Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 2041 ggr
ariaam
0

Vitaminer

Kan nån förklara varför man behöver D-vitamin (x-tra) har läst det på flera ställen nu!! Vad är det bra för? , behöver man det xtra när man äter lchf?? Jag äter omega-3, mittvalsport (från apoteket). Måste man ta x-tra D-vitamin på vinterhalvåret? Jag blev förkyld häromdagen (söndags, nu e det torsdag) o har väl sällan mått så här risigt!! Har jag fått i mej för lite vitaminer??? Äter oxå Levaxin för sköldkörtelproblem.

Ge mej råd nån, om vitaminer.

Tack!

nyborjare08
0

Det är inte bara LCHF-are som behöver D-vitamin den mörka tiden på året. Däremot kanske många LCHF-are är mer kostintresserade och -medvetna än andra? Kostdoktorn har skrivit mycket intressant om rönen omkring D-vitamin här. Under kategorin "kosttillskott" på hans blogg finns fler intressanta inlägg om D-vitamin.

Förkylningar kan man ju få ändå, speciellt kanske denna tid på året, det behöver inte bero på någon brist. Glad

andreas0
0

#0, Man behöver inte extra Vitamin D för att man äter LCHF. Åsikten bland många här är att dom flesta svenskar behöver extra Vitamin D, ovavsett kost.

UV-B ljuset som vi behöver för att producera vitamin d tränger inte igenom atmosfären under vinterhalvåret då solen står för lågt på våra bredgrader, vilket gör att vi bara kan producera vitamin d i huden under sommarhalvåret. Detta hade varit helt okej om vi var ute ett par timmar mitt på dagen varje dag under sommarhalvåret så kroppen hade kunnat bygga upp sina lager ordentligt under den tiden för att ha till vinterhalvåret, men numera är dom flesta inne mitt på dagen dagen även under sommaren, eller så har dom kläder som täcker stora delar av huden, solskydsfaktor som blockerar UV-B, osv. när dom går ut. Så dom flesta bildar helt enkelt för lite Vitamin D på grund av detta, och därför är det mångas åsikt att dom flesta skulle tjäna på att ta tillskott av Vitamin D.

Multivitamintabletter man kan köpa är oftast helt verkninslösa, de innehåller antingen fel doser, fel form av vitaminet (billigare för tillverkaren), och/eller utan hjälpämnen som man får när man får i sig vitaminerna med hjälp av kost. Håll dig till vitaminrik mat istället om du är orolig för att få i dig för lite, t.ex. ägg, ost, lever, osv. Men oftast är det inget problem för LCHF ätare eftersom kött är rätt vitamin- och minralrikt.

En förkylning behöver inte bero på något brist, man kan bli förkyld ändå. Men brist på d-vitamin påverkar immunförsvaret negativt så det är inte helt otänkbart att den kanske hade blivit lindrigare om du hade tagit tillskott av d-vitamin.

ariaam
0

Är apotekets D-vitamin godkänd? Om nu multivitaminer är verkningslösa, kan då ta en c-vitamin brus om man vill känna sej pigg nån gång? Eller räcker det med D? Vad säger Ni om Berocca? Det lär ju vara bra!!? Speciellt om man tränar mycket och så, jag tränar 3 ggr i veckan, behöver jag nåt tillskott? Eller kan jag klara mej på min nya kostplan?Glad

nyborjare08
0

Apotekets D-vitamin innehåller bara 400 IE D-vitamin. Kostdoktorn rekommenderar 2000 IE per dag. Så i så fall får du peta i dig 5 tabletter per dag och då blir nog apotekets variant dyr! Glad Örtagubben säljer kapslar med 2000 IE. Holistics D-vitamin heter de.

C-vitamin brus smakar sött och innehåller sötningsmedel. För min egen del så triggar det sötsuget så jag skulle inte använda det, dessutom är sötningsmedel inte nyttigt för kroppen.

Vissa blir piggare av magnesiumtillskott… Men när man äter denna kost med varierat proteinintag från ägg, kött, fisk och lever så tror jag att kosten täcker behovet av de flesta vitaminer. Utom D-vitamin då. Men jag är ingen expert… På kostdoktorn.se kan du läsa om kosttillskott av olika slag.

andreas0
0

#3, Vill du få i dig c-vitamin så tjänar du mycket mer på att äta någon c-vitamin grönsak, till exempel broccoli eller paprika. Det behövs inte så stora mängder alls för att få i sig flera gånger dagsbehovet.

Apotekets vitamin d är som #4 säger alldels för lågt doserad, köp holistics istället och ta 1-2 sådana kapslar om dagen för att få lagom dos.

Berocca innehåller c-vitamin, diverse b-vitaminer, kalcium, magnesium och zink. C-vitamin tjänar du som sagt mer av om du intar någon grönsak som är rik på det, b-vitaminer och zink finns det i rätt stora mängder i kött, ägg, osv. så det klarar man sig, speciellt om man äter lever någon gång ibland som innehåller enorma mängder b-vitaminer och även en del zink. Äter man ost behöver man inte oroa sig för att få för lite kalcium. Kvar är då magnesium, som en del faktiskt kan behöva ta tillskott av (men dom flesta behöver inte det). Men behöver man tillskott av magnesium så märker man det eftersom man t.ex. kan få kramper då, så det är inget man behöver oroa sig för.

Att berocca anses bra beror nog mer på skicklig marknadsföring än faktiska effekter. Du klarar dig nog fint utan att behöva ta en massa tillskott.

ariaam
0

Vad enkelt livet blev helt plötsligt, jag behöver alltså inte proppa i mej en massa multivitaminer på morgonkvisten, och billigt blir detGlad. Då behöver jag alltså bara införskaffa D-vitamin, ja, magnesium också, har kramper i benen, det hade jag innan lchf oxå så jag vet att magnesium har verkan. Hoppas Holistics D-vitamin finns på hälsokost affären för jag gillar inte riktigt att handla på nätet.

Och C-vitaminer får man ju från broccoli o paprikaGlad