad, mycket grönt, nån enstaka potatis och någon efterrätt slinker ner ibland. Aldrig bröd dock.

#5 Är frön farligt?!! På vilket sätt? Nu blir jag verkligen rädd, jag som proppar i mig linfrön dagligen. Vad räknas egentligen som frön?
Jag äter oxå mycket nötter och blev även gällande dem fundersam då jag på nyheterna efter jul fick höra att eu numera tillåter högre halter av gift i nötter. Det trixiga med nötter är att de lagras och transporteras i en omgivning av gas (tyvär minns jag inte vilket/vad) som är giftig. Frågan är ju hur mycket av denna gas som lämnar spår i nötterna sedan.
Nötter är nog även d som jag inte köper ekologiskt då det är väldigt dyrt, vilket är synd =/
#6 Jag har inte haft kolla på mina matkostnader direkt men jag tror att det är som för dig, att kostnaderna gått upp lite. Har aldrig haft annat onyttigt än mörk choklad hemma tidigare heller.
Dock kan jag tycka att det är värt att lägga lite extra pengar på bra mat och mat som får en att må bra. Hellre det än en ny platt-tv varje år!
Kalcium medverkar till att leda impulser i nervsystemet, reglerar musklernas-därigenom också hjärtats-kontraktion och medverkar vid blodkoaguleringen. Följder av brist: Rachitis (engelska sjukan). Porös och mjuk benstomme, tandskador, muskelkramper, blå fingrar och tår. Kramper kan uppträda i tarmen med förstoppning och katarr som följd. Ofta kan man se skenbara mentala tillstånd som nervositet, sömnlöshet, Depression och nedsatt smärttolerans. Nedsatt produktion av magsyra och menstruationssmärtor. För att kalcium skall upptas normalt, förutsätter det att det finns magsyra, D- och C-vitamin i tillräckliga mängder. Upptagandet av kalcium hämmas av mat som innehåller fytin, t ex vetekli och spannmål, och mat som innehåller oxalsyra, t ex spenat, rabarber och tomat.
Snott rakt av från nätet :)http://www.alternativmedicin.se/sok/Min-006.html

Jag såg ett program på tv om hur burhöns och figående höns inomhus har det. Stackars, stackars djur! Bara därför borde man köpa ekologiska ägg. I min ICA-butik kostar ett ägg från innehöns ca. 1,80:-/st och det ekologiska ca. 2,90:-/st. Nu väger ju ägg lite olika p.g.a. storleken så man bör väl egentligen gå efter kilopriset. Då innehållet i ekologiska ägg är bättre samt att hönorna har det bättre väljer jag att köpa ekologiska ägg.
Har också provat Tulips ekologiska bacon. En enorm skillnad i smak mot "vanligt" bacon. "Vanligt" bacon 10,90:-/förp. Ekologiskt 18,90:-/förp. Absolut värt pengarna.
Sist jag köpte blomkål: "vanlig" 31:-/kg ekologisk 36:-/kg.
Lever själv på existensminimum och måste hålla hårt i varje krona så det som gäller är att jämföra varje vara. Är vinsterna stora med att köpa ekologiskt så gör det. Är vinsterna inte så stora så välj det billigaste. Jag köper gärna det som är bättre näringsmässigt och äter då kanske lite mindre i stället.
Bara för varor är ekologiska innebär det inte att de inte innehåller en massa E-nummer. Kolla också därför hur mycket E-nummer en vara innehåller.
Det vore kul om andra vill dela med sig om erfarenheter/tycke/smak av ekologiskt VS "vanliga" varor.
Ekologiskt smör är väl billigt om jag minns rätt och kan alltså användas i massor, så man får i sig nyttigt fett och blir mätt. Igår testade jag ca 70 g osaltat smör i kaffe. Nja, nåt grädde var det ju inte, men det smakade helt OK.

#9 Det gäller ju att handla efter årstider oxå, fast det är ju lite svårt när blomkål å broccoli är i princip de enda grönsaker jag äter just nu. Mitt bästa tipps är att grodda själv, eko-frön är lite dyrare men en påse alfa-alfafrön räcker ju länge! Knapt några kolhydrater men massor av näring!
Det där med e-nummer stämmer, vissa tillsatser är inte tillåtna i eko-mat medan andra är det. Läste oxå i "äkta vara" att det finns två olika krav-märken, de ser exakt lika ut så när som på en lite liten text. Det ena märket ska typ 97% av innehållet vara eko, det andra märket har en lägre siffra. Har Krav någonsin upplyst konsumenterna om dettta?!!
#10 Jag var och handlade på coop forum igår, och till min förtjusning hade de 1kg förpackning med eko-smör. Jag dansade runt i affären å sjöng hela vägen från butiken att ja köpt 1 kg eko-smör från glada kor. Stackars min pojkvän som körde ;)
Smör i kaffet, låter mysko men man kanske ska testa innan man uttalar sej :)

I början tvekade jag om jag skulle köpa ekologiska ägg eller billiga, eftersom jag äter såpass mycket att det faktiskt blir en viss skillnad i utgifter. Men efter att ha använt dem omväxlande ett tag insåg jag att de ekologiska äggen verkligen är SÅ mycket godare. Med billiga ägg blir äggröran blek och seg.
Så just på den punkten tycker jag det är ett lätt val!
Jag köper gulare gula-ägg (Xantaxin eller nåt sånt…) på Willys. De äggen är en krona billigare styck och står sig hyfsat gentemot ekologiska kvalitetsmässigt. Något segare, det är det enda. Men hönsen går fritt och det där X… ska vara nyttigt för oss. Det enda är att man inte vet vad hönsen mer får att äta. Nån som vet om det är jättedåligt att köpa dessa ägg?
Besparingen blir MINST 1500:-/år och då räknar jag jätte jättelågt (bara 4 ägg om dagen på två personer)

#13 Jag tror det finns en viss risk att hönsen matas med mindre bra saker. Något måste ju tex göra att gulan blir gulare. Sen tror jag inte på att tillsätta saker som ska vara nyttigt för oss, vanliga eko-ägg är nog nyttiga nog. Ta reda på vad vad Xet innebär, då är det nog lättare att ta ställning.
Det svåra är ju helt klart när man jämför pris, ibland har min ekonom inte råd att köpa ekologiskt :/

Jag köper mina ekoägg på Lidl. Det är värt den extra promenaden enbart dit. De kostar 16:75 kr per sexpack, men det är värt det.

"Astaxantin är en karotenoid och en kraftfull antioxidant som bildas naturligt i vissa alger."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag är mer noga med tillverkning när det gäller mat med mycket fett i, eftersom till exempel ekologiska ägg och mjölkprodukter har bättre fettsammansättning än burvärpta ägg har. Dessutom sätter sig gifter i fettvävnaden, vilket gör att det känns bättre att äta kött från friska djur.
Ekologiskt kött tycker jag dock känns lite meningslöst, eftersom det inte säger så mycket om ifall djuren har fått artriktigt föda eller inte. Jag köper hellre vilt kött, älg och ren, samt kött från gårdar som jag känner till.
När det gäller prisfrågan skulle jag satsa på mycket smör och ägg. Nötter är ju jättedyrt. Att köpa ekologiskt just av nötter och linfrön kanske främjar miljön, men gör nog ingen större skillnad för hälsan.
Jag är en sån där miljönisse så jag handlar så mycket som möjligt KRAV. För både min hälsa, djurskyddet och miljön :-)
Lite dyrare blir det men det är det helt enkelt värt. Finns annat att spara in på ;-)

Labbematte:
Krav är ett bra riktmärke men lär dig se skillnad på de två olika Krav-märkena (se mitt tidigare inlägg) så du inte blir "lurad"
Men jag håller med dig, det finns annat att spara in på, tänk egentligen hur mycket onödiga saker vi köper och sedan knappt använder.
Vilket är "rätt" kravmärke?
Vilket är "rätt" kravmärke? Bild?

Båda ser i princip lika ut , så när som på ett ord i den text som löper runt märkets ovansida, så här ser man skillnad:
(ur Äkta vara)
Om man låter blicken vandra mellan de två olika märkena några gånger upptäcker man att B-märket saknar ordet "ekologisk". -- detta livsmedel behöver bara till minst 70 procent bestå av Kravgodkända ingredienser och under märket ska procentsatsen anges.