Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1807 ggr
szwed
1

Rent kött??

Många gånger står det att protein intaget skall bestå av rent kött. Kan någon förklara? Varför betona ordet rent?

Själv har jag nyss ätit fläsklägg med surkål(la till en stor klick smör i surkålen). I mina ögon är detta bra kött. Eller??

nyborjare08
0

Jag vet inte var du har läst det men om jag får gissa så är det kanske skrivet så för att särskilja det från "halvfabrikat", typ färdiga köttbullar från affären. De innehåller ofta mycket tillsatser. Det är ju mycket nyttigare och godare att göra egna köttbullar. Vissa korvsorter KAN vara ok om kolhydratinnehållet är lågt och kötthalten hög, men hot dogs med typ 35 % kötthalt är inte att rekommendera med tanke på alla tillsatser och eländen. Glad

Wildrat
0

Fläsklägg är bra kött. Rent kött är sånt som är bara kött (och naturligt fett), alltså köttbitar och köttfärs.

Jennix
0

Jag brukar använda uttrycket, just för att skilja från sånt som är processat och med tillsatser. T.ex. bacon vet jag inte om det kan räknas som rent, det är ju till och med tillsatt socker ibland…  Har man svårt att gå ner kan det finnas en poäng med att äta rent kött istället för korv o annat.

Atkins t.ex. skriver om det, i induktionsfasen satsar man på rena produkter för att ta bort så mycket tillsatser som möjligt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

szwed
0

OK!

Nu förslår jag poängen med att uttrycka sig så.

Tack.