Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2994 ggr
babybel
0

Babybels tråd

Kände att jag ville säga hej på ett mer "officiellt" sätt. Jag har smugit runt här på forumet i flera veckor nu, men det är dags att hoppa in i diskussionerna litegrand! Är en 40-årig värmlandstös som numera bor i England sedan 6 år tillbaka. Sambo med engelsk pojkvän, en smått galen katt och då och då också styvsonen. Jobbar som regionschef för en kedja av smyckebutiker.

Vi började med LCHF den 20 november, efter att jag läst att många som lider av migrän had fått minskade eller obefintliga problem. Eftersom sambon får migränattacker då och då, och vi dessutom båda behöver gå ner i vikt, tänkte vi att det kunde vara värt ett försök…

Har läst AD´s blogg ett tag, men som en klassisk "fettskrämd" var jag väldigt skeptisk till det hela. Jag har tidigare (90-talet) bantat med fettsnål mat, och gick ner ganska mycket (24 kilo). Men huvva, vad tråkigt det är…

Nu är vi två veckor in i LCHF. Håller oss till under 20 gram kolhydrater per dag. Vi har båda gått ner 3 kilo var, matkontot har krympt, magen är lugn och fin och det börjar redan synas runt midjan! Vi blir inte sugna på godis eller pasta, ris osv, och äter gott och håller oss mätta länge. Mina knän, som brukar göra ont och knirka i trappor, är bättre - och det är inte lika svårt att komma igång på morgonen. Topppen! Sambon fick ledvärk första dagarna, men det gick över efter nån vecka.

Hittills alltså bara positivt med LCHF, och jag är jätteglad att vi hittat nåt som funkar för oss bägge. Min sambo är en riktig sockergris, men till och med han har lyckats hålla sig till detta (så länge han får en ruta mörk choklad på kvällen!) utan några snedsteg. Själv har jag alltid varit mer "savoury" än "sweet" så att avstå sockret gör mig inget alls. Däremot märker jag att jag gärna vill ha lite grönt på tallriken, t ex ruccolasallad med en bit avocado. Har också börjat göra egen pizzasallad (som inte finns att få tag på i England!) och det är himmelskt gott!

Det lustiga är att jag alltid föredragit den sortens mat vi nu SKA äta - men brukade ju lägga till pasta, ris osv för att det skulle vara "nyttigare". Hmmm…

Det jag saknar nu är idéer på lunchmat som jag kan slänga ner i handväskan på morgonen och äta "på stående fot" när jag är ute och besöker butiker utan att det "ser konstigt ut" (typ stå och doppa ett kycklinglår i en bytta creme fraiche får personalen att titta lite lustigt på en…). Har testat baconmuffinsen och dom är toppen, så mer tips i den stilen mottages tacksamt!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Maia
0

Välkommen hit! Hoppas det går bra med sambons migrän! Gillar ditt nick, Babybel är en klar favorit!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

babybel
0

Tack Maia!

Jo, Babybel ostarna är superba som mellanmål/snacks… lustigt nog har jag använt det nicket ganska länge online! Vet inte hur det är i Sverige, men här i England finns det flera sorters Babybel - vanlig, light, cheddar, emmanthal och getost. Mums!

Maia
0

Ja, jag märkte det i Frankrike i somras. Värsta smågodishyllan var det, för de hade ju andra småostar också.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

babybel
0

En liten uppdatering: nu efter fyra veckor rullar det på ganska bra! Efter att ha varit ruskigt illamående i flera dagar förra veckan mår jag fint och vikten har börjat röra sig i rätt rikting igen.

Jag har tappat nästan 4 kg, och min sambo närmare 5 kg. Min mage har krympt med 7 cm och hans 4,5 cm. Han är jättenöjd och tycker den här kosten är mycket enklare att äta och laga, jämfört med vår "fettskrämda" kost tidigare. Han har tillochmed börjat experimentera lite själv med köttfärslimpa och egna burgare, och idag fixade han ostfyllda champinjoner som tillbehör. Känns bra att vi gör detta tillsammans!

Svärmor har hakat på med LCHF för att gå ner i vikt, styvdottern har skurit ner på kolisarna och min mamma äter nu en modifierad version med lite mer grönt och pytteportioner ris och pasta. Ryktet sprider sig… Skrattande

Min personal har också snappat upp en del och och frågar tveksamt innan de bjuder mig på olika snacks och godis… "ööhm får du äta nötter, eller…?" Många är nyfikna på vad det är för "tokigheter" vi äter. Fick en fin komplimang av en av mina tjejer häromdan när hon sa att "you look amazing nowadays!" Själv tuggade hon i sig en lunch bestående av en läsk, en trekantssmörgås och en liten påse chips. *ryyys* det brukade jag också käka… 

Har många kilo och många bakslag kvar att avverka, men vi är på god väg iallafall…

babybel
0

Idag är det precis två månader sen vi började med LCHF, och vi är båda så tacksamma att vi upptäckte det här sättet att äta!

Min vikt har varit envis och stått still på minus 4 kg i över en månad, så nu började jag bli irriterad. La om kosten lite och har de sista 4 dagarna kört fakir och det har resulterat i att jag tappat ytterligare 2 kg Skrattande Tänk att det funkar så bra!

Sambon har tappat ungefär 5,5 kg totalt, han kör inte fakir utan syndar t o m lite då och då, men har tydligen lättare att släppa på kilona…

Gick förbi två tjejer på en kunchrestaurang igår, de satt och petade i varsin bakpotatis med vita bönor och rivna morötter och såg lika vissna ut som salladen de åt… Själv tänkte jag på min smaskiga lunchlåda med kokt ägg, köttfärsbiff och bearnaise som låg och väntade i handväskan. Om de bara visste…