Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4966 ggr
Fuchsia
0

Snabb-LCHF?

Jag behöver tips på snabblagad mat. Normalt lägger jag mycket tid på matlagning, men i fortsättningen kommer jag ett par kvällar i veckan att komma hem kl 18.15 för att börja nästa arbetspass kl 19.00. Detta äger rum hemma, så jag har ingen restid, men på de 45 minuterna ska middagen lagas och ätas. Vi är bara två i familjen numera, så vi brukar laga fyra portioner till middag och spara två till lunchen nästa dag. Vår mat faller nog under definitionen Kolhydratsnålt.

Maia
0

Nyckeln är förstås planering.

Fläskkarréskivor och fläskkotletter steker man snabbt i smör. Samtidigt koka rman upp en bottenskyla vatten i en kastrull, medan man kokar upp vatten i vattenkokaren. Båda kokar upp lika snabbt och du kan lägga i broccoli och hälla över det kokande vattnet.

Om du kan laga till paj utan pajskal (skinkpaj, ädelostpaj, you name it) på lördag och söndag så värmer du detta snabbt i micron och serverar med isbergssallad och några paprikaskivor. Skirat smör över så blir det inte så torrt.

Böklunders korvar är grymt matiga. Skiva dem på längden och stek dem. Ät med en blandning av crème fraiche, fransk senap och majonäs. Riven vitkålssallad till (den gör du en gång i veckan och den håller sig bra i olja + salt + peppar i kylen).

Färdiglagad köttfärssås (sen helgen) serveras snabbt med vitkålssallad.

Osv.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Fuchsia
0

Tack så mycket!

Ja, jag inser att vi nog får nöja oss med huvudingrediensen + ett tillbehör i stället för de två eller tre vi brukar ha.