Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2756 ggr
guja
0

Rådlös

Hej på er alla!

Jag hoppas att jag har hamnat på rätt tråd på den här sidan. Jag har håll LC-kost i cirka 15 dagar nu. Vi är några på arbetet som stödjer och tipsar varandra.

Jag fick lite funderingar när jag frågade hur de mår? Alla mår toppen, men jag mår inte särskilt bra alls. Eftersom jag har en del olika diagnoser kanske inte den LC är något för mig. En del av de diagnoser jag har är kronisk ledvärk som är betydligt sämre, huvudvärk och är inte med i hjärnan. Magontoch illamående, trots att jag har minskat ned intaget av föda. Trött och sover direkt efter arbetet.

Vidare har jag benskörhet, orolig/känslig tarm,astma,trombocytdysfunktion,allergi.Jag tar medcin för olika av mina diagnoser.

Jag vill inte och kommer inte att sluta för jag tror och hoppas att det har att göra med att jag är nybörjare. Jag äter mest protein,fett och äter mycket begränsat med kolhydrater(grädde,grönsaker ovan mark),ost,kött,fisk,CF).

Snälla kan någon bidra med lite hopp?

//Guja

MimLan
0

Det är inget ovanligt med övergångsbesvär. Har man en del av det du räknar upp i bagaget kan det till och med bli sämre en kortare tid, främst när det gäller värk. Men det är övergående.

Och du har mycket som har allt att vinna på att köra stenhårt med LCHF. Se tiden an.

magma
0

Det är som Mimlan skriver vanligt med övergångsbesvär. Kanske dina arbetskamrater inte är lika strikta som du, och får mildare känningar?Flört Å andra sidan kommer du göra omställningen snabbare:)

Se bara till så att du inte får i dig för lite energi, med tanke på det du skrev om minskade portioner, och drick mycket vätska. Hör gärna av dig igen och tala om hur det fortlöper!

marie123
0

Man kanske inte behöver vara så himla strikt om man inte mår bra. Jag tycker gott att man kan äta rejält med grönsaker. Grönsaker innehåller väldigt mycket nyttigheter men lite kolhydrater. Nu är jag inte helt LCHF frälst. Jag provade fullt ut men har gått över till en mer human kost där basen är kött, fisk och grönsaker och mejeriprodukter. Jag äter både yoghurt, tomat, bär och wookgrönsaker. Jag är åter igen pigg och hjärnan funkar som den ska. Jag vräker inte i mig fett. Jag är väl inte i ketos, men det blir heller ingen katastrof om jag skulle ta mig en bit mörk choklad eller rent av en skorpa nån gång. Man kan ju prova sig fram. Jag går inte ner i vikt hur jag än gör, men min man som äter samma kost har gått ner sammanlagt 25 kilo.

magma
0

"Mer human kost", hur tänker du då? Jag kan hålla med om att du äter en friare kost, men mer human…Nja.Flört Om jag inte är slö av mig (som jag ofta är, tyvärr..!) så kan jag variera mig väldigt mycket genom att verkligen utnyttja det stora utbudet av grönsaker och de olika proteinkällorna.

Men du har en poäng i att det inte nödvändigtvis behöver vara LCHF utan grönsaker i början! Det är något man kan ta till om man inte går ned i vikt eller får den effekt man önskar av kostomläggningen. (Behöver ju inte alltid vara viktminskning man är ute efter.)

Gutis
0

Du är inte ensam. Jag har inte mått riktigt bra på över en vecka nu. Började med lchf 2 januari i år. Har varit ganska strikt men tillåter mig nu lite mer kolhydrater. Får en fruktansvärd huvudvärk annars. Idag var det så jag tvivlade på om jag skulle fortsätta. Men jag tänker inte ge mig. Jag tror på detta.

Fortsätt o kämpa….

En dag i taget...

Jennix
0

guja: Det är svårt att säga när dina omställningsbesvär kommer att gå över och det kan också bero på hur strikt du äter och vad du har ätit tidigare.

Jag skulle tro att din mage o tarmar kommer att må bättre med LCHF, det är åtminstone många här (som jag själv) som blivit bättre eller helt bra i mage o tarmar med denna kost. :)

Jag vet inte vad du har för trombocyt-problem men jag har ITP och det har inte blivit sämre, snarare bättre.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

dufva
0

Ge inte upp!

Du har klassiska omställningsproblem eftersom din kropp antagligen inte alls är tränad att utvinna energi ur fett..

Den funktionen är dock nedärvd hos oss alla och kommer att sparka igång för dig också, och antagligen kommer du rätt snart må mycket bättreGlad

Hoppas du hänger i för jag tror att du kommer att uppleva rejäla förbättringar i hälsoläget när väl omställningen är avklarad och din kropp börjar renovera sig själv..

guja
0

Hej på Er alla.

Tack för responsen, tar till mig råden ni ger. Det är svårt när kroppen inte vill samarbeta. Har gått på yoga innan och vet hur det känns när kroppen är i balans.Flört

Fetma ligger i släkten och jag får arbeta hårt för att hålla vikten i balans. Så i nuläget behöver jag gå ner i vikt igen, när min astma är svårt äter jag kortisontabletter och gör en vikt ökning på cirka 5-10 kilo. Det är dessa jag behöver att bli av med igen annars blir jag riktigt tung och värken blir alltför svår.

guja
0

Hej igen!

JAG har äntligen funnit oraken till mitt långvarigt dåliga mående, förutom övergångsbevären.

Eftersom jag har värk och lite annat smått och gott så är jag tvungen att inta viss medicin.

Idag skippade jag mina värktabletter Rynkar på näsan, och det har bidragit till att jag mår toppen. Visseligen har jag värken kvar, men i nuläget är det ingenting mot hur jag mår.

Jag är så tacksam. Glad TACK kroppen!

Maggan71
0

guja #9: Där ser man… Vad kul för dig att du hittat "felet". Hoppas att värken också ger med sig så småningom. *skickar peppande tankar genom cyberrymden*

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

guja
0

Tusen tack!!

Gabriela
0

Vad bra! Tyst

Lycka till i fortsättningen!