Normalviktig och LCHF???
Hej! Det senaste året så har jag av lite olika anledningar gått upp en del i vikt, dock så är jag fortfarande normalviktig. Jag vill komma ner till den vikt som jag hade innan, även fast jag inte är överviktigt så trivs jag inte så här..
Kommer det funka att äta enligt LCHF, eller kommer jag bara att lägga på mig ännu mer??? Ska jag i så fall minska på fettet om man jämför med hur mycket överviktiga behöver äta för att gå ner eller hur funkar det?
Hur vet kroppen när den är tillräckligt smal och börjar samla på sig allt fett den får istället för att göra av med det?
Känner mig lite lätt förvirrad..
Någon som har ett bra svar?
Det är så individuellt, det är svårt att säga. Det är nog ganska ovanligt att man går upp i vikt om man är någorlunda strikt. Kanske en del som har bantat/ svält sig kan göra det, eftersom muskler och organ bygger upp sig. Men måttbanden borde inte visa mer i alla fall.
Vissa tror att man kan bli mer kolhydratkänslig, så man kanske går upp lättare i vikt om/ när man slutar med LCHF.
Själv är jag normalviktig, mer mot undervikt än övervikt. (Jag äter LCHF för att få bättre immunförsvar.) Jag gick ner ett kilo kanske, men gick upp det igen ganska snart, kroppen fördelade om sig lite. Putmagen försvann, men annars är det inte så stor skillnad.
Lycka till med ditt beslut!

Det vill jag oxå veta..

Jag har sammanlagt gått upp 7-8 kilo, men jag ligger fortfarande inom BMI-värdets "normala" gräns. I den övre gränsen. Sen gillar jag inte att mäta BMI i och för sig.
Jag kan gärna gå ner något kilo, men känner mig inte stressad för det. Går jag ner så gör jag. Bara jag inte går upp så.

Äter du enligt LCHF så antar kroppen sin idealvikt efter en tid. Du kommer förhoppningsvis att gå upp i vikt och få mer muskler.
Själv började jag äta LCHF av hälsoskäl, så man behöver inte vara överviktig för att hålla på med LCHF.
Lycka till!
Jag började med LCHF för hälsans skull och hade inte en tanke på min vikt. Var smal på gränsen till underviktig, gick upp till normalvikt vilket var en ökning på ca 6 kg. Trivs mycket bättre nu med denna vikt!
Parsley, alldeles riktigt, kroppen ordnar själv till idealvikten!
Du kanske "lägger på dig" muskler, vilket kommer visa sig som viktuppgång. Alternativt att du går ner i fettmängd men ökar i muskler vilket kan ge samma vikt.
Vore det fel?