HUNGERSKÄNSLOR
Sedan vi började med LCHF kosten har hungerkänslorna och matlusten gått ner skall det bli så. Får kroppen den näring den behöver då ?
Det är ju helt underbart.
ke12

Hela tanken bakom denna kostmodellen är att rätta till den så kallade homeostasen, dvs hormonbalansen.. framförallt att normalisera insulinnivån!
"De flesta reglerande hormoner ingår i ett så kallat homeostatiskt system. Det betyder att systemet strävar efter att vara självreglerande kring en viss jämviktsnivå. När något inträffar som rubbar jämvikten, utsöndras hormoner som påverkar kroppen till dess att en ny jämvikt kan uppnås.
Så ger till exempel insulin signaler som leder till att cellerna upptar socker från blodet. Andra hormoner, bland annat adrenalin, leder till att blodsockerhalten ökar. Genom att halterna av dessa hormoner balanserar varandra, hålls också blodsockerhalten på en relativt konstant nivå. Vid brist på insulin uppstår sjukdomen diabetes.
En rad faktorer påverkar produktionsnivåerna av hormon i kroppen:
- Andra hormoner, som ökar eller minskar produktionen
- Koncentrationen av joner, näringsämnen eller andra kemiska ämnen i kroppens plasma
- Nervceller som ger signaler till hormonproducerande celler
- Förändringar i miljön, till exempel ljus eller temperatur
- Sjukdomar som till exempel tumörer "
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hormoner
"Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilka signalerar att den är tom. Bland de hormoner som styr hunger ingår bland annat:
Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat (prova att äta några matskedar smör utan något till) och fyllnadsgrad av matsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll. Atkinsdieten till exempel spelar mycket på insulinets betydelse för mättnaden."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag kan inte skriva så där fint som Zepp
, men mitt svar är:
Ja du får i dig allt du behöver, man går inte omkring och är ständigt sugen längre. Det kan ta ett tag att lära sig känna av detta. Man har så länge varit van vid att äta i tid och otid, att man tom kan känna oro inför detta. Men det är faktiskt helt normalt och fantastiskt bra!

Om jag hade kunnat skriva så fint hade jag inte behövt klippa o klistra från Wikipedia.
Här kommer litta mer klipp;
"LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost,"
http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF
Man skall inte föringa själva stenåldersperspektivet.. altså äta så naturlig mat som möjligt, med näring och sådant som vi genom årmiljonerna är anpassade för!
Någon sa; om dom åt det på stenålden så är det antagligen helt okej att äta nu med.. trots alla larm och alarmister som vill att vi skall äta sådant som bara har funnits att äta under några tusen år!
Lars Wilsson har skrivit böcker om detta;
http://www.larswilsson.se/bocker.htm
Här är ett utdrag ur en av böckerna, "Välfärdens ohälsa"!
Här är ett roligt klipp på Youtube om det hela;
http://se.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4
Och inte att förglömma Jenny Reimers nätbok;
Orsaken till "metabola syndromet" förklaras av
Evolutionen
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Denna vecka, för första gången (nästan) på 10 månader har jag haft riktiga hungerskänslor, inte illamående eller bara isignallöst. Ett bra tecken eller ett dåligt tecken? Varit rätt stressigt på sista tiden, så det är inte helt självklart att det är bra tecken. Ätit bra hela tiden, till och med blivit lite bättre på att balansera intaget. Igår provade jag för första gången ca 70 gram osaltat smör i kaffet istället för grädde. Nåja, det är ju inte grädde, men ner gick det!